مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴
۰ نفر

سید محمد مهدی موسوی- قم - خبرنگار: نخستین نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به بیان طرح‌های اولویت‌دار در سال ۹۸ و پاسخ به سئوال‌های گذشته سپری شد.

اجرای ۳۳ طرح کشاورزی در قم

«عباس پورمیدانی» با بیان این‌که در شرایط تشدید فشارهای ناجوانمردانه دشمنان، تأکید بر فرهنگ و روحیه جهادی در حوزه مدیریت، لازمه توفیق کشور و افزایش سطح خدمت‌رسانی به مردم است اظهار کرد: یکی از عرصه‌های بسیار مهمی که با روحیه و مدیریت جهادی سبب تحقق شعار سال مبنیبر رونق تولید می‌شود، عرصه‌های مرتبط با جهاد کشاورزی است که در این زمینه در سال‌های اخیر گام‌های خوبی در استان برداشته شده و با برنامه‌ریزی‌های مناسب به دنبال رونق تولید در این بخش هستیم.

وی با تأکید بر این‌که پایداری در حوزه تولید و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، مهم‌ترین رسالت این سازمان در استان است گفت: در این زمینه بیش از هر چیز ما به مباحث علمی و پژوهشی اهمیت می‌دهیم و از فعالیت‌ها و اقدامات دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم، چراکه ثمره این نوع نگاه و رویکرد را در گذشته به خوبی مشاهده و تجربه کرده‌ایم.

پورمیدانی افزود: در همین مورد، امسال و سال‌های آینده، تلاش برای بهبود کیفیت تولید، ارتقای بهره‌وری در فرایند تولید و به‌خصوص افزایش بهره‌وری از نهاده‌های پایه جزو مهم‌ترین اولویت‌های جهاد کشاورزی استان است. ضمن آن‌که باید به این مسأله مهم نیز توجه داشت که ما در استان قم با توجه به این‌که امکان توسعه کمی اراضی کشاورزی را نداریم، با کاهش معقول و تدریجی سرانه مصرف آب، در پی حفظ و حتی افزایش میزان تولید فعلی هستیم و برای این مسأله برنامه‌های جدی در دستور کار داریم.

  • تهدید مصرف زیاد نهاده‌های پایه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه با هشدار نسبت به این‌که بالا بودن میزان مصرف نهاده‌های پایه همچون آب و خاک، از جمله اموری است که بخش کشاورزی استان را تهدید می‌کند، گفت: این‌که ما این همه تأکید بر مسأله بهره‌وری مصرف این قبیل نهاده‌ها داریم، با توجه به این حقیقت مسلم است که تلاش در این باره می‌تواند منجر به افزایش اشتغال در استان شود، به همین دلیل است که ما در سال‌های اخیر در استان از توسعه گلخانه‌ها در قم حمایت کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که توسعه کشت گلخانه‌ای از جمله عوامل ارتقای بهره‌وری در استفاده از نهاده‌هاست اظهار کرد: با توجه به این‌که اجرای طرح الگوی بهینه کشت در اولویت اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد، در دشت‌های شریف‌آباد و ساوه برنامه اصلاح الگوی کشت اجرا می‌شود تا مصرف آب در این مناطق به شکل مطلوبی مدیریت شود.

پورمیدانی همچنین با اشاره به این‌که توسعه صنایع شیلاتی با توجه به اقلیم خاص استان و کویری بودن آن با هدف مدیریت آب در دستور کار قرار گرفته است گفت: در آینده نزدیک به دنبال افزایش پروژه‌های تولید شیلات هستیم و امیدواریم که به این وسیله به تحکیم اشتغال این بخش و توسعه آن کمک کنیم.

  • توسعه کشت گیاهان دارویی

وی ادامه داد: از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی استان در سال جاری، تلاش برای توسعه کشت گیاهان دارویی و کم‌آب‌بَر است که استان قم در زمینه پرورش و صادرات گیاهان دارویی دارای ظرفیت بسیار خوبی است وپرداختن به این مسأله در افزایش آمار اشتغال قم نیز بسیار موثر خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اجرای طرح الگوی کشت در برخی از مناطق و دشت‌های استان را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: اجرای الگوی کشت دستاوردهایی همچون کاهش قابل توجه مصرف آب، اصلاح ترکیب گونه‌های گیاهی و نیز توقف توسعه کمی و مدیریت آب را به همراه دارد و از این رو همین طرح در سه سال آینده نیز با هدف کلی ارتقای کیفی برنامه‌ها تداوم خواهد داشت.

وی همچنین با بیان این‌که به منظور ارتقای سطح بهره‌وری در مصرف آب، اجرای پروژه‌هایی همچون لوله‌گذاری در اراضی کشاورزی، سیمانی کردن کانال‌ها و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری به طور جدی در دستور کار است اظهار کرد: گرچه در سال جاری و به خصوص ایام نوروز، ما بارش‌های خوبی در کشور و از جمله استان داشتیم اما این به آن معنا نیست که نسبت به صرفه‌جویی در مصرف غافل باشیم. بنابراین از طرح‌هایی که به اصلاح سیستم آبیاری و افزایش بهره‌وری در این بخش کمک کند حمایت می‌کنیم.

  • برنامه‌های هفته جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به هفته جهاد کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: در این هفته در مجموع ۳۳ طرح مربوط به بخش جهاد کشاوزی استان با اعتباری حدود ۶۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده که با افتتاح آنها، برای حدود ۲۵۰ نفر اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد. پورمیدانی افزود: از این تعداد، ۱۱ طرح مربوط به مدیریت آب و خاک، ۶ طرح مرتبط با مباحث تولیدات دامی، ۲ طرح در مورد بهبود تولیدات گیاهی، ۱۳ طرح مربوط به شیلات و آبزیان و نیز یک طرح مربوط به صنایع تبدیلی و غذایی است.

وی همچنین در خاتمه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر احتمال درگیر شدن استان با مسأله هجوم ملخ‌ها در آینده نزدیک گفت: این مسأله در استان از ابتدای امسال مسأله حادی نبوده، ضمن آن‌که ملخ موجود در قم، بومی است و این ملخ‌ها وارد شهر شدند که طرح مبارزه با آنها را شروع کردیم و با سمپاشی‌های لازم، آنها را کنترل کردیم، اما باید بگوییم که به زمین‌های زراعی این ملخ‌ها در قم آسیب چندانی نرساندند و این مسأله تحت کنترل است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شایعه خطرآفرین بودن ماهی تیلاپیا و پرورش آن در استان بیان کرد: با وجود شایعاتی که مطرح می‌شود ماهی تیلاپیا خطری برای محیط‌زیست قم ندارد و در صورتی خطرآفرین است که وارد رودخانه و دریا شود، اما برای قم که رودخانه و دریا ندارد هیچ خطری برای محیط‌زیست ایجاد نخواهد کرد.

کد خبر 444084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha