شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

ناصر علاقبندان: گزراش البرادعی منتشر شد و مثل همیشه با محتوایی دو وجهی. البته این بار یکی از دو وجه پرنگ‌تر است؛ وجهی که به سود ایران بوده و بلکه اثبات کننده حقانیت تهران است.

شاید برای همین کارکرد رسانه‌ای در حوزه وابسته به غرب، جور دیگری طراحی و اجرا شده‌است.
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران معتقد است: آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود کاملا روشن و صریح به پاسخگویی ایران به مسائل باقیمانده اشاره کرده است.
جواد وعیدی با بیان این مطلب در مورد گزارش البرادعی اضافه می‌کند: این گزارش تصریح می‌کند که اسناد و مدارکی که از سوی ایران در اختیار آژانس و بازرسان آن قرار گرفته است با اطلاعات آژانس بین المللی اتمی مطابقت دارد.

نفشه‌ای روی آب
نقشه راه امریکا در شورای امنیت، وقتی اعضای غیر دایم خواسته بودند هر گونه بحثی در باره یک قطعنامه تازه علیه ایران به زمانی پس از انتشار گزارش البرادعی موکول شود، تغییر کرد، این را می‌توان از کارکرد رسانه‌ای غربی‌ها پیش و پس از انتشار گزارش البرادعی فهمید.

اخبار درجه دو
جستجو در مجموعه گزارش‌های رسانه‌هایی همچون گاردین، ایندیپندت و تایمز در انگلیس حاکی است که این رسانه‌ها گزارش البرادعی را اساسا در مرتبه فرعی اخبار خود قرار داده‌اند.

امریکا هنوز شواهد جدید دارد
اما در امریکا رسانه‌ها به گونه دیگری از خود واکنش نشان داده اند. لوس آنجلس تایمز، واشنگتن پست و نیویورک تایمز، انگار گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را ندیده‌اند، آنها ضمن تاکید بر ادامه تلاش‌های امریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران از پاسخ ندادن ایران به سوالاتی در موردشواهد جدید آژانس خبر داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که مسایل  هنوز باقی مانده‌است. در حالی در گزارش آژانس قید شده که ایران تعهدی برای پاسخ دادن به شواهد جدیدی که هنوز از کانال آژانس مورد سوال قرار گرفته نشده، ندارد.

رایس اینجا بزرگ است 
انعکاس گزارش اللبرادعی در رسانه‌های اسراییلی جالب‌تر است؛ آنها سخنان رایس مبنی بر اینکه راه برای صدور قطعنامه علیه ایران هموار شده را بزرگنمایی کرده و ضمنا مانیفست مخصوص خود را نیز صادر کرده و گفته‌اند برنامه ایران نظامی است و آژانس این را نفهمیده‌است.

ریل امریکایی در فرانسه
لموند فرانسه هم روی ریل رسانه‌ها امریکا و اسراییل حرکت کرد؛ این روزنامه آورده‌است: تردیدها در باره برنامه اتمی ایران همچنان باقی است.

سکوی تماشاچیان اروپایی
اما همین ماجرا در رسانه‌های سویسی و آلمانی متفاوت بود. روزنامه سوئیسی باسلر با چاپ خبر انتشار گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تداوم مواضع خصمانه دولت آمریکا نسبت به برنامه هسته ای ایران اشاره کرد. 

کارت قرمز برای لندن و پاریس
مجله آلمانی اشپیگل با اشاره به این مطلب که آژانس در اخرین گزارش خود درباره فعالیتهای هسته ای ایران به پاسخ این کشور به ابهامات باقی مانده  اذعان داشته ، نوشت : این گزارش در حالی منتشر شده که روز قبل از انتشار آن کشورهای انگلیس و فرانسه پیش نویس قطعنامه‌ای ضد ایرانی را تهیه کرده‌اند تا در نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل آن را مطرح کنند. 

ما منتظریم
روزنامه برلینرسایتونگ نیز در گزارشی آورده است : ایران روز گذشته گزارشی را از آژانس دریافت کرد که حامل رضایتمندی این سازمان از فعالیتهای هسته ای کشورش بود . اما در عین حال باید در انتظار نشست آتی اعضای شورای امنیت سازمان ملل بود . 

این بازیکن هنوز خشن است
روزنامه اتریشی استاندارد نیز آورده است: دولت آمریکا همچنان پس از انتشار گزارش البرادعی نیز به سیاستهای ضد ایرانی خود ادامه داده  و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور است. 

ایران که همکاری کرده
روزنامه فرانکفورتر آلگماینه نیز در شماره امروز خود نوشت: درست یک روز بعد از آنکه کشورهای انگلیس و فرانسه پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را برای نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل آماده کردند، آژانس بین المللی انرژی اتمی که نهاد رسیدگی به فعالیتهای هسته‌ای کشورهای جهان است با انتشار گزارشی از همکاری ایران با این ارگان خبر داد. در ادامه گزارش خبری این روزنامه به ادامه اتخاذ مواضع ضدایرانی مقامات آمریکا اشاره شده است.
 
توپی که لو رفت
اما نمایش شبکه تلویزیونی بی بی سی صادقانه بود. این شبکه در سر فصل گزارش خود از وین و آژانس گفت: اصولا از نظر کشورهای غربی آنچه در این گزارش گنجانده شده اهمیتی ندارد بلکه مهم این است که بالاخره این گزارش منتشر شده و کشورهای غربی می توانند کار صدور قطعنامه جدید بر ضد ایران را آغاز کنند.
بی بی سی بدون اشاره به حل تمامی موضوعات باقیمانده در برنامه مشترک ایران و آژانس در گزارش جدید البرادعی خاطر نشان کرد: شورای امنیت از نفس انتشار این گزارش به عنوان ابزاری برای تصویب و اعمال تحریم های جدید علیه ایران استفاده خواهد کرد.

یک هیچ به نفع رویتر
خبرگزاری بزرگ رویترز نیز اگرچه به بخش هایی از نکات مثبت گزارش البرادعی در باره برنامه هسته ای ایران اشاره کرد اما مانند سایر همتایان رسانه ای خود سعی کرد برنامه اتمی ایران را همچنان خطرناک جلوه دهد. در گزارش رویترز آمده است : دیده بان هسته ای سازمان ملل در گزارش خود گفت ایران در باره برخی از پیشرفتهای هسته ای خود که قبلا بازرسان اژانس بین المللی انرژی اتمی به انها دسترسی نداشتند از خود شفافیت بیشتری نشان داده است ولی این شفافیت در حدی نیست که نشان دهد برنامه هسته ای این کشور سمت و سوی نظامی ندارد.

رویترز در گزارش خود ادامه داه است: در حالی که این گزارش تصویر مثبت تری از همکاریهای ایران نشان می دهد، ولی به این نکته نیز اشاره دارد که ایران در حال ازمایش فناوری هایی است که می تواند با استفاده از آنها اورانیوم را سرعت بالاتری غنی سازی کند.
 
تعادل در شبکه‌های عربی
شبکه های تلویزنی عرب زبان به شکل متعادل تر و منطقی تری گزارش البرادعی را پوشش دادند. العربیه درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت این گزارش نشان می دهد که ایران اطلاعات جدیدی درباره برنامه هسته ایش ارائه کرده و تا حد زیادی توانسته نگرانی های آژآنس را مرتفع کند.

این شبکه  افزود: آژانس تصریح کرد ایران این اقدام را به طور ثابت و کامل انجام نداد. در گزارش آژانس آمده است ایران از ارائه پاسخ هایی درباره گزارش های اطلاعاتی در خصوص تلاشهای سابق خود برای دستیابی به مواد هسته ای که در ساخت سلاح هسته ای استفاده می شود ، خودداری می کند و دستگاههای سانتریفوژ پیشرفته ای را برای تسریع عملیات غنی سازی اورانیوم آزمایش می کند.

وعیدی می‌افزاید: در بخش پایانی گزارش که به عنوان نتیجه‌گیری ارایه شده کاملا روشن اعلام شده است که همه مسائل باقیمانده کاملا حل شده است، بنابراین با حل و فصل این مسائل عملا دیگر موضوعی باقی نمانده و همه مسائل در درون آژانس حل شده است.
معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با العالم تاکید می‌کند: این نتیجه‌گیری زمینه‌ساز تبدیل موضوع هسته‌یی ایران به یک موضوع کاملا عادی است. : آمریکا و بعضی از کشورهای غربی نمی‌خواهند به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اهمیتی بدهند و برای دنیا، آژانس و افکار عمومی جهانی و مردم ایران کاملا روشن شده است که ادعاهای آمریکا و غربی ها درباره پرونده هسته‌یی ایران صرفا یک بهانه است. همه می‌دانند اگر شورای امنیت، بخواهد قطعنامه‌ای صادر کند، این قطعنامه از نظر فنی، قانونی وحقوقی کاملا بی پایه و اساس است.

پیش از این، علت محول کردن موضوع هسته‌یی ایران به شورای امنیت را وجود ابهامات اعلام می‌کردند ولی اکنون گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ابهامات را کاملا برطرف کرده و چیزی از این ابهامات باقی نمانده است.

همشهری امارت

کد خبر 45028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز