همشهری آنلاین: یک روز پیش از اعلام استقلال کوزوو، اتحادیه اروپا نماینده‌ی ویژه‌ خود برای کوزوو را تعیین کرد.

این اتحادیه هم‌چنین تصویب کرد که برای کمک به استقلال کوزوو، ۱۹۰۰ کارشناس اداری و ۳۰۰ مامور پلیس را به این منطقه اعزام کند.
با وجود اختلاف نظر میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد استقلال کوزوو، شورای وزیران اتحادیه یک گام عملی برای ایجاد یک دولت کاملا مستقل در کوزوو برداشته است.

پیتر فیت هلندی، نماینده‌ی اتحادیه اروپا در کوزوو که دارای تجربیات زیادی در مناطق بحرانی است از ماه ژوئن سرپرستی برنامه‌هایی را که برای استقرار یک دولت توانای محلی در نظر گرفته شده، به عهد خواهد گرفت.

اتحادیه اروپا هم‌چنین تصویب کرد که ۱۹۰۰ کارمند و قاضی و مامور گمرگ برای کمک به اداره‌ امور در کوزوو اعزام شوند. علاوه براین، ۳۰۰ مامور پلیس نیز برای حفظ امنیت در کوزوو و پاسداری از نیروهای اداری اتحادیه اروپا به این "کشور" فرستاده می‌شوند.

در حال حاضر ۱۱۰۰ کارگزار اتحادیه اروپا در کوزوو فعال هستند. بدین ترتیب تعداد افرادی که از جانب اتحادیه اروپا در کوزوو فعالیت خواهند کرد به ۳۳۰۰ نفر خواهد رسد.

شورای وزیران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، تاکید کرده است که وظیفه‌ی اصلی نیروهای اتحادیه اروپا، حفظ امنیت، حفاظت از اقلیت‌ها، حل مشکلات ناشی از فساد اداری و مبارزه با جنایتکارانی که سازمان‌یافته عمل می‌کنند، خواهد بود.

واکنش صربستان

صربستان تصمیم اتحادیه اروپا برای اعزام نیرو به کوزوو را به شدت محکوم کرد. روز شنبه‌ (۱۶ فوریه) اسلوبودان سمرجیک، "وزیر رسیدگی به امور کوزوو" صربستان در گفت‌وگو با خبرگزاری تانیوگ اظهار داشت، اتحادیه اروپا با این اقدام عملی "ننگین" انجام داده است که درخور این اتحادیه نیست. وی گفت، این تصمیم اتحادیه اروپا عملا، به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان یک کشور مستفل است. سمرجیک تهدید کرد که این گونه تصمیمات در روابط صربستان با اتحادیه اروپا تاثیر منفی خواهند داشت.

کد خبر 44449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز