سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

اسدالله افلاکی: دلفین‌ها، ماهی نیستند. پستانداران آبزی هستندکه با ریه تنفس می‌کنند نه با آب‌شش و همین امر آنها را در برابر آلودگی‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. باید به سطح آب بیایند و اگر لایه‌ای از نفت روی آب باشد آنها را مسموم می‌کند و می‌کشد.

دلفین‌ها به خاطر دستیابی به طعمه خود که عبارت  است  از انواع ماهی‌ها و ماهی مرکب  که در طول میلیون‌ها سال تکامل، به تدریج سرعت خود را افزایش داده‌اند. سرعت بالای   40 کیلومتر در ساعت این شناگران ماهر ثبت شده است. شنا کردن با این سرعت، نیاز به سیستم جهت‌یابی و ناوبری فوق‌العاده پیشرفته  دارد.

 ماهی‌ها برای ناوبری و جهت‌یابی از خط جانبی بدن خود استفاده می‌برند این خط که از سر تا دم ماهی در جریان است دارای سلول‌های عصبی است که تحت تأثیر الکتریسته، شوک‌های عصبی و نیز مغناطیس زمین، جانور را راهبری می‌کند.

پستانداران، از جمله دلفین‌ها این خاصیت را مدت‌ها قبل، در طول تکامل از دست دادند و به عوض از سیستم صوتی مانند حشره‌‌خورها استفاده می‌کنند که البته خفاش‌ها، این سیستم و استفاده از آن را به اوج رسانیدند.

این سیستم را که«ch-Location sona»  هم می‌گویند موجب می‌شود که امواج صوتی از حنجره و یا احتمالاً عضوی در پیشانی دلفین به خارج ارسال شود. فرکانس (بسامد) این امواج حدود   200000 ارتعاش در ثانیه است که  کاملاً قابل مقایسه با خفاش‌ها است. به‌وسیله این امواج دلفین‌ها قادر به درک موانع در سر راه خود هستند، آنان همچنین از روی کیفیت صدای منعکس شده، نوع و کیفیت اشیای شناور روی آب را معین می‌کنند. 

دلفین‌ها علاوه بر این اصوات که با فرکانس‌های بسیار پایین تولید می‌شود، اصوات دیگری نیز تولید می‌کنند که انسان می‌تواند آن را بشنود و این شبهه و تصور را ایجاد کرده‌اند که ممکن است آنها بتوانند با ترکیب و تلفیق کلمات، جمله بسازند. برخی از محققین گفته‌اند که اگر انسان کمی باهوش‌تر بود می‌توانست با دلفین‌ها ارتباط صوتی برقرار نماید.

تا به حال حدود 20 نوع صدای تولید شده توسط دلفین‌ها شناسایی شده، برخی اخطار دهنده  و برخی دیگر موجب ارتباط و هماهنگی بین افراد یک گروه از  دلفین می‌شود که در حال حرکت سریع در آب هستند و بالاخره برخی اصوات موجب شناسایی افراد یک گروه دلفین‌ می‌شود. شامپانزه‌ها قادرند 2 کلمه را به هم بچسبانند و یک جمله ساده بسازند ولی هنوز این امر در مورد دلفین‌ها ثابت نشده است اما  در عین حال دلیل عدم توانایی دلفین‌ها در جمله‌سازی نیست.‌

 یک دلفین در 3 یا 4 سالگی بالغ می‌شود  و حدود 20 سال هم زندگی می‌کند  و در هر بار آبستنی   فقط یک بچه می‌زاید. چطور می‌توان انتظار داشت که با این همه آلودگی‌ها مرگ و میرهای ناشی از افتادن تصادفی و اتفاقی درتور ماهیگیران و آلودگی‌های صوتی ناشی از تردد کشتی‌های تجاری و ناوهای نظامی جمعیت دلفین‌ها مانند سابق باشد؟

 دلفین‌ها در خلیج‌فارس و یا خلیج مکزیک ممکن است در دسته‌های بزرگ به طور دسته‌جمعی هلاک شوند و مرگ آنان ممکن است در اثر عوامل گوناگون باشد ولی فرضیه خودکشی آنان هیچگاه از طرف منابع علمی اعلام نشده و چنین موضوعی صحت ندارد. نگاهی به تاول‌های روی بدن آنان و محل فرو رفتن قلاب‌ صیادی این موضوع را روشن می‌کند.

کد خبر 39468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز