گروه اقتصادی: بررسی لایحه بودجه 87 در کمیسیون تلفیق مجلس در حالی روز چهارشنبه پایان یافت که در مورد یکی از مهم‌ترین مسائل بودجه‌ای که ارتباط مستقیم و نزدیکی با زندگی روزانه مردم دارد یعنی بنزین، سیاست سکوت را درپیش‌گرفت و به این ترتیب تعیین تکلیف بنزین به صحن علنی مجلس سپرده‌شد.

به گزارش خبرنگار همشهری، با توجه به عملکرد نظام سهمیه‌بندی بنزین پیش‌بینی می‌‌شد که اولا دولت در لایحه خود سیاستی کلی و مبهم در پیش گیرد و به‌دنبال ادامه روند کنونی باشد و ثانیا نمایندگان مجلس درصدد یافتن راه‌های منطقی‌تر و بهتری در این زمینه باشند.

جمع‌بندی نشدن مسئله بنزین در کمیسیون تلفیق نشان از این دارد که هنوز نسبت به بنزین دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی وجود دارد.

درحالی که محمد خوش‌چهره خواستار پیشنهاد شفاف دولت در این زمینه برای تصمیم‌گیری مجلس است، حسن سبحانی عضو دیگر مجلس شورای اسلامی بر ادامه شرایط جاری و اختصاص بودجه برای توسعه حمل‌ونقل عمومی تأکید می‌کند.

دولت شفاف عمل نکرد 

خوش‌چهره در پاسخ به این سؤال که دولت هیچ برنامه مشخصی در بودجه سال‌آینده برای حرکت به سوی حذف یارانه ارائه نکرده است می‌گوید: دولت در سال گذشته نیز شفاف عمل نکرد. امسال هم دولت مانند سال پیش عمل کرد و به همین دلیل این نگرانی وجود داشت که دولت فرافکنی کند و مشکلات مسئله بنزین را به گردن مجلس بیندازد. به‌نظر من دولت باید نظر و پیشنهاد خود را در مورد بنزین به صورت مشخص ارائه کند و مجلس تصویب کند. چون دولت هیچ برنامه خاصی ارائه نداده است و این‌رویه همچنان هست، به همین دلیل مجلس در کمیسیون تلفیق بنا را براین گذاشت تا از طرف دولت تصمیم نگیرد.

شرایط آماده نیست

با وجود اظهارات این نماینده مجلس حسن‌سبحانی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی در این زمینه تأکید می‌کند که به این دلیل در کمیسیون تلفیق تصمیمی گرفته نشد که شرایط برای اعمال سیاست‌های قیمتی در مورد بنزین هنوز ‌آماده نیست.

وی تأکید کرد که در مراحل بررسی بودجه در آخرین لحظات پیشنهادی در مورد افزایش قیمت بنزین به250 تومان در هر لیتر و حذف سهمیه‌بندی ارائه شد ولی این پیشنهاد رأی نیاورد.

به گفته وی آنچه تصویب شد این است که دولت با ادامه وضع موجود از طریق سهمیه بندی و واردات که 3 هزار میلیارد تومان بودجه آن در نظر گرفته شده است نیاز داخلی را تأمین کند تا حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد.

این در حالی است که به گفته خوش چهره طبق قانون، دولت باید به سوی حذف یارانه حرکت کند و این نگرانی وجود دارد که دولت به چه ترتیب به این سمت حرکت می‌کند؟

وی تأکید کرد :در تبصره 13 پیش‌بینی شده بود که دولت با توسعه حمل‌ونقل شهری و توسعه مصرف گاز در حمل ونقل عمومی شرایطی فراهم کند تا امکان اعمال قیمت‌های بالا فراهم شود ولی به این تعهدات در تبصره 13 عمل نشد.

وی خاطر نشان می‌کند: این مشکل ناشی از دو جریان بود؛ یکی اینکه دولت خوب عمل نکرد دوم اینکه بازیگران سیاسی در مجلس با ایجاد این شبهه که تفسیرهای دیگری نیز وجود دارد اجرای صحیح تبصره 13 را عملی نکردند.

اعمال سیاست غیر قیمتی

با وجود این، سبحانی تأکید می‌کند آنچه در کمیسیون تلفیق عمل شد نشان از دیدگاه مجلس به اعمال سیاست غیر‌قیمتی است. درواقع راه‌حل میان‌مدت از طریق شیوه‌های غیرقیمتی را نباید متوقف کرد و تجربه قیمتی را به کار برد.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تجربه سهمیه بندی در سال‌جاری تجربه خوبی بود که مصرف و واردات را کم کرد و امکان اختصاص بودجه قابل توجهی به توسعه حمل‌ونقل عمومی را فراهم کرد.

سبحانی تأکید می‌کند: حذف یارانه سوخت از مدت‌ها مورد تأکید بوده است ولی تا زمینه‌های لازم آماده نباشد عملی نیست.

این درحالی است که  خوش‌چهره می‌گوید ما راه حل را در مجلس می‌دانیم و نمی‌خواهیم دولت از زیر بار‌مسئولیت شانه خالی کند. دولت باید پیش نهاد خود‌را به‌صورت مشخص ارائه کند تا مجلس تصمیم بگیرد. مجلس نمی‌خواهد مسئولیت اجرای ناقص قانون از سوی دولت را نیز بر‌عهده بگیرد.

اما همچنان این سؤال باقی است که در شرایط حاضر با توجه به اینکه دولت دیگر پیشنهادی نمی‌تواند ارائه کند روند بررسی مسئله بنزین در صحن علنی مجلس چه سرنوشتی خواهد داشت؟

خوش چهره عقیده دارد نمایندگانی که به دولت وابسته هستند یا به‌صورت مستقل راه‌حل‌هایی در صحن علنی مطرح خواهند کرد و ما در انتظار هستیم که این روند در صحن علنی مجلس مراحل خود را طی کند.

این درحالی است که  سبحانی عقیده دارد:  با توجه به ترکیب آرا در کمیسیون تلفیق به‌نظر نمی‌رسد که مجلس تغییر عمده‌ای در مصوبه کمیسیون تلفیق ایجاد کند.

کد خبر 43784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز