چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه و اتحادیه اروپا همچنان بر سر اعلام استقلال قریب‌الوقوع کوزوو اختلاف دارند.

خبرگزاری سوئیس از بردو گزارش داد، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه (چهارشنبه 24 بهمن) گفت، اختلافات بنیادین در نگرش‌ها به این رخداد رفع نشده است.

وی پس از مذاکرات با کمیسیون و رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا در شهر بردو اسلوونی با تاکید بر اینکه روسیه استقلال کوزوو را همانند گذشته یک اشتباه می‌داند اما با تحریم به آن واکنش نشان نمی‌دهد، افزود: «روسیه در میان ابزارهای سیاسی‌اش هیچ معیار تنبیهی ندارد.»

بنیتا فررو والدنر (Benita Ferrero-Waldner)، کمیسار روابط خارجی اتحادیه اروپا اندکی پیش از این اجلاس ابراز امیدواری کرده بود که دولت روسیه پس از یک سال مناقشه بر سر کوزوو با این اتحادیه هم نظر شود. وی گفت: «ما امیدواریم بتوانیم روسیه را متقاعد کنیم که وضعیت کنونی غیرقابل پذیرش است.»

بر خلاف وی، لاوروف گفت حال که کسی نمی‌تواند ادعا کند استقلال کوزوو غیرقابل اجتناب است، صرب‌ها و آلبانی‌تبارهای کوزوو می‌توانند دوباره درباره وضع این استان مذاکره کنند.
دور اخیر مذاکرات برای حل این مشکل به رهبری تروئیکای متشکل از روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در ماه دسامبر شکست خورد.

مخاطره امنیتی
انتظار می‌رود کوزوو یکشنبه آینده استقلال خود را اعلام کند. دولت بلگراد مخالف جدایی این استان جنوبی است که بیشتر جمعیت آن را آلبانی‌تبارها تشکیل می‌دهند. روسیه از صرب‌ها حمایت می‌کند.

لاوروف روز سه‌شنبه هشدار داده بود که اعلام استقلال آلبانی‌تبارهای کوزوو امنیت در اروپا را به خطر می‌اندازد. به گفته وی، تجزیه صربستان در این قاره مبانی حقوق بشر را زیر سوال می‌برد.

جلسه شورای امنیت برای روز پنجشنبه
در همین حال شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه درباره وضع کوزوو جلسه برگزار می‌کند. روسیه به عنوان دارنده حق وتو تهدید کرده است در صورتی که وضع حقوقی مردم کوزوو نامطمئن باشد، جلوی شناسایی این منطقه را از سوی سازمان ملل می‌گیرد.

این وتو در خصوص طرح‌هایی دال بر ایجاد ثبات در این استان از طریق استقرار نیروهای ناتو و عملیات پلیسی اتحادیه اروپا را نیز شامل می‌شود. لاوروف تاکید کرد هر گونه مداخله جامعه بین‌المللی در کوزوو باید با موافقت شورای امنیت سازمان ملل باشد. وی در خصوص جلسه روز پنجشنبه شورا نیز گفت «چندان خوشبین» نیست.

کد خبر 44220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز