مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تایتن، قمر سیاره کیوان (زحل) احتمالا یک اقیانوس عمیق و پنهان دارد. نتایج یک تحقیق که در مجله ساینس چاپ شده است این گونه می‌گوید.

به گزارش بی‌بی‌سی تصاویر راداری که در پروژه تحقیقاتی کاسینی-هایگنز به زمین مخابره شده، این گمان را که یک اقیانوس بزرگ عمیق زیر لایه‌های نازک یخ سطح تایتان قرار دارد تقویت کرده است. این مسئله در صورتی که اثبات شود نقطه عطفی در تاریخ مشاهدات فضایی به دنبال خواهد داشت چون به این معنا خواهد بود که در تایتان این دو عنصر کلیدی حیات وجود دارند: آب و مولکول‌های ارگانیک.

در حال حاضر این احتمال داده می‌شود که سه جرم کهکشانی دیگر به نام‌های اروپا، کالیستو و گانیمید دارای اقیانوس‌‌های عمیق باشند.

پروژه کاسینی-هایگنز پروژه‌ای تحقیقاتی مشترک میان ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا است.

هنگامی که ماهواره کاسینی اولین بار در سال 2004 به مشاهده سطح بزرگ‌ترین قمر کیوان پرداخت، گمان می‌رفت که سطح آن پوشیده از اقیانوسی از هیدروکربن‌ها است. اما هنگامی که رادار کاسینی مستقیما به سمت تایتان نشانه رفت و کاوشگر هایگنز با استفاده از چتر بر سطح آن فرود آمد، تصویر دیگر از سطح تایتان در اختیار محققان قرار گرفت.

پس از آْن و با توجه به این که در سطح تایتن فعالیت‌های زمیین‌شناختی مشاهده شد و حتی در آن دریاچه‌های بزرگی کشف شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تفاوت‌های فصلی در این قمر تنها در صورتی قابل توجیه است که اقیانوس مایعی زیر پوسته آن وجود داشته باشد.

این مشاهدات این احتمال قوی را مطرح کردند که در تایتن دو عنصر کلیدی حیات یعنی آْب و مولکول‌های ارگانیک وجود دارند؛ در حالی که حتی برخی دانشمندان عنصر سومی را هم مطرح می‌کنند: منبع انرژی.

تایتن دومین قمر بزرگ منظومه شمسی است. برزگ‌ترین قمر در منظومه شمسی گانیمید، قمر مشتری است.

مشاهدات قبلی، دانشمندان را به این نتیجه رسانده بود که حالت تایتن شبیه به حالتی است که زمین در سال‌های نخستین پیدایشش‌ داشته است با این تفاوت عمده که سطح تایتن یخ‌زده و غیرقابل مقاسه با سال‌های جوانی کره زمین به شمار می‌رود.

کد خبر 46958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز