یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: صاحبنظران به اظهارات شب گذشته رئیس‌جمهور واکنش نشان دادند.

 روز و شب گذشته مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام دوبار پیاپی از سوی دولت به اخلال در ساختار قانون بودجه سال آینده متهم شدند. روز گذشته و هفت ساعت پس از آنکه غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، مجلس و مجمع تشخیص را مسئول نتایج بودجه 87 قلمداد کرد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری نیز در نطق شبانه خود خطاب به مردم، اتهام یاد شده علیه دو نهاد قانونگذار و ناظر را تکرار کرد.

این اظهارات با واکنش کارشناسان، نمایندگان مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده است، به‌طوری که محمد خوش‌چهره، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ابراز تأسف از اظهارات رئیس‌جمهوری گفت: انتقاد بسیاری به این صحبت‌ها وجود دارد ولی از اثر بخش بودن طرح آنها در رفتار دولت ناامید شده‌ام و به همین لحاظ فکر می‌کنم سیاست سکوت اثربخش‌تر باشد تا مردم خود در عمل قضاوت کنند.

از سوی دیگر مسعود نیلی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در رابطه با صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهوری در رابطه با مشکلات لایحه بودجه 87 اعتقاد دارد که هم مجلس و هم دولت در لایحه بودجه 87 مقصر هستند. وی افزود: در بررسی لایحه بودجه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارائه شد ایراداتی نظیر وابستگی به نفت، تاثیر رشد نقدینگی، ترکیب بین هزینه‌های جاری و عمرانی و میزان رشد هزینه‌های جاری به چشم می‌خورد. این لایحه به مجلس رفت و مجلس هزینه‌های دولت را افزایش داد.

مجید انصاری - محمد خوش‌چهره - مسعود نیلی

نیلی ادامه داد: به اعتقاد من بودجه سال آینده وابستگی زیادی را به نفت ایجاد می‌کند و این وابستگی هم در لایحه بودجه که از سوی دولت ارائه شد مشهود بود و هم تغییری که مجلس در اقلام بودجه اعمال کرد. بدین ترتیب هم دولت و هم مجلس در شکل جدید بودجه نقش داشته‌اند و هر دو در وابستگی بودجه به نفت مقصر بوده‌اند.

وی گفت: مطمئنا اثر اقتصادی بودجه 87 به لحاظ رشد نقدینگی قابل توجه است و این مشکل نیز به هر دو طرف مر بوط می‌شود. مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهوری در برنامه تلویزیونی که اشکالات بودجه 87 را مربوط به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست، گفت: تمامی مصاحبه رئیس‌جمهوری را مشاهده کردم اما متأسفانه صحبت‌های ایشان هیچ گونه اتکایی به مبانی کارشناسی نداشت.

لایحه‌ای که از سوی دولت برای بودجه سال 87 تنظیم شد و به مجلس ارائه شد هم بر خلاف قانون اساسی و هم برخلاف قانون محاسبات عمومی و حتی قوانین موضوعی دیگر بود. وی افزود: اگر مجلس اقدام به اصلاح لایحه بودجه نمی‌کرد به‌طور حتم آن لایحه قابلیت اجرا نداشت. هر چند در حال حاضر نیز ایراداتی به لایحه بودجه 87 وارد است اما این ایرادات نسبت به آنچه دولت به مجلس ارائه کرد بسیار کمتر است.

وی گفت:  لایحه بودجه 87 درخصوص تعامل شرکت‌های نفتی با دولت یک چک سفید امضا از مجلس می‌خواست که طبق آن هر گونه که می‌خواست عمل کند. انصاری ادامه داد: لایحه بودجه‌ای که از سوی دولت تنظیم شده بود اشکالات ساختاری، شکلی و حقوقی داشت. رئیس‌جمهوری در بخشی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که تعداد دستگاه‌های دولت در لایحه بودجه سال آینده 60 عدد بوده است که این 60 عدد را به 300 عدد تغییر داده‌اند و این باعث می‌شود که اشکالاتی به وجود آید.

اما باید از رئیس‌جمهوری پرسیده شود که چگونه امکان دارد که دستگاه‌هایی که اساس نامه مستقل دارند، نادیده گرفته شوند؟ وی گفت: رئیس‌جمهوری می‌خواست با لایحه تنظیمی بودجه 87 تمامی قوانین پایدار 30 سال اخیر را تغییر دهد و تمامی اختیارات این دوره‌ها در اختیار دولت قرار بگیرد، به‌طوری که ایشان تصور می‌کنند دولت می‌تواند جای مجلس، قوه قضائیه و حتی مجمع تشخیص مصلحت را بگیرد.

انصاری گفت: آقای احمدی‌نژاد پرسیدند که سیاست‌های کلی نظام را چه کسی تعیین می‌کند؟ در حالی که ایشان باید بدانند براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی تعیین سیاست‌های کلی نظام بر عهده مقام معظم رهبری است.

کد خبر 45597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز