گروه ادب و هنر: رخوت تعطیلات طولانی نوروز اگرچه دامن فرهنگ و هنر را نیز می‌گیرد اما امسال سینما و تلویزیون تا حد قابل‌قبولی بار دیگر هنرها را به دوش کشیدندتا پرچم هنری کشور در باد بهاری به اهتزاز درآید.

تئاتری‌ها کرکره سالن‌های نمایش را زودتر از نوروز پایین کشیدند و تا هفته بعد نیز قصد شروع به کار ندارند، اهالی موسیقی هم در سفر و حضر به کوک کردن سازهای خود مشغول بودند و فعلا خبری از کنسرت‌های بهاری به گوش نمی‌رسد. هنرمندان تجسمی نیز دل به طبیعت سپرده‌اند تا با الهام از آن مدتی دیگر دوباره سری به گالری‌ها و نمایشگاه‌ها بزنند؛ حتی موزه هنرهای معاصر تهران نیز تا هفته بعد به تعطیلات خود ادامه می‌دهد.

فروش قابل‌قبول گیشه
اما برخلاف اینها، سینما روزهای نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. با وجود خلوتی خیابان‌ها، نمایش مدام برنامه‌های تلویزیونی و دید و بازدید‌های تمام نشدنی نوروز، گیشه سینماهای پایتخت، فروش قابل توجهی داشتند. فارابی هم البته در تعطیلات است و نمی‌توان آمار فروش رسمی را اعلام کرد اما ایسنا از طریق پخش کنندگان آمار فروشی ارائه کرده است.

«به همین سادگی» ساخته رضا میرکریمی که بهترین فیلم جشنواره‌ فجر شد در اکران نوروزی تاکنون بیش از 27 میلیون و 500 هزار تومان فروش داشته است.
فرجی مدیر امور سینمایی حوزه هنری گفته که این فیلم در 8 سینما تا 10 فروردین ماه به این رقم فروش دست یافته است و مجموعه‌ اریکه ایرانیان نیز به‌صورت تک سئانس آن را نمایش می‌دهد.

فیلم‌های «دایره زنگی» و «مجنون لیلی» اما وضعیت بهتری دارند و در رقابتی تنگاتنگ به‌ترتیب 240 و 250 میلیون تومان فروخته‌اند. فیلم «مجنون لیلی» قاسم جعفری تا 11 فروردین‌ماه پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروزی بوده است. علی سرتیپی، پخش‌کننده‌ این فیلم فروش آن را بعد از 11 روز در 22 سینمای تهران250 میلیون تومان اعلام کرد. وی با اشاره به فیلم «زن دوم» به کارگردانی سیروس الوند به‌عنوان دیگر فیلم اکران نوروزی، اظهار داشت: این فیلم که در 10 سینمای تهران در حال اکران است تا 11 فروردین ماه فروشش به 82 میلیون تومان رسیده است.

مصطفی شایسته، پخش‌کننده‌ فیلم «دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت‌آور نیز فروش این فیلم را 240 میلیون تومان تا 11 فروردین ماه اعلام کرد و افزود: فروش این فیلم بعد از پخش تیزرش از تلویزیون بسیار رشد داشته است و روزانه به بالای 35 میلیون تومان رسیده است. این فیلم در 22 سینما به نمایش درآمده است.
در همین حال سینما آزادی طی 12روز اول بازگشایی‌اش با استقبال 25 هزار مخاطب در مجموع 50 میلیون تومان فروش داشته است.

اکبر تشکری‌نیا، مدیرعامل توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب گفت: ما به هدف اصلی‌مان که قصد داشتیم، سینما آزادی فضای امنی برای پرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها باشد نزدیک شده‌ایم و خانواده‌ها طی این مدت استقبال بسیار خوبی از این سینما داشتند و اکثرا هم راضی بوده‌اند.

وی با اشاره به فیلم‌هایی که دراین مجموعه به نمایش درآمده است، اظهار داشت: در سالن اصلی این سینما، «زن دوم» به نمایش در می‌آید و «دایره زنگی» در سالن شهرفرنگ، «مجنون لیلی» در شهر هنر و « به‌همین سادگی» در «شهر قصه» اکران می‌شوند، ضمن آنکه سالن «شهر هفتم» به‌صورت تک سئانس به نمایش فیلم خارجی «فرزندان بشر» اختصاص داشت و به خاطر استقبالی که از فیلم‌های ایرانی می‌شود، به‌صورت فوق‌العاده در اختیار این فیلم قرارگرفته است.

تشکری‌نیا ساعت آغاز سئانس‌های این سینما را از ساعت 14 اعلام کرد و گفت: به خاطر تاسیسات جانبی سینما آزادی از جمله پله برقی‌ها و هزینه‌های زیادی که کارکردن آنها در پی‌دارد مقرون به صرفه نیست  اینکه بخواهیم در  صبح که معمولا ظرفیت سالن‌ها هم تکمیل نمی‌شود، سئانس اختصاص بدهیم.
او عمده‌ترین مشکل سینما آزادی را عدم‌وجود پارکینگ دانست و اظهار امیدواری کرد: پارکینگ سینما ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.

بازار داغ تلویزیون
اما گیرنده‌های تلویزیون گرم‌تر از سفره هفت سین از صبح علی الطلوع تا نیمه‌های شب، رونق میهمانی‌ها و اوقات فراغت خلق‌الله شدند.
فیلم‌های روز دنیا به‌صورت قابل‌قبولی به نمایش درآمدند، اگرچه تلویزیون در این زمینه باید سپاسگزار فیلمسازان مستقل آمریکایی باشد که در سال 2007 ترجیح دادند فیلم‌های قابل نمایشی از تلویزیون ایران بسازند!

سریال‌های نوروزی نیز در نوروز 87 قابل توجه بودند. مرکز تحقیقات صدا وسیما با وجود زیرنویس‌های مکرر در برنامه‌های تلویزیونی هنوز آماری درباره پر بیننده‌ترین برنامه‌ها و سریال‌ها ارائه نکرده اما به‌نظر می‌رسد سریال طنز «مرد هزار چهره» ساخته مهران مدیری پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون باشد. اگرچه این سریال از همان ابتدا با مخالفت‌های زیاد و اعتراض‌های پراکنده به نمایش درآمد.

مثلا اداره کل ثبت احوال استان فارس از تهیه‌کنندگان این مجموعه تلویزیونی شکایت کرد. به گزارش تابناک، وکیل اداره کل ثبت احوال استان فارس، با تهیه و تقدیم دادخواستی به دادگستری فارس از مسئولان و دست اندرکاران مجموعه تلویزیونی مرد هزار چهره شکایت کرد. در این دادخواست مواردی به‌عنوان دلایل و مستندات توهین بیان شده است از جمله: انتساب شخصیت اصلی داستان به‌عنوان شخص کلاهبردار شیاد و متقلب در مجموعه ثبت احوال شیراز، ارائه فضای بی‌نظم و خارج از شان اداری در ثبت احوال شیراز و القای سوءاستفاده از موقعیت شغلی توسط کارکنان اداره کل ثبت احوال شیراز.در این دادخواست، ثبت احوال استان فارس خواستار اعاده حیثیت و دریافت 21 میلیارد ریال به‌عنوان خسارت معنوی وارد شده به مجموعه ثبت‌احوال شیراز شده است اما به‌نظر می‌رسد با اتمام تعطیلات باید از امروز شاهد اعتراض‌های دیگری به این سریال باشیم که ظاهرا در میانه پخش نیز گرفتار جرح و تعدیل شد. اتفاقی که برای دیگر سریال‌ها از جمله «قرارگاه مسکونی» جواد رضویان رخ داد.

کد خبر 47410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز