هادی پناهی- ارومیه – خبرنگار: چگونگی گذراندن اوقات فراغت با پایان امتحانات پایان ترم مدارس و دانشگاه‌ها، در راس اولویت‌ خانواده‌ها قرار می‌گیرد. در آذربایجان غربی هم از سوی ارگان‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی برای نوجوانان و دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان

در این میان، نهادهای فرهنگی مانند آموزش و پرورش و کانون مساجد که هر سال میزبان تعداد زیادی نوجوان هستند، وظیفه سنگین‌تری در غنی‌سازی اوقات فراغت دارند. بیش از یک و نیم میلیون نفر مخاطب برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان و ۱۱۹۹ کانون فرهنگی مساجد نیز میزبان نوجوانان خواهند بود.  

  • اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت اوقات فراغت برای خانواده‌ها و نوجوانان می‌گوید: امروزه دام‌های زیادی در مسیر نوجوانان و دانش‌آموزان وجود دارد و این موضوع اهمیت موضوع اوقات فراغت را بیش از پیش برای ما معلوم می‌کند.  «قدرت‌الله قاسمی» می‌افزاید: به طور قطع، برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند تهدیدهای پیش روی نوجوانان را به یک فرصت تعلیم و تربیتی تبدیل کند.

به گفته وی، هر اندازه پدر و مادرها، نظام تعلیم و تربیت و سایر نهادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جامعه بتوانند با روش‌های صحیح، اصولی و منطقی فضای مناسبی برای نوجوانان و جوانان فراهم سازند شرایط مطلوب را برای فرزندان، نوجوانان و جوانان در راه رسیدن به آرامش، خوداتکایی خلاقیت و بهداشت روان آماده ساخته‌اند.

  • استفاده از تمام ظرفیت آموزش و پرورش

قاسمی عنوان می‌کند: یکی از ارگان‌های مهم در غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان اداره کل آموزش و پرورش است و باید با استفاده از تمام توان و ظرفیت شرایط مناسبی را برای متقاضیان فراهم بیاوریم. البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب، همه دستگاه‌ها باید همراهی و همکاری داشته باشند.  به گفته این مسئول، امسال برای جذب بیش از ۵۰ هزار نفر دانش‌آموز در ۴۰۰ پایگاه تابستانی برنامه‌ریزی شده است و فعالیت‌های تابستانی بر اساس ۵ محور اعتقادی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری، مهارت‌آموزی و کارآفرینی و سازندگی، تربیت بدنی و سلامت صورت می‌گیرد.

  • مساجد؛ میزبان نوجوانان

رئیس اداره فرهنگی اداره کل ارشاد آذربایجان غربی هم می‌گوید: در سال جاری ۱۱۹۹ کانون در مساجد میزبان اجرای طرح اوقات فراغت در استان است. «پرویز اشرافی» با اشاره به اولویت‌های این اداره کل برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان عنوان می‌کند: برگزاری کلاس‌های فرهنگی با محوریت قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی، شبکه‌سازی و فضای مجازی، کتاب‌خوانی، هنر متعالی و فعالیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در فصل تابستان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه «اخلاق، نشاط و معنویت» شعار برنامه‌های اوقات فراغت در سال جاری است، ادامه می‌دهد: برنامه‌های اوقات فراغت از اول تیر آغاز می‌شود و مراسم افتتاحیه نیز در روز ۶ تیر در ارومیه برگزار خواهد شد. این برنامه در ۱۱۹۹ کانون مساجد برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۸۵ هزار نفر از نوجوانان و جوانان در این طرح حضور داشته باشند.  این مسئول درباره اینکه در سال گذشته چه برنامه‌هایی و در چه سطحی برگزار شده است اظهار می‌کند: سال گذشته ۱۱۰۰ کانون فرهنگی در مساجد و ۶۱ پایگاه ویژه در مرکز استان میزبان نوجوان بودند. امسال چه از لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد در غنی‌سازی اوقات فراغت خواهیم بود.

اشرافی ادامه داد: تعداد شرکت‌کنندگان در برنامه‌های اوقات فراغت سال گذشته ۶۱ هزار و ۱۴۶ نفر و همچنین تعداد مربیان همکار در کانون مساجد استان نیز ۲۸۷۴ نفر بوده است. از شاخص‌ترین برنامه‌های اوقات فراغت می‌توان به برگزاری همایش‌های افتتاحیه و توجیه مدیران کانون‌های مساجد، اعزام مبلغین طرح هجرت تابستان به ۹ منطقه استان، حمایت مالی از برگزاری طرح اوقات فراغت در کانون‌ها و برگزاری همایش اختتامیه و تجلیل از مدیران فعال کانون‌های اوقات فراغت اشاره کرد.

  • حضور ۵/۱ میلیون جوان در طرح غنی‌سازی اوقات فراغت

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم با بیان اینکه بیش از یک و نیم میلیون نفر از جوانان استان از برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت بهره‌مند می‌شوند می‌گوید: مسابقات ورزشی به همراه برنامه‌های فرهنگی و هنری، کتاب‌خوانی و اردوهای جهادی مهم‌ترین برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در استان خواهد بود.

«عبدالله چمن‌گلی» ادامه می‌دهد: رویکرد ما در برنامه‌های آموزشی و استعدادیابی خواهد بود. در این زمینه تمام مدیران و معاونان اداره کل باید حضور فعالی داشته باشند. به گفته وی، غنی‌سازی اوقات فراغت در مناطق محروم بسیار مورد توجه ماست و در نظر داریم در تمام مناطق کم‌برخوردار مسابقات فوتبال برگزار کنیم. در کنار آن رقابت‌های فوتسال و برگزاری مسابقات کوهنوردی و پیاده‌روی خانوادگی از دیگر برنامه‌های سازمان ورزش و جوانان در حوزه اوقات فراغت است.

کد خبر 443485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha