شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

محمد علی بدری: جاکارتا پست در گزارش ویژه‌ای به نقل از یک منبع در دفتر رئیس جمهور اندونزی نوشت، سوسیلو یودیونو رئیس جمهور اندونزی برای تقویت روابط با ایران به این کشور سفر خواهد کرد.

در این سفر علاوه بر دیدارهای مقامات دولتی، سوسیلو یودیونو به دیدار رهبر انقلاب اسلامی نیز خواهد رفت. وی همچنین قرار است، برای شرکت در یازدهمین اجلاس سران کنفرانس اسلامی به سنگال سفر کند.

بازخواست برای رای قبلی

رییس دولت جنوبی ترین جزایر شرق آسیا در حالی خود را برای این سفر آماده می‌‌کند که کشورش در جایگاه عضو غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد، در میان آرای چهارده عضو دیگر – دایم و غیر دایم- تنها رای ممتنع را بر قطعنامه ضد ایران 1803 نوشت.
این دومین سفر خارجی رئیس جمهوری اندونزی در سال جاری است.

وی 10 مارس جاکارتا را به مقصد تهران ترک می‌کند. جاکارتا به قطعنامه قبلی (علیه ایران) رأی مثبت داد و این موضوع باعث ایجاد موج اعتراض در کشور شد و به دنبال آن پارلمان اندونزی برای انتقاد نسبت به این تصمیم، رئیس جمهور را به مجلس فراخواند.

درباره مساله هسته‌‌ای

در همین حال دنیوپتی جلال، سخنگوی دولت اندونزی، در کنفرانسی خبری گفت: سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رییس جمهور اندونزی قرار است برای مذاکره درباره مساله هسته‌یی ایران با رییس جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 10 مارس (20 اسفند) به تهران سفر کند.
وی ادامه داد:« فکر می‌کنم قطعنامه اخیر سازمان ملل باید موضوع بحث این مقامات باشد.»
جلال بر موضع اندونزی مبنی بر حمایت از توسعه هسته‌یی با اهداف صلح‌آمیز در ایران تاکید کرد و از ایران خواست به طور دایم و شفاف به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام اندونزیایی گزارش داد که رییس جمهور این کشور برای تقویت روابط در زمینه انرژی به تهران سفر می‌کند و درباره مساله هسته‌یی تهران نیز مذاکراتی خواهد داشت.

فرصت گفت‌وگو برای اروپا+3+3

سخنگوی دولت جاکارتا گفت: «با توجه به اینکه پیشنهادی برای گفت‌وگوی اتحادیه اروپا به علاوه سه به علاوه سه مطرح شده است، ما از همه طرف‌های مربوطه می‌خواهیم از این فرصت برای گفت‌وگو استفاده کنند.»

براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، این سخنگو افزود که گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا به علاوه سه (فرانسه، آلمان، انگلیس) به علاوه سه (روسیه، چین، آمریکا) پس از صدور قطعنامه اخیر تحریم علیه ایران پیشنهاد شده است.

پیشنهاد دولت اندونزی درحالی از زبان سخنگو بیان می‌شود که رییس دستگاه دیپلماسی جاکارتا در مقاله ای در روزنامه کمپاس نوشت که – در جریان رایزنی‌ها برای تصویب قطعنامه- وی خاطرنشان کرده است که قطعنامه جدید غیر سازنده است. حسن ویریودا وزیر خارجه اندونزی از شیوه برخورد پنج کشور هسته‌ای که به قول وی یکجانبه‌گرا هستند، اظهار تأسف کرد. وی تصریح کرد که دولت متبوعش براساس گزارش اخیر آژانس در خصوص برنامه هسته‌‌ای ایران، موضع اصولی اتخاذ می‌کند و نه به لحاظ لابی یا فشار از سوی دیگر کشورها.

پالایشگاه نفت، ساخت ایران

از سوی دیگر یک مسوول شرکت نفت پرتامینا نیز گفت که این شرکت دولتی تیمی را برای مذاکره درباره طرح‌های ساخت یک پالایشگاه نفت مشترک با ایران به تهران می‌فرستد.
وی که از اشاره به نامش خودداری کرد، گفت‌ که پرتامینا به توافقی مقدماتی برای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز رسیده است اما قصد دارد در این امر بازنگری کرده و آن را به 150 تا 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

رییس جمهور ایران در خلال دیدار سال گذشته خود از اندونزی یک قرارداد اقتصادی به ارزش 4 میلیارد دلار در زمینه نفت و گاز به این کشور پیشنهاد کرده است. اندونزی تنها عضو کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از آسیا - اقیانوسیه است.

همشهری امارات

Badri@Hamshahri.org
 

کد خبر 45965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز