سحر جعفریان-خبرنگار:افزایش سرانه شهری در حوزه‌های مختلف نهمین تکه از پایتخت، با توجه به تراکم جمعیتی بالا و مساحت زیاد این محدوده، از جمله دغدغه‌های مدیریت شهری این منطقه است، دغدغه‌ای که شهرداری منطقه را بر آن داشت تا با هدف افزایش امکانات و تجهیزات ضروری شهری، احداث و بهره‌وری از پروژه‌های متعدد را در دستور کار خود قرار دهد.

خیابان آزادی

افتتاح ۱۴پروژه اندیشه‌سرای دکتر قریب، ساختمان پردازش، مرکز رشد، بوستان سعیده قدس، بهسازی و نوسازی آسفالت معابر پر تردد و خطوط بی‌آرتی، نوسازی شبکه‌های فرعی جمع‌آوری آب‌های سطحی، ساماندهی پیاده‌راه‌های نواحی و میدان فتح و بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی از جمله آنهاست که در گزارش زیر به معرفی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.  

  •  اندیشه‌سرایی برای فرهنگ دوستان

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری منطقه ۹ که به تازگی راه‌اندازی شده است اندیشه‌سرای دکتر قریب است. این اندیشه‌سرا با توجه به کمبود سرانه‌های تفریحی و فرهنگی در ناحیه ۲ و محله مهرآبادجنوبی در زمینی به مساحت ۱۴ هزارمترمربع و ۴ طبقه بنا شده است. نمازخانه، مخزن کتاب، سالن مطالعه بانوان و آقایان، موزه، کافه کتاب، کتابخانه دیجیتال، کتابخانه کودک، کارگاه‌های خلاقیت و سالن آمفی‌تئاتر از جمله بخش‌های متنوع این اندیشه‌سراست. خدمات آموزشی و فرهنگی اندیشه‌سرای قریب در فصل تابستان به‌طور نیم‌بها به علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.
نشانی: بزرگراه فتح، خیابان توکلی، خیابان میرقادری

  •  استارت‌آپ‌های محلی به پیش!

مرکز فن‌آوری‌های هوشمند شهری یا ساختمان پردازش یکی دیگر از پروژه‌های راه‌اندازی شده در منطقه است که خدمات آن با توجه به شعار «تهران، شهری هوشمند» و حمایت از استارت‌آپ‌های نوپا بر مبنای سبک ایرانی‌ـ اسلامی ارائه می‌شود. در حال حاضر ۱۰ شرکت نوپا و دانش‌بنیان در این ساختمان فعال هستند. مساحت مرکز فن‌آوری‌های هوشمند ۴۵۹‌مترمربع در ناحیه یک و محله دستغیب است که بخش اختصاصی هر استارت‌آپ، فضای اشتراکی برای تشکیل جلسات شورایی، رستوران، کافه خلاقیت و سالن همایشی با ظرفیت ۲۰۰ نفر را در خود جای داده است. صاحبان کسب و کارهای هوشمند و نوپای محلی می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای و امکانات این مرکز بهره‌مند شوند.  
نشانی: بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی، خیابان شهید دستغیب غربی، انتهای کوچه دوسنگانی

  •  زیارت و سیاحت

مزار ۲ شهید گمنام ۸ سال دفاع‌مقدس از اسفند ۱۳۹۶ در بوستان کوکب (محله سرآسیاب مهرآباد) مکان شناخته شده‌ای برای بسیاری از اهالی منطقه به شمار می‌آید که طبق آمار اداره فرهنگی شهرداری ناحیه۲، روزانه بیش از ۱۰۰ زیارت‌کننده لحظاتی را کنار مزار این دو شهید سپری می‌کنند. استقبال اهالی باعث شد تا شهرداری پروژه احداث «مقبره‌الشهدا» را در بوستان کوکب و در زمینی به مساحت ۴۵‌مترمربع با هدف ایجاد فضای معنوی آغاز کند. گنبد آجرنما با سازه‌های فلزی، کف سنگفرش شده این مقبره محلی با آبخوری‌های سنتی‌ و مبلمان‌های شهری، حالا پذیرای تعداد بیشتری از شهروندان است که امکان زیارت و سیاحت را برای آنها فراهم می‌کند.  
نشانی: خیابان دانشگاه هوایی شمالی، تقاطع خیابان گزل‌خو، بوستان کوکب

  •  ایده بده، حمایت شو

کارآفرینان و ایده‌پردازان برای شروع کسب و کارهای مورد نظر خود می‌توانند سری به مرکز رشد و کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای شهری منطقه بزنند. این مرکز ۳۰۰‌متر مربعی که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری منطقه فعالیت خود را از خرداد سال جاری آغاز کرده، به حمایت از استارت‌آپ‌ها و تسهیلگری در بازار برای آنها می‌پردازد. ارائه مشاوره رایگان شغلی، چگونگی بازاریابی موفق، شناسایی بازار مصرف، طراحی مدل‌های کسب و کار نوین و برندینگ در کنار فراهم کردن فضای فیزیکی مناسب از جمله فعالیت‌های مرکز رشد است که در حال حاضر بیش از ۱۵ کارآفرین در حوزه شهری و محیط‌زیست در آن مشغول به فعالیت هستند.  
نشانی: انتهای خیابان استاد معین، نبش خیابان دستغیب، ساختمان شهرداری ناحیه یک

  •  بوستانی به نام بانوی خیر

با وجود ۲۱ بوستان به وسعت ۸/۱۹ کیلومترمربع همچنان ۵۶‌درصد سرانه فضای سبز منطقه نسبت به استانداردهای شهری تأمین نشده است. برای رسیدن به این استاندارد به تازگی بوستان «سعیده قدس» (بنیانگذار مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان) در محله مهرآبادجنوبی و ناحیه ۲ راه‌اندازی شده است. در این بوستان ۴ هزار و ۲۰۰‌مترمربعی امکاناتی مانند وسایل سرگرمی و بازی، کافه، ست‌های ورزشی ویژه معلولان، سرویس بهداشتی، آبخوری، آبنما و آبراه وجود دارد. همچنین‌گونه گیاهی بوستان قدس پوشیده شده از انواع درختان و درختچه‌های مقاوم در برابر کم‌آبی (رزماری، یوکا، بومادران و زیتون تلخ) است.  
نشانی: ضلع شرقی میدان فتح

کد خبر 445435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha