چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهار روز پس از درگذشت استاد حاج قربان سلیمانی، عبدالله سرور احمدی نوازنده نامی دوتار از شرق خراسان گفت

 این راه و رسمش نبود که مسوولان این پیر موسیقی دو تار را در حالت بیماری در روستای علی‌آباد تنها بگذارند و تنها زمانی که درگذشت بگویند: "حاج‌قربان"!

ایسنا ضمن نقل این گفته از سرور احمدی آورده است: با درگذشت حاج‌قربان سلیمانی در واقع مقام‌های شمال خراسان از بین رفت و او این همه "مقام" را با خود برد.

به گزارش همشهری آنلاین سرور احمدی که با دوتار شاخصش به نام قلندر ،از گنجینه های موسیقی شرق خراسان به شمار می رود و سال ها در جشنواره های مختلف با حاج قربان همراه بوده است ، درباره یار دیرینه اش می گوید: حاج‌قربان مرد محترم و درستی بود، او هنوز هم برای من دوست داشتنی است. با توجه به این که من نوازنده موسیقی شرق خراسان هستم و ایشان نوازنده موسیقی شمال خراسان، از شنیدن موسیقی او لذت می‌بردم. [گفت وگوی پنجه و سیم]

عکس:مهرداد امینیوی گفت: از سال 69 در فرانسه و آلمان و اکثر جشنواره‌های داخلی همراه حاج‌قربان بودم و به مدت سه‌سال پی‌درپی حاج‌قربان در موسیقی شمال خراسان و من در موسیقی شرق خراسان اول شدیم.

سرور احمدی تصریح کرد: مسافرت‌ها، بگوبخندها و صحبت‌های او، خاطرات خوبی را برای من به‌جا گذاشته است.
او تاکید کرد: با وجود درخشش ما در جشنواره‌های خارجی، مسوولان کاری برای ما نکردند و همواره نخواهند کرد.

وی گفت: "حاج‌قربان" این همه "مقام" را با خود برد،
او عنوان کرد: در سفر به کشورهای خارجی فهمیدیم فرهنگ ایران، حافظ و فردوسی چه ارزشی دارند؛ خارجی‌ها به فرهنگ ما اهمیت بیشتری می‌دادند، حتا در یکی از اجراها در فرانسه، حاج‌قربان سه بار پس از اجرا، می خواست صحنه را ترک کند، ولی آن‌ها اجازه نمی‌دادند و مصصم برای اجرای بعدی بودند.

سروراحمدی تاکید کرد: هنرمندان موسیقی کشور ما مظلومند تا این حد که اگر به‌خاطر احقاق حق خود اعتراض کنند به جشنواره‌های بعدی دعوت نخواهند شد.

وی مدعی شد: سه سال قبل برای اجرای یک جشنواره هزینه کردم، وقتی برای دریافت هزینه‌ام به اداره‌ی ارشاد رفتم آنها کاری برای من نکردند، تنها کار آنها این بود که دیگر مرا به جشنواره دعوت نکنند!

استادی دیگر در بستر بیماری

از سوی دیگر به گزارش همشهری‌آنلاین  استاد عباسقلی رنجبر، دیگر نوازنده نامی قوچانی دوتار که در سال 80 به عنوان پدیده جشنواره موسیقی نواحی کرمان معرفی شده بود نیز به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان منتقل شده است.
این خبر را هم ایسنا داده و اضافه کرده است:

استاد رنجبر در دیدار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران در مشهد در حالی که از شنیدن خبر درگذشت حاج‌قربان سلیمانی به‌شدت متاثر بود، گفت: مدت چند روز در سی‌سی‌یو بستری بودم، امروز با انتقال به بخش عمومی امیدوارم بتوانم سلامتی‌ام را بازیابم.

استاد حاج عباسقلی رنجبر از نوازندگان نامی دوتار متولد سال 1310 اُترآباد قوچان است.

وی نواختن دوتار را نزد پدرش که او هم از شاگردان زنده‌یاد سید‌محمد بخشی‌استخری بود آموخته است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته پس از مراسم تشییع و خاک‌سپاری حاج‌قربان سلیمانی، جمعی از مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از او عیادت کردند.

کد خبر 42500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز