کامران محمدی: بدون دعواهای گذشته و در سکوت و آرامش، ۱۳۵۰ ناشر از سراسر کشور برای شرکت در نمایشگاه ۲۱ کتاب تهران ثبت نام کرده‌اند.

در این بین، بیشترین تعداد طبق معمول به ناشران عمومی اختصاص دارد؛ ۷۵۰ ناشر.

پس از آن، ناشران دانشگاهی حضور پررنگ‌تری خواهند داشت وتا کنون ۳۵۰ ناشر برای نمایشگاه امسال ثبت نام کرده‌اند.

این ناشران قرار است امسال ۲۸ هزار و ۶۹۸ عنوان کتاب به مصلی بیاورند که حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

تعداد ناشران بخش آموزش نیز از ۹۳ ناشر در سال گذشته به ۹۹ ناشر افزایش یافته است و آن طور که ستاد خبری نمایشگاه ۲۱ گزارش کرده‌ است، در این بخش، ۲۲ هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب ارائه خواهد شد.

اما در بخش کودک و نوجوان نیز حدود ۱۵۱ ناشر ثبت‌نام کرده‌اند و با ۳۰ هزار عنوان کتاب، پرچم این بخش را با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال قبل، به اهتزاز درمی‌آورند.

اما خارجی‌ها

یکی از اقدامات جالب مسئولان امسال، چاپ ۲۵۰ هزار راهنما‌ٰ برای کتاب‌های خارجی است که توزیعش از روز شنبه ۱۷ فروردین بین مراکز دانشگاهی و علمی آغاز شده است.

در این راهنما‌ها اطلاعات کتاب‌های ناشران خارجی شرکت‌کننده در بخش‌های ارزی و ریالی بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درج شده و براساس اطلاعات کتاب‌هایی تنظیم شده است که به‌صورت قطعی در نمایشگاه عرضه خواهند شد اما طبیعتا کتاب‌هایی که از این پس اضافه می‌شوند در این راهنما‌ها  نیستند.

با این وصف، تا همین‌ جا حضور ۲۵۰ هزار کتاب خارجی در نمایشگاه امسال قطعی است و البته می‌توان احتمال داد که این تعداد تا حد قابل توجهی اضافه شود.

با این حال، اگر چه از نظر کمیت، این بخش طبق معمول در اندازه خوبی برگزار خواهد شد اما طبق معمول از نظر روال و فرایند ارائه کتاب، همچنان بخش سخت و پردردسر نمایشگاه محسوب می‌شود.

سقف محدود خرید کتاب‌های لاتین از یک‌سو و قیمت بالای این کتاب‌ها از سوی دیگر باعث می‌شود بازدیدکنندگان بخش ارزی نمایشگاه نتوانند بیشتر از یک یا ۲ جلد کتاب خریداری کنند.

آن طور که فارس نوشته، چندین سال این سقف برای کتاب‌های لاتین و عربی ثابت مانده و تغییری نکرده است، در حالی که جدی‌ترین قسمت نمایشگاه کتاب،  شاید خرید کتاب‌های خارجی باشد.

هرچند که این اتفاق، نمایشگاه را ماهیتا از اعتبار یک نمایشگاه بین‌المللی به یک بازار بزرگ کتاب تنزل می‌دهد، اما حتی همین وظیفه نیز با وجود مراحل دست و‌پا گیر و سقف خرید پایین، عملا محدود و کوچک می‌شود.

البته امسال کتاب‌های عربی خوشبختانه از بخش ارزی حذف شده‌اند و ناشران این بخش، کتاب‌های خود را در بخش ریالی عرضه می‌کنند. در نتیجه دست کم مشتریان این کتاب‌ها که عموما روحانیان، استادان دانشگاه و طلاب حوزه‌های علمیه هستند می‌توانند بی‌دغدغه کتاب‌های خود را تهیه کنند.

مشکل سقف خرید کتاب

اما هنوز هم مشکل سقف خرید کتاب وجود دارد. سال‌های گذشته بیشترین سقف خرید کتاب مختص استادان، دانشیاران، اهل قلم و دارندگان مدارک حوزوی سطح الف بود.

این افراد می‌توانند تا ۱۰۰ هزار تومان کتاب خریداری کنند؛ رقمی که با قیمت‌های کتاب‌های خارجی، عملا سبب می‌شود، تنها دانشجویان راضی به خانه بازگردند.

حسن انوشه، سرپرست دانشنامه ادب فارسی در این‌باره به فارس می‌گوید: «سقف خرید کتاب با قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای دانشجویان بد نیست ولی این سقف برای مؤسسات و استادان بسیار پایین است. قیمت برخی از کتاب‌ها بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان است. مثلاً اگر کسی بخواهد دایره‌المعارف بریتانیکا یا اسلام را تهیه کند باید بیش از چند صد هزار تومان بپردازد.»

جالب اینکه کتاب‌های نمایشگاه امسال چاپ ۲۰۰۷ به این‌ طرف‌اند، بنابراین قیمتشان نیز بالاتر است. البته هنوز هم می‌توان انتظار داشت که سقف تعیین شده، تغییر کند؛ ضمن اینکه هنوز قیمت‌ کتاب‌های لاتین و عربی بخش ریالی اعلام نشده است.

کد خبر 47794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز