گروه محیط زیست: مرکز تحقیقات فک‌خزر به‌عنوان اولین مرکز تحقیقات حیات وحش ایران در روز 29 بهمن ماه همزمان با چهلمین روز درگذشت هرمزاسدی جانورشناس برجسته کشور افتتاح می‌شود.

این مرکز با هدف ترویج آموزش و پژوهش علمی و عملی در ارتباط با حفاظت کاربردی فک خزری در مرکز تحقیقات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست واقع در بندرانزلی و با حمایت مالی، علمی و فنی طرح پژوهشی آموزش فک خزری داروین، دانشگاه لیدز انگلستان و اداره کل محیط‌زیست استان گیلان و سازمان شیلات ایران به بهره برداری می‌رسد.

حسین فامیل اسدی، در این رابطه می‌گوید: در سال 78 من به همراه بهمن کیابی، نیما نجفی برای حفاظت از فک‌خزر به گروهی که  هرمز اسدی تشکیل داده بود پیوستیم تا بتوانیم از این جانور در معرض انقراض حفاظت کنیم.

این استاد دانشگاه که اولین طرح حمایت از فک خزر را به همراه  هرمز اسدی برای نخستین بار در سال 78 آغاز کرد، افزود: از همان روز مرحوم  اسدی به فکر راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی افتاد تا با تکیه بر آن هم هزینه‌های تحقیقاتی پیرامون حفاظت از این جانور کم شود و هم از متخصصان داخلی به بهترین شیوه استفاده شود. فک خزر در سال‌78 در معرض خطر نابودی قرار گرفت و افزایش مرگ و میر این جانور باعث انجام تحقیقاتی گسترده زیر نظر  هرمز اسدی شد و اجرای طرح Eco Tox  به‌منظور حفاظت از این جانور باارزش دریای خزر بود.

حسین فامیل اسدی در ادامه گفت: در واقع این گروه که برای حفاظت از فک خزر مشغول به فعالیت شد، در تاریخ ایران سابقه نداشت که این مهم به همت زنده یاد هرمز اسدی انجام گرفت.

اسدی در پایان افزود: این مرکز باعث می‌شود شناخت ما از این حیوان بیشتر شود و از طرفی همکاری بیشتری میان جانورشناسان و دامپزشکان صورت گیرد و راه برای تاسیس مراکزی مشابه و تخصصی باز شود. افتتاح این مرکز از جمله دستاوردهای طرح پژوهشی آموزشی فک خزری داروین در ایران است که بنیانگذار آن مرحوم هرمز اسدی است.

کد خبر 44363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز