شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران نفر روز جمعه 4 آوریل در مراسم چهلمین سالگرد ترور مارتین لوتر کینگ رهبرحقوق مدنی آمریکا شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنیس کینگ جوان‌ترین دختر لوتر کینگ در محل ترور وی در شهر ممفیس ، طی سخنانی گفت: ما اینجا هستیم چرا که سرنوشت ما را به این مکان هدایت کرده است. این تاریخ (اشاره به راهپیمایی عتراض آمیز در واشنگتن) فصل جدیدی را در مبارزه علیه فقر، نظامی گری و نژاد پرستی رقم زد.

هزاران نفر از حاضران در مراسم بزرگداشت مارتین لوتر کینگ دستاورد‌های وی را گرامی داشتند، اما تاکید کردند که راه زیادی تا دست یابی به حقوق برابر وجود داد.

ساندرا گاس اهل تنسی که با همسرش به ممفیس سفر کرده بود، گفت: من تصور می‌کنم که دکتر مارتین لوتر کینگ هزینه دستیابی به اهدافش را پرداخت کرده بود و او کار زیادی را در کمک به همه ما سیاهان و سفید پوستان انجام داده بود.اما همچنان کار‌های زیادی برای انجام مانده است.

در ادامه این مراسم فرزندان کینگ حلقه گلی را بر محلی که او چهار دهه پیش ترور شده بود، قرار دادند. اکنون در نزدیکی محل ترور کینگ موزه ملی حقوق مدنی آمریکا بنا شده است.

در جریان مراسم گرامیداشت مارتین لوتر کینگ پسرش که که اکنون ریاست سازمان غیر اقتصادی تحقق بخشیدن به رویا را عهده دار است، پیشنهاد کرد: در سال جاری یک راهپیمایی بزرگ در شهر واشنگتن مشابه آنچه  در سال 1963 و در زمان حیات مارتین لوتر کینگ انجام گرفته بود، برپاشود.

آرزو‌های کینگ

در سال 1963 مارتین لوتر کینگ سخنان خود را با این واژگان کلیدی اغاز کرده بود: من یک رویا دارم. این سخنرانی که در گردهمایی بزرگ تظاهرکنندگان در واشنگتن انجام گرفت، منشا نهضت بزرگ حقوق مدنی با پیام برابری بدون خشونت شد.

کینگ سخنان خود در بنای یادبود آبراهام لینکلن را این با این جمله آغاز کرده بود:من  آرزو دارم که  روزی این ملت(آمریکا) بر پا خیزد و مطابق آیین خود زندگی کند. ما باید به این مساله معنا ببخشیم که تمامی انسان‌ها به طور برابر آفریده شده‌اند.

مارتین لوتر کینگ در ادامه این عبارت را که پس از چهار دهه در تاریخ ضبط شده است را بر زبان راند: من امیدوارم روزی چهار فرزند من در کشوری زندگی کنند که آن‌ها را به دلیل رنگ پوستشان مورد قضاوت قرار ندهند بلکه معیار قضاوت برآن‌ها را ماهیت شخصیتشان قرار دهند.

فرجام کار رهبر اعتراضات مسالمت آمیز آمریکا

در بعد از ظهر روز 4 آوریل 1968 مارتین لوتر کینگ 39 ساله که به ممفیس واقع در ایالت تنسی رفته بود تا از اعترضات کارگران نفاظت‌چی حمایت کند. برای هوا خوری وارد یکی از بالکن‌های هتل لوران شد، هتل لوران تنها هتل ممفیس بود که سیاهان را در خود می‌پذیرفت. اما در آن لحظه گلوله‌ای از سمت دیگر خیابان شلیک شدو با گذر از گونه راست کینگ به رویا‌های وی در راه اعتراضات مسالمت آمیز خاتمه داد.

رای الون ضارب کینگ پس از مدت کوتاهی بازداشت و در دادگاه محاکمه و به 99 سال حبس محکوم شد با این حال بسیاری همچنان معتقدند که رای در ترور کینگ به تنهایی نقش نداشته و دیگران نیز دخیل بوده‌اند.

اظهارات اوباما ، کلینتون و مک کین درباره مارتین لوتر کینگ

اما تنها شهروندان عادی نبودند که در  سالگرد ترور کینگ حضور یافتند بلکه دو کاندیدای اصلی دموکرات‌ها نیز در کوران رقابت‌های درون حزبی هر یک به نوبه خود در سخنانی یاد و خاطره کینگ را گرامی داشتند.

هیلاری کلینتون که در ممفیس حضور یافته بود، در حالی که قطرات اشک از چشمانش جاری شده بود، خاطره دیدار خود با مارتین لوتر کینگ در سن 14 سالگی را به یاد آورد. کلینتون با اشاره به ترور کینگ گفت: من احساس کردم که همه چیز در هم شکسته است و ما هیچگاه نخواهیم توانست قطعات شکسته شده را کنار هم بگذاریم.

اما اوباما که در ممفیس حضور نیافته بود به احترام مارتین لوتر کینگ، در ابتدای مبارزات انتخاباتی خود در ایالت ایندیانا دقایقی سکوت کرد.

اوباما گفت: دکتر مارتین لوتر کینگ با استفاده از ایمان، شجاعت و هوش خویش ملتی را تکان داد. زمانی که او کشته شد جراحتی بر ملت ما باقی گذاشت که هنوز به طور کامل التیام نیافته است.

جان مک کین کاندیدای نهایی جمهوریخواهان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا نیز در ممفیس طی سخنانی گفت: دکتر کینگ وجدان ملت ما را برای اطمینان از اینکه واقعیات آزادی بشر برای جامعه آمریکا واقعی باقی می‌ماند تکان داد.

مک کین در ادامه به این نکته اذعان کرد که تصمیمش مبنی بر مخالفت با اعلام تعطیلی فدرال به احترام مارتین لوتر کینگ، اشتباه بوده است.

اظهرات رهبران نهضت حقوق مدنی آمریکا

جسی جکسون یکی از جانشینان کینگ در نهضت حقوق مدنی آمریکا در مصاحبه با سی ان ان گفت: به زغم پیشرفت‌ها همچنان احتلافات میان سیاهان و سفیدان در آمریکا بسیار زیاد است.

او افزود: آمار بیکاری در میان سیاهان بیش از سفیدان است. ما 2.5 میلیون آفرو-آمریکن در زندان‌ها داریم. ما نتوانسته‌ایم برای ترمیم نابرابری سرمایه گذاری اخلاقی کنیم.

ال شارپتون یکی از رهبران سیاهپوست نیز به شدت از حضور کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا در مراسم گرامیداشت کینگ انتقاد کرد و گفت: سوءال ما این است که چه کسی به آنچه که دکتر کینگ به خاطر آن ایستادگی کرد، عمل خواهد کرد. سؤال ما این نیست که چه کسی در این میان تظاهر خواهد کرد. هیچ یک از آنها در کنار دکتر کینگ نیست و نزدیک ترین آن‌ها اوباما است.

کد خبر 47733

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز