خرید و فروش کلیه سال‌هاست به عنوان امری مضموم در جامعه ما دیده می‌شود و به شکلی بازار سیاه پیرامون آن شکل گرفته است. اما اخیرا وزارت بهداشت تمهیداتی اندیشیده و آیین‌نامه‌ای را اجرایی کرده است که به کمک آن به این کار پایان دهد و بیماران هم به شکل قانونی و سازماندهی‌شده از کلیه سالم بهره‌مند شوند.  

کلیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره خرید و فروش کلیه گفت: پیش از این بحث‌هایی در زمینه عنوان زشتی به نام خرید و فروش کلیه روان جامعه را مخدوش می‌کرد که با تدوین آیین‌نامه‌ای در زمینه اهدای کلیه از افراد زنده از سوی وزارت بهداشت و اجرای آن در کشور، در حال حاضر دیگر وجهه زشت این موضوع کاملا برطرف شده است. از شهریورماه امسال تاکنون نیز حدود ۶۶ مورد پیوند کلیه از افراد زنده در کشور انجام شده که هیچ‌گونه حاشیه‌ای به دنبال نداشته است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر همه اقدامات مربوط به اهدای کلیه در کشور مستقیما تحت نظر مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت انجام می‌شود. پیوند کلیه از فرد زنده هم کاملا مشخص و نظام‌مند شده است و هدیه‌ای با عنوان «هدیه ایثار» به اهداکننده داده می‌شود که اخیرا میزان آن تقریبا دو برابر شده است. با این اقدام، از مواجهه مستقیم گیرنده و اهداکننده جلوگیری می‌کنیم و محرمانگی موضوع هم حفظ می‌شود.

شادنوش با بیان این‌که آنقدر که پیوند کلیه در بهبود کیفیت زندگی افراد موثر است، نقاط منفی ندارد، گفت: درصد کمی از افراد چهره این کار ایثارگرانه را مخدوش می‌کردند که با تدبیر اندیشیده‌شد، ساماندهی شد. در عین حال، هر کسی هم نمی‌تواند پیوند کلیه انجام دهد. ما آزمایش HLA TYOING انجام می‌دهیم و اهداکننده‌ای که بیشترین تطابق را با گیرنده داشته باشد، اهدا را انجام می‌دهد و تخصیص کلیه هم به صورت مرکزی انجام می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین درباره اهدای عضو اتباع خارجی گفت: اتباع خارجی نمی‌توانند در کشورمان اهدای عضو انجام دهند. این محدودیت در همه جای دنیا مرسوم است.

  • برنامه وزارت بهداشت برای جلوگیری از اختلالات کلیوی

شادنوش در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: برنامه اصلی ما این است که با تغییر سبک زندگی مردم و رعایت موارد بسیار مهمی مانند تغذیه سالم، تحرک، مراقبت در جهت عدم ابتلا به دیابت، فشار خون و... از افزایش تعداد بیماران دچار اختلالات کلیوی جلوگیری شود.

وی با بیان این‌که در حال حاضر با رشد ۷ درصدی سالانه بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی مواجهیم و این آمار بسیار بالایی است، گفت: واقعا در سال‌های آینده امکان پاسخ‌دهی به این تعداد بیمار کلیوی وجود نخواهد داشت. کار اساسی پیشگیری است به‌طوری که باید زندگی باکیفیت‌تر و سالم‌تری را برای خودمان فراهم کنیم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این‌که در حال حاضر حدود ۳۴ هزار بیمار کلیوی در کشور وجود دارند، گفت: در حوزه دیالیز تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌هایمان پاسخگوی این تعداد بیماران باشد. در مدت اخیر با حدود ۱۴۵۰ دستگاه دیالیز اعم از تولید داخلی و وارداتی در حال توسعه مراکز ششصدگانه دیالیزمان هستیم. علاوه بر توسعه این مراکز، کار جایگزینی دستگاه‌های دیالیز فرسوده با دستگاه‌های جدید را هم انجام می‌دهیم به‌طوری که حدود ۶۵۰ دستگاه دیالیز جایگزین دستگاه‌های قدیمی و فرسوده می‌شود.

وی از اضافه شدن ۸۰۰ تخت جدید دیالیز به مراکز دیالیز خبر داد و گفت: این اقدام نسبت تخت دیالیز به بیمار را از ۶۸/۴ به ۳۱/۴ می‌رساند، به این معنی که به ازای هر ۳۱/۴ بیمار، یک تخت دیالیز وجود خواهد داشت که این رقم با استانداردهای جهانی برابری می‌کند.

کد خبر 464303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha