نصیبه سجادی-خبرنگار:وجود جایی دنج و آرام و بدون مزاحمت برای مطالعه و تحقیق، مکانی که خبری از سروصدا و شیطنت برادر و خواهر کوچک‌تر در خانه نباشد یا اینکه پیچیدن بوی سرخ کردنی و پیاز داغ غذای مادر در فضای خانه حواست را پرت نکند یا حتی سروصدای بازی بچه‌های محله داخل کوچه روی اعصابت راه نرود.

فرهنگسرای خاتم

از آرزوها و دغدغه‌های شهروندان اهل مطالعه، دانش‌آموزان سال‌های آخر مدرسه، به‌ویژه پشت کنکوری‌هاست. وقتی این نیاز در محله‌های مختلف منطقه احساس شد مسئولان فرهنگسرای خاتم(ص) که زیر نظر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کنند، تصمیم گرفتند طرح «پانسیون مطالعه» را در کتابخانه‌های منتخب تحت‌پوشش منطقه ۱۸ اجرا کنند تا محلی دنج و آرام را برای اهل مطالعه و کتابخوانی فراهم کنند. شهروندان از این طرح استقبال کرده‌اند و خواهان تداوم آن هستند. ما هم گزارشی تهیه کردیم تا بیشتر در جریان این طرح قرار گیرند.  

پرسش بسیاری از شهروندانی که قصد استفاده از این برنامه را دارند در ابتدا این است که پانسیون مطالعه چه فرقی با سالن مطالعه کتابخانه دارد.   «محمد صادق دهنادی» مدیر مراکز سازمان فرهنگی و هنری منطقه ۱۸ در پاسخ می‌گوید: «در پانسیون هم مراجعان مثل سالن مطالعه از خدمات و امکانات کتابخانه استفاده می‌کنند، اما پانسیون از چند منظر با سالن مطالعه کتابخانه عمومی تفاوت دارد. ظرفیت پذیرش پانسیون مطالعه در کتابخانه‌ها محدود است، به این معنا که فضایی اختصاصی برای ۵ تا ۱۰ نفر ایجاد شده تا در یک محیط آرام به مطالعه و تحقیق بپردازند. ساعت‌کاری پانسیون مطالعه بیش از زمان‌کاری اتاق مطالعه درکتابخانه عمومی است، از این‌رو جز نخبگان، دانشجویان، محققان و کنکوری‌ها هم می‌توانند به راحتی و در زمان طولانی‌تر در پانسیون بمانند و مطالعه کنند. »  رئیس فرهنگسرای خاتم(ص) ادامه می‌دهد: «در پانسیون مطالعه، هر فرد فضا و جای مناسبی دارد و چیدمان صندلی‌ها و فاصله بین آنها طوری است که در کار دیگری خللی ایجاد نشود و حتی بتوان در برخی ساعات از خدماتی مثل مشاوره، راهنمایی و رفع اشکال درسی بهره‌مند شد. در پانسیون‌ها، نظم، سکوت و آرامش ۳ اصل مهم است که باید تأمین ‌شود تا شهروندان بهره‌ بیشتری از اوقاتشان ببرند. »

  • امکانات کتابخانه‌ها در خدمت بچه‌های جنوب شهر

اکنون در کتابخانه‌های منتخب سازمان فرهنگی و هنری در منطقه ۱۸ از جمله کتابخانه استاد حکیمی و ۱۵ خرداد طرح پانسیون مطالعه در حال اجراست و ثبت‌نام از شهروندان شروع شده است. با وجود محدودیت فضای پانسیون‌ها اولویت با افرادی است که زودتر نامنویسی کنند و در صورت انصراف افراد دیگری جایگزین می‌شوند. مسئولان کتابخانه‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد فضایی آرام و بدون استرس، ارائه برنامه مطالعه، مشاوره تحصیلی، ایجاد محل استراحت و نمازخانه و برگزاری مسابقات فرهنگی و راه‌اندازی اردوهای تفریحی و زیارتی خدمات مناسبی در اختیار اعضای کتابخانه‌ها قرار دهند.  به گفته دهنادی، طرح پانسیون مطالعه خواسته مخاطبان بوده که باحمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به نتیجه رسیده است.

محمد صادق دهنادی - مدیر فرهنگی منطقه

وی با بیان اینکه متأسفانه در خانه‌های جنوب شهر، امکان مطالعه و تحقیق برای اعضای خانواده چندان فراهم نیست، می‌گوید: «فضای کتابخانه‌ها بایددر طول سال برای پذیرایی از شهروندان آماده باشد و نباید تنها به بهانه‌هایی مثل شروع فصل امتحانات و کنکور، امکانات برای تعدادی از اعضای کتابخانه اختصاصی شود. برای همین پانسیون مطالعه در کنار سالن مطالعه در کتابخانه‌های عمومی برای استفاده عموم آزاد است. در صورت حمایت مسئولان و رفع دغدغه‌های مالی می‌توانیم این‌ طرح‌ها را به همه کتابخانه‌ها تسری دهیم. » به عقیده دهنادی اجرای طرح پانسیون مطالعه در کتابخانه‌های منتخب با هدف کم کردن فاصله بین امکانات بچه‌های جنوب و شمال شهر و همچنین فراهم آوردن تسهیلات ارزانقیمت برای شهروندان اجرایی شده است.  

  • «پانسیون مطالعه» در ۲ کتابخانه منطقه

دلیل استقبال جوانان از پانسیون مطالعه تحت‌پوشش طرح فضای امن و آرام، وجود منابع مورد نیاز و ارائه برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه ملی است. دهنادی با بیان این موضوع می‌گوید: «تهیه و جانمایی کمد ویژه اعضا، تشکیل نمازخانه ویژه بانوان وآقایان، راه‌اندازی کارگاه مشاوره تحصیلی، تسهیل دسترسی به مخزن و کتابخانه و به روزرسانی کتب و آثار، موجب استقبال روز افزون علاقه‌مندان به استفاده از کتابخانه‌ها شده است. » وی در پایان با تأکید بر این که کتابخانه ۱۵ خرداد در خیابان تولیددارو کتابخانه استاد حکیمی در فرهنگسرای خاتم(ص) واقع در بوستان لواسانی شهرک ولی‌عصر(عج) ۲ کتابخانه استاندارد و منتخب در اجرای طرح پانسیون مطالعه هستند، اضافه می‌کند: «این کتابخانه‌ها همه روزه به غیر از روزهای تعطیل میزبان شهروندان منطقه هستند و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات لازم می‌توانند با شماره‌های۶۶۲۰۷۰۶۵ و ۶۶۶۹۸۴۴۹ تماس بگیرند. »

کد خبر 445263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha