مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

مهدی صارمی فر: دو جرم آسمانی بسیار زیبا یعنی سیارات ناهید و مشتری در بامداد فردا جمعه، 12 بهمن ماه به کمترین فاصله زاویه‌ای از یکدیگر می‌رسند (کمتر از یک درجه).

سیاره ناهید در همسایگی زمین ودر بامداد 12 بهمن 200میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. این جرم به‌خاطر نسبت بازتاب زیاد، درخشانترین جرم آسمانی است که با قدرت روشنایی منفی 9/3 به ملکه آسمان شب مشهور است.

سیاره مشتری هم بعد از ناهید جرم درخشانی با قدر منفی 8/1 است که با ابعاد بزرگی که دارد، به غول منظومه شمسی معروف است. مشتری به نوعی؛ سپر حفاظتی زمین در مقابل سیارک‌ها، دنباله دارها و اجرام سرگردان آسمان است و با جذب آنها باعث می‌شود به زمین برخورد نکنند.

این سیاره در صبحگاه جمعه، 12 بهمن 904 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. مسعود عتیقی، دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران دراین‌باره می‌گوید: «این 2جرم ساعت5:10 بامداد جمعه از افق جنوب شرق به همراه صورت فلکی کمان (قوس) طلوع می‌کنند و با چشم غیرمسلح به‌راحتی قابل مشاهده هستند، هر چند که از درون تلسکوپ، مشاهده ناهید در وضعیت کوژ و قمرهای گالیله‌ای مشتری جلوه خاصی در چشمان بیننده ایجاد می‌کنند.»

عکاسی از این رویداد می‌تواند باعث خلق اثر هنری زیبایی شود. خورشید در این بامداد ساعت 7:05 طلوع خواهد کرد.

در بامداد روز دوشنبه 15 بهمن، هلال زیبای صبحگاهی محرم به جمع این سیارات زیبا پیوسته و منظره بدیعی ایجاد خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر از این رویداد نجومی می‌توانید سری به سایت ww.iaas.ir بزنید.

کد خبر 43065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز