مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱
۰ نفر

محمد سرابی: حجم دستفروشان در چهارراه ولیعصر آنقدر زیادشده ‌که به چهارسو ادامه پیدا کرده و در شرق و غرب و شمال و جنوب آنقدر بساط دستفروشی دیده می‌شود که این نقطه مرکزی تهران را به شکل یک بازارروز درآورده است؛

چهار راه وليعصر ساماندهي دست فروشان

آن‌هم بازاری بدون نظم و درهم‌ریخته که در هر گوشه آن کالایی عرضه می‌شود. اکنون با حکم شورای تأمین استان، نهادهای انتظامی و شهرداری تهران برای بهبود وضعیت این محدوده وارد عمل خواهند شد.

یک‌ ماه قبل شهردار نیاز به ساماندهی این چهارراه را در ‌دهمین جلسه شورای معاونان و مشاوران شهرداری تهران مطرح کرد. پیروز حناچی در این‌باره گفته بود: در برخی نقاط شهر وضعیت سدمعبر نامطلوب است، درحالی‌که با اقداماتی که در نوروز انجام شد، این مشکل کم‌رنگ شده بود. هم‌اکنون اما دوباره به عقب برگشته‌ایم. به‌عنوان مثال، اطراف متروی تئاترشهر و چهارراه ولیعصر از این حیث شرایط بدی پیدا کرده که باید ساماندهی شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری منطقه‌۱۱ تهران در این‌باره می‌گوید: ما در گذشته تجربه ساماندهی و پاکسازی این معابر را داشتیم که براساس تصمیم شورای تأمین استان تهران و همکاری نیروی انتظامی و یگان حفاظت شهرداری تهران و اخذ حکم قضایی در پایان سال اقدام به ساماندهی معابر می‌کنیم.

کورش خرد می‌افزاید: اقدامات سودجویانه این افراد از یک‌سو ما را در انجام وظیفه‌مان با مشکل مواجه می‌کند و از سوی دیگر باعث ایجاد نگاه منفی از سوی مردم به شهرداری می‌شود و بر همین اساس ما برای اینکه این اقدام به جوسازی و تنش منجر نشود، ناچار هستیم مقام قضایی و نیروی انتظامی را در کنار خودمان داشته باشیم.

او با بیان اینکه ساماندهی کلیه دستفروشان تأثیری منفی در جامعه دارد و باعث می‌شود همه افراد فکر کنند که می‌توانند بدون هیچ سرمایه‌ و پرداخت مالیاتی اقدام به کسب‌وکار کنند، گفت: یکی از مهم‌ترین موانع در اجرای وظایف شهرداری تهران در پاکسازی معابر تفاوت نگاه اجتماعی مردم و نگاه مجری قانون است که باید با فرهنگسازی این موانع رفع شود.

  • اقدامات اجرایی

روز یکشنبه ۲۰خرداد در نتیجه درگیری بین ۲ دستفروش در اطراف محوطه فرهنگی – هنری تئاترشهر ۲ بار تیراندازی با کلت کمری سبب جراحت یکی از طرفین دعوا و نیز ترس و وحشت شهروندان به‌ویژه هنرمندانی که به این مجموعه مراجعه کرده بودند، شد. همین اتفاق زنگ خطر برای رسیدگی به وضعیت این چهارراه را به صدا درآورد.

شهردار منطقه‌۱۱ تهران می‌گوید: با پیگیری‌های انجام‌شده مصوبه شورای تأمین دریافت شد و طرح انضباط شهری از هفته آینده با همکاری نهادهای ذیربط پیرامون تئاتر شهر و خیابان‌های اطراف چهارراه ولیعصر ‌ انجام خواهد شد.

نصرالله آبادیان می‌افزاید: در اجرای این طرح یگان حفاظت شهرداری تهران‌، شرکت حریم‌بان و شهربان، معاونت خدمات شهری و شهرداری منطقه ۱۱همکاری می‌کنند.

او با اشاره به فضای فرهنگی این محدوده شهری می‌گوید: با توجه به درخواست‌های شهروندان، کسبه و هنرمندان مبنی بر اجرای طرح انضباط شهری در محور چهارراه ولیعصر، جمهوری، لبافی‌نژاد و پیرامون تئاتر شهر و پارک دانشجو با پیگیری‌های انجام شده که تا به امروز زمان برده، موفق شدیم مصوبه شورای تأمین را دریافت کنیم که براساس آن نهادهای مربوطه موظف به اجرای طرح انضباط شهری به‌صورت مستمر هستند.

شهردار منطقه‌۱۱ تأکید می‌کند: مصوبه شورای تأمین استان به نیروی انتظامی‌، یگان حفاظت شهرداری تهران‌، معاونت خدمات شهری، حریم‌بان و شهربان ابلاغ شده است.

از سوی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به‌احتمال دیوارکشی در حریم تئاتر شهر می‌گوید: اگر نگاهمان به شهر نگاهی انسان‌محور است، نباید تئاتر شهر را محصور کنیم.

حجت نظری می‌افزاید: اگر می‌خواهیم مجموعه تئاتر شهر به یک قطب گردشگری فرهنگی و حتی میراثی تبدیل شود، اتفاقا باز هم حضور دستفروشان می‌تواند به آنجا کمک کند، البته حضور ساماندهی‌شده و با ضابطه که ما در مصوبه مشاغل سیار و بی‌کانون آن را پیش‌بینی کرده‌ایم. بر این اساس در اطراف مجموعه‌ای مانند تئاترشهر دستفروشان طی فرایندی شفاف می‌توانند به‌مدت محدودی حضور داشته باشند و اجناس مرتبط با فرهنگ و کاربری آن مجموعه را به فروش برسانند و سپس گروه دیگر از دستفروشان براساس تقاضای خود جایگزین می‌شوند.

کد خبر 444117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha