دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

مجید رئوفی: فؤاد توحیدی یکی از آهنگسازان و پ‍‍ژوهشگران برجسته موسیقی نواحی کشور و به وی‍ژه کرمان است.

کسی که زندگی‌اش را وقف موسیقی کرده و خود را به عنوان یکی از پاسداران موسیقی نواحی کرمان معرفی کرده است.

گروه او «ارفع کرمانی» که به نام پدر مرحومش نامگذاری شده، یکی از گروه‌های بین‌المللی موسیقی ایران است که در نقاط مختلف دنیا کنسرت‌های فراوانی برگزار کرده و خبر رسیده که به زودی به سوئیس خواهند رفت تا در این کشور اروپایی هم برای علاقه‌مندان موسیقی ایران، اجرایی داشته باشند.

درباره این اجرا و نوع موسیقی گروه ارفع کرمانی، گفت و گویی با آقای توحیدی انجام دادیم که می‌خوانید.

  • درباره اجرای گروه ارفع کرمانی در سوئیس بگویید.

بله. قرار است که تابستان سال آینده به سوئیس و شهر مارتینی سفری داشته باشیم و کنسرت‌هایی در این شهر برگزار کنیم.

  • چگونه برای اجرا در سوئیس دعوت شدید؟

تابستان سال آینده، نمایشگاهی فرهنگی در سوییس برگزار می‌شود که کرمان، نماینده ایران در این نمایشگاه بین المللی خواهد بود. به همین منظور، یک گروه فرهنگی از سوییس به کرمان آمده بودند. گروهی که گاسپارد جوزف کوچپاین پسر رئیس جمهور سوئیس آنها را همراهی می‌کرد.

آنها هنگام بازدید از موزه ساز کرمان، سازهایی را که از طرف من به موزه اهدا شده بود، دیدند و کنجکاو شده بودند که مرا ببینند. تماسی گرفته شد و قرار بر این شد که هنگام اجرای تمرین گروه به آموزشگاه ما بیایند.

از کار گروه بسیار خوش‌شان آمد و به ما پیشنهاد کردند که کنسرتی در سوئیس و در ایام نمایشگاه برگزار کنیم. ضمن اینکه قرار است گروهی اتریشی نیز برای دیدن کار گروه ما به کرمان سفر کنند.

  • نوع موسیقی که گروه ارفع کرمانی ارائه می‌کند، چیست؟

ما موسیقی عرفانی و صوفیانه اجرا می‌کنیم. آهنگ‌های کار را هم خودم می‌سازم.

  • از چه نوع سازهایی در اجراهایتان استفاده می‌کنید؟

تار، سه تار، عود، سنتور، تمبک، دف، دمام، کوزک ، بم تار و هوار.

  • هوار چه نوع سازی است؟

سازی است که خودمان ابداعش کرده‌ایم. سه اکتاو صدادهی دارد.

  • اعضای گروه چه کسانی هستند؟

هنرجویان خودم هستند. سالهاست که با هم کار می‌کنیم. خواننده گروه هم عطا الله مرشدزاده است که از پیشکسوتان خوانندگی و موسیقی کرمان است. اشعارمان هم از ارفع کرمانی و مولاناست. همان کارهایی را اجرا می‌کنیم که چند هفته پیش در قونیه اجرا کردیم.

  • ظاهرا هر سال، برای اجرای کنسرت به قونیه می‌روید؟

بله. پنج سال است که به قونیه می‌رویم. در آنتالیا، استانبول و قونیه کنسرت‌های زیادی برگزار کرده‌ایم.

  • به این دلیل که اشعار مولانا را اجرا می‌کنید، به قونیه دعوت می‌شوید؟

نه ربطی به این قضیه ندارد. اولین سالی که به قونیه رفتیم، کارمان به شدت با استقبال رو به رو شد و به این ترتیب هر سال به این شهر دعوت می‌شویم.

  • ظاهرا در هند هم کنسرت داشته‌اید؟

بله. در بسیاری از کشورهای دنیا کنسرت داشته‌ایم. علاوه بر هند، در سنگاپور، مالزی و امارات هم کنسرت داشته‌ایم. اخیرا از طرف یک گروه خیریه در استرالیا هم دعوتی به دستمان رسیده. قرار است که هزینه‌های سفر و اقامت را بپردازند و عواید کنسرت هم به امور خیریه اختصاص پیدا کند. ما هم پذیرفتیم.

  • کنسرتتان در دبی کی انجام شد؟

چهار سال پیش

  • در داخل کشور چطور؟

در اکثر شهرها کنسرت داشته‌ایم. در جشنواره فجر پارسال هم حضور داشتیم. در جشنواره‌های متفاوت دیگری هم بوده‌ایم، از جمله جشنواره ذکر و ذاکرین، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره نذرخوانی و...

  • فکر می‌کنم در آلبوم‌هایی هم که برادرتان آقای عماد توحیدی ساخته‌اند، همراهشان بوده‌اید؟

بله. در آلبوم‌های قلندروار با صدای آقای افتخاری، آلبوم ذوالجناح، کولی کوبی و آلبوم‌های از عشق گفتن و غوغا با صدای آقای رویگری.

  • چه آلبوم‌هایی از کارهای خودتان تاکنون منتشر شده است؟

آلبوم کویرانه1 و 2 و 3 را از مجموعه 15 آلبومی کویرانه منتشر کرده‌ایم. آلبوم‌های منتشر شده دربرگیرنده موسیقی منوجان و فاریاب کهنوج‌اند که چند ماهی است به بازار آمده‌اند. در این آلبوم‌ها نوازنده‌های سازهایی چون چنگ، قیچک محلی کرمان، جره، دهل، نی مشتی (نی انبان)، نی محلی، تنبک، سرنا و تمپو به اجرای ترانه‌های محلی، آوازهای غریبی خوانی و ترانه‌های شادیانه پرداخته‌اند.

  • موسیقی این دو ناحیه چه مختصاتی در موسیقی نواحی ایران دارد؟

کهنوج و فاریاب دو ناحیه نغمه خیز درجنوب غربی استان کرمان هستند و ما تقابل سه فرهنگ کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان را در آنها می‌بینیم. یعنی نوع خاص موسیقی این نواحی محصول برخورد این چند فرهنگ است.

  • موسیقی نواحی کرمان شامل چه گونه‌هایی است؟

دسته اول شادیانه‌ها هستند که شامل ترانه‌ها و نغماتی است که در عروسی‌ها، جشن‌ها و آیین‌ها اجرا می‌شود که مهمترین آنها حنابندی، حناگردون و حمومی است.

دسته دوم شامل آوازهای محلی و مخصوصا غریبی‌ها مثل بالایی، گودی و کهنویی، دسته سوم آوازهای روایی و عاشقانه همانند شاهنامه خرم و زیبا، رستم خانی و دسته چهارم نیز مقام‌های ساربانی است که معمولا با سازهای نی و بلبون اجرا می‌شود که مهمترین آنها اشتر مرو، اشتر برون و... است.

همشهری امارات

کد خبر 45223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز