همشهری آنلاین: رئیس پلیس فتا در خصوص مقابله‌ای با مروجان خشونت در فضای مجازی، تارنماهای مرتبط با اعمال مجرمانه، قمارهای اینترنتی و فروش سوالات امتحانی و کنکور توضیحاتی ارائه کرد

پليس فتا

به گزارش ایرنا، سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ۳۸ نفر از مروجان خشونت در فضای مجازی از ۱۰ اردیبهشت ماه تا کنون شناسایی و تحویل مراجع قضائی شدند. وی افزود: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر امنیت فضای سایبری از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۸ تا کنون، طرح‌هایی در ارتباط با مبارزه با عرضه کنندگان سلاح، مهمات و مقابله با ترویج خشونت در فضای سایبری تدوین و به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شد که در این طرح یک هزار و ۲۰۰ تارنما اعم از سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های خارجی حاوی محتوا و مضامین مرتبط به صورت کلی و عمومی استخراج شد.

وی اضافه کرد: همچنین بالغ بر ۴۰۰ تارنما رصد شده که دارای محتوای مجرمانه با فراوانی ۷۶ درصد اینستاگرام، ۱۴ درصد تلگرام، ۶درصد سایت‌ها، ۴ درصد سایر بسترهای سایبری تحت رسیدگی واقع و اقدامات شناسایی و مقابله‌ای توسط پلیس‌های تخصصی در این زمینه به عمل آمد.

سردار مجید، ارتقای توان عملیاتی، فنی رصد و پایش و پی‌جویی جرائم، ارتقا و افزایش ساماندهی فنی پلیس فتا، ظرفیت سازی در داخل ناجا، استفاده از ظرفیت سایر نهادها و سازمان‌ها، توانمندسازی تیم های واکنس سریع پلیس فتا در مقابله با حملات سایبری، ایزوله سازی محیط از حیث ریسک پذیری تهدید که برای مصوبه شورای عالی فضای مجازی به پلیس فتا سپرده شده و همچنین گسترش کمی و کیفی پلیس فتا در شهرستان و استان های فاقد پلیس فتا که در سال جاری ۱۷ شهرستان جدید ایجاد شده و ۳ پایگاه در تهران نیز راه اندازی می‌شود را طرح‌های این پلیس برشمرد.

رئیس پلیس فتا افزود: ۱۱ طرح کشوری و ۳۰ طرح استانی برای آلودگی فضای سایبر اجرا می‌شود و امسال این طرح‌ها شدیدتر اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: رصد پلیس فتا در فضای سایبری، دقیق‌ترین رصد در حوزه کشوری است، براین اساس بالغ بر ۷۵۰ تارنما که حاوی محتوای عمومی و فاقد محتوای مجرمانه مربوط به عرضه سلاح و خشونت بود، اما برخی نیز در مورد تبلیغات، جذب فالور، کلاهبرداری اینترنتی فعالیت می‌کردند که از این تعداد ۲۵۰ مورد حذف و مسدود شد و حدود ۴۰۰ تارنما با محتوای مجرمانه با ارتباط با این طرح‌ها، متمرکز شده‌ایم و شناسایی شده‌اند و پلیس‌های تخصصی در این زمینه اقدامات خود را انجام می دهند که دستگیری و کشفیاتی داشته‌اند.

  • ۱۹۱ پرونده قمار در فضای مجازی کشف شد

سردار مجید اضافه کرد: همچنین ۱۹۱ پرونده در حوزه قمار رسیدگی و کشف شد و ۲۶ باند در مورد پرونده‌های فیشینگ شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتا اضافه کرد: ۴ باند و شبکه نیز در زمینه کپی کارت شناسایی و دستگیر شدند و ۳۵۰ کارت از متهمان کشف شد.

سردار مجید اضافه کرد: ۱۰ پرونده در مورد خرید و فروش سوالات امتحانی و کنکور ۹۸ کشف شد که همچنان در دست بررسی است. همچنین ۳۸۲ لینک در مورد صفحات غیر اخلاقی و ۱۱۹ فقره منجر به اقدامات قانونی در این زمینه شده است.

رئیس پلیس فتا گفت: برنامه دیگر تقویت و جذب نیروهای متخصص است امسال سهمیه جذب ۲۰۰ نفری داریم و در سایت پلیس اطلاعیه جذب و گزینش برای جذب این افراد در حوزه ای تی آمده است به صورت پیمانی و رسمی جذب می‌شوند.

سردار مجید به تدوین و طراحی ۱۱ طرح کشوری و ۳۰ طرح استانی انتظامی و سایبری در زمینه جرائم سایبری اشاره کرد که تا پایان سال اجرا می‌شود.

وی گفت: در سال ۹۸ بالغ بر ۲۵ هزار وقوع و کشفیات ۱۹ هزار پرونده بوده که درصد کشف به وقوع ۶۵ درصد و تعداد متهمان مرد ۸۰ درصد و زن ۲۰ درصد بوده است. استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان بیشترین و استان‌های کیش، لرستان، زنجان، بوشهر، سیستان و بلوچستان کمترین جرائم سایبری را داشته‌اند.

  • ۷۳ میلیون کاربر اینترنتی در ایران فعال است

رئیس پلیس فتا گفت: با جمعیت ۸۳ میلیون نفری در کشور، ۷۳ میلیون کاربر اینترنتی با ضریب نفوذ ۸۹ درصد افزایش داشته که نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد همچنین کاربران اینترنت موبایل ۶۳ میلیون نفر با ضریب نفوذ ۷۷ درصد افزایش ۱۱ میلیون نفری نسبت به سال ۲۰۱۷ داشته است.

سردار مجید اضافه کرد: سیم کارت‌های ریچستری شده در شبکه‌های مخابراتی معادل بیش از ۱۲۳ میلیون بوده است. همچنین ۹۲ درصد افراد دارای حساب‌های بانکی، ۴۶ درصد اقدام به خرید آن لاین، ۵۲ درصد آقایان و ۴۱ درصد بانوان هستند.

وی ادامه داد: اطلاعات حاصل از ۳۳۰ پژوهش در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۸ در بیشتر ابعاد دنیای دیجیتال شاهد رشد و توسعه بودیم که تعداد کاربران اینترنت رشد چشمگیری داشته است و بیش از ۳۶۰ میلیون نفر برای نخستین بار ان لاین شده‌اند و به بیان دیگر هر روز بیش از یک میلیون نفر به این جمع افزوده شده‌اند.

سردار مجید افزود: ۵۷ درصد از جمعیت جهان یعنی ۴ میلیارد و ۳۸۸ میلیون نفر از جمعیت ۷ میلیاردو ۶۷۶ میلیون نفر دنیا به اینترنت متصل هستند البته این ضریب نفوذ در کشورهای توسعه یافته تا ۸۰ درصد، در حال توسعه ۴۵ درصد و سایر کشورهای کمتر توسعه یافته حدود ۲۰ درصد است.

وی گفت: کاربران تلفن همراه با ضریب نفوذ ۶۷ درصد است که این شاخص با ۵میلیارد و ۱۱۲ میلیون نفر است و کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی جهان ۳ میلیارد و ۴۸۴ میلیون نفر با ضریب نفوذ ۴۵ درصد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی جهان موبایل پایه ۳ میلیون و ۲۵۶ نفر با ضریب ۴۲ درصد است.

  • ۲۸ درصد جرائم سایبری در تهران بزرگ رخ می‌دهد

رئیس پلیس فتا گفت: ۲۸ درصد جرائم سایبری کل کشور در استان تهران رخ می‌دهد که در نظر داریم پایگاه‌هایی برای تقویت عملیات پلیس فاتب و تسریع در رسیدگی به پرونده شهروندان ایجاد کنیم.

سردار مجید در مورد رویکرد پلیس فتا در مقابله با تکدی گری مجازی گفت: رویکرد فعال و پیش دستانه‌ای در این زمینه داریم. به تناسب ایام و موضوعات، جامعه مورد سوء استفاده کلاهبرداران در فضای مجازی قرار می گیرند بویژه در تطیلات نوروز و اسکان مسافران در مکان‌های ارزان قیمت یا درموقع وقوع سیل و کمک‌های مردمی، کارت سوخت یا یارانه و غیره، رصد عام ما همواره جلوتر بوده و پیشگیری و پیش بینی هایی را اتخاذ و از سوی مراجع اعلام می‌کنیم اما مهم ترین مولفه بازدارند آگاهی مردم است اینکه دانش اینترنتی مردم بیشتر شده و سره را از ناسره تشخیص دهند.

وی در مورد رویکرد پلیس فتا در مورد اپلیکیشن‌ها، گفت: رویکرد ما این است که شبکه‌های اجتماعی داخلی و بومی را ترویج کنیم چرا که به عنوان دارایی سایبری جمهوری اسلامی ایران ثبت می‌شود اگر این اقدامات انجام شود، مردم درآرامش خاطر می‌توانند فعالیت کرده و اشتراک اطلاعات داشته باشند که از این طریق میزان جرائم کاهش می‌یابد از سوی دیگر با توجه به اینکه کاربران با توجه به دانش و کاربردهای اپلیکیشن‌ها از این امکانات استفاده می‌کنند نمی‌توانیم توصیه کنیم که از کدام یک استفاده کنند اما به صورت کلان توصیه می‌شود به نرم افزارهای بومی و داخل کشور اعتماد کنند.

وی در پاسخ به سووال خبرنگاری در مورد پخش کلیپ مربوط به دانش آموزان، گفت: کلیپی در مدارسی در مهاباد پخش شده بود که عوامل آن دستگیر و نتیجه آن به آموزش و پرورش اعلام شد.

سردار مجید در مورد رمزهای یک بار مصرف گف: اعلام شده بود از خردادماه این طرح اجرا می شود که اکنون افراد به صورت اختیاری می توانند از رمز های یک بار مصرف استفاده کنند.

کد خبر 444566

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha