شهره امیری - کرمانشاه- خبرنگار: در راستای طرح و برنامه راهبردی ۱۴۰۰ دانشگاه صنعتی کرمانشاه اقدامات مهم و اساسی برای اعتلای صنعت و روابط بین‌الملل استان در دست بررسی دارد.

توسعه-امکانات-دانشگاه-صنعتی

از این رو با اقلیم کردستان عراق تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده است. ‌ به گزارش همشهری، رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه با بیان این خبر و با اشاره به اجرای برنامه راهبردی۱۴۰۰ دانشگاه می‌افزاید: دانشگاه صنعتی بر اساس این برنامه به اجرای طرح‌های آموزشی در دانشگاه از جمله پذیرش هیات علمی و دانشجو در برخی از گرایش‌ها و رشته‌های جدید اقدام کرده است. در این طرح تا سال ۱۴۰۰ پذیرش ۷۵ هیات علمی و ۲هزار و۴۰۰ نفر کادر اجرایی و خدماتی در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

  • مذاکرات با اقلیم کردستان

«علی‌اکبر اختری» ادامه می‌دهد: در اواخر سال گذشته مذاکراتی با اقلیم کردستان نه در زمینه پذیرش دانشجو بلکه به صورت دوره‌های کوتاه‌مدت، همایش‌های مشترک و خدمات مهندسی و پژوهشی انجام داده‌ایم که فعالیتی مناسب برای ارتقای دانشگاه و با هدف اصلی ایجاد اشتغال و کارآفرینی در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه است.

وی اضافه می‌کند: در راستای اهداف بلندمدت دانشگاه و به لحاظ ساختاری برنامه‌ای راهبردی از سال ۱۳۸۶ با دانشگاه رازی طرح کرده‌ایم که کم‌ترین همپوشانی را با این دانشگاه داشته باشد؛ از جمله راه‌اندازی رشته راه‌آهن غرب که مسیری مهم و حیاتی در ایجاد ارتباط با خارج از ایران تا سواحل مدیترانه است، به‌ویژه که تحریم‌های دریایی محدودیت‌هایی را در این زمینه شکل داده ‌است. این مسیر ارتباطی می‌تواند برای استان ما شروع توسعه‌یافتگی و راه ایجاد اشتغال باشد. به همین خاطر طی این توافق با دانشگاه رازی، دانشگاه صنعتی رشته راه‌آهن و همه پکیج‌های آن را در دستور کار خود قرارداده است.

وی درباره مرتبه و جایگاه علمی دانشگاه اظهار می‌کند: دانشگاه صنعتی کرمانشاه سرانه پژوهشی بالایی نزدیک به ۳/۲ دارد که در مقایسه با دانشگاه‌های عالی کشور شرایط خوب و آینده‌ای روشن را خواهد داشت و این شرایط نشان‌دهنده‌ ارتقای سطح پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه و همچنین توانمندی دانشجویان و پژوهشگران تحصیلات تکمیلی دانشگاه است. وی می‌گوید: متأسفانه در کشور آموزش عالی دانشگاه با صنعت ارتباط تنگاتنگی ندارد در حالی که در سال‌های اخیر اساتید دانشگاه صنعتی در طرح‌ها و پروژه‌های دانشگاه‌های مهم دنیا از جمله دانشگاه منچستر شرکت کرده و سهیم بوده‌اند.

این را می‌توان نشان‌دهنده وجود ارتباط و تقاضای دانش و صنعت در سطح جهانی دانست در حالی که این تقاضا در کشور وجود ندارد. بنابراین یکی از طرح‌های دانشگاه برقراری ارتباط با حوزه‌های صنعتی استان از جمله ذوب‌آهن بیستون و سیمان غرب است که طی این توافق‌ها حوزه‌های طرف قرارداد با طرح نیاز خود می‌توانند از متخصصین این دانشگاه بدون پرداخت دستمزد استفاده کرده و در صورت رضایت آنها را به کار بگیرند، این طرح می‌تواند ایجاد ارتباط بین عرضه و تقاضا را شکل داده و فارغ‌التحصیلان توانمند دانشگاه را نیز جذب بازار کار کند.

وی در ادامه می‌افزاید: درزمینه ارتباط علمی دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی با دانشگاه‌های خارج از کشور باید گفت که با توجه به عدم پذیرش دانشگاه در مقطع دکتری در حال حاضر طی برنامه‌ها و توافق‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های لهستان و ایتالیا به تعریف پایان‌نامه‌های مشترک دانشجویان ارشد با این دانشگاه‌ها پرداخته‌ایم و امیدواریم راهی برای گسترش ارتباطات با دانشگاه‌های بین‌المللی و بورس دانشجویان مقطع ارشد و در آینده با پذیرش مقطع دکتری در دانشگاه ایجاد شود. همین‌طور یکی از طرح‌هایی که در دسترس است حمایت پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد توسط صنایع و مراکز صنعتی است که می‌تواند به جذب دانشجویان کمک کند.

  • راهی برای ایجاد اشتغال

اختری بیان می‌کند: دانشجویان فارغ‌التحصیل زیادی از این دانشگاه توانسته‌اند با تکیه بر علم و فن خود پروژه‌ها و فعالیت‌های مهمی در استان و کشور انجام دهند که این خود نشان‌دهنده اعتلای سطح علمی دانشجویان و خودساخته بودن آنهاست. همین‌طور با برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف توسط این دانشجویان به‌ویژه دانشجویان رشته IT طراحی شده‌اند، راهی برای ایجاد اشتغال در سطح تخصصی شکل گرفته است و حتی در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان با همکاری پارک علم و فناوری توسط اعضای هیات‌علمی دانشگاه با به‌کارگیری دانشجویان راه‌اندازی شده است.

  • فعالیت ۴۲ شرکت دانش‌بنیان

اختری با بیان این‌که در حال حاضر فقط ۴۲ شرکت دانش‌بنیان در کرمانشاه فعالیت می‌کند در حالی که ظرفیت ۱۰۰ شرکت تا سال ۹۸ برای استان تعریف شده است، می‌افزاید: این شرکت‌ها با به‌کارگیری ایده‌های دانشجویان توانمند استان توانسته‌اند اقدامات منحصر به فرد و محصولات با تکنولوژی بالا را ارائه بدهند که راهی برای پیشرفت صنعت استان و به‌کارگیری دانشجویان توانمند است. همین‌طور جشنواره‌های استارت‌آپ یا ایده‌شوها نیز یک‌بار در سال در دانشگاه برگزار می‌شوند که دانشجویان دانشگاه با شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی به ارتقا و رشد ایده‌هایشان از این طریق می‌پردازند. امیدواریم این مراکز در آینده نزدیک با بهبود شرایط اقتصادی کشور به وضعیت مطلوب‌تری برای پذیرش دانشجویان توانمند و پیشرفت صنعت استان منجر شود.  

وی در ادامه درباره مشکلات دانشگاه می‌گوید: اصلی‌ترین مشکل دانشگاه صنعتی کمبود خوابگاه است و دانشجویان مجبور به استفاده از خوابگاه‌های خودگردان هستند، در حالی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال‌های تمدید قانون پنجم خوابگاه است در آن ممنوعیت استفاده از خوابگاه‌های خودگردان مطرح شد، اما از طرفی که این خوابگاه‌ها مناسب نیستند دانشجو با وجود پرداخت ۹ تا ۱۰ درصدی شهریه توسط خود دانشگاه بین ۳۰۰ تا۴۰۰ هزار تومان بابت شهریه خوابگاه پرداخت می‌کند که این در دستور کار دانشگاه‌های دولتی نیست، بنابراین از خیرین محترم خواهشمندیم در این زمینه اقدامات مناسب و خیرخواهانه انجام دهند.

  • تاریخچه آغاز به کار دانشگاه صنعتی کرمانشاه    

«علی‌اکبر اختری» رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه درباره چگونگی شکل‌گیری این دانشگاه می‌گوید: سال ۱۳۸۴ با بودجه کمی که به دانشگاه داده بودند، این دانشگاه آغاز به کار کرد و سال ۱۳۸۶ اولین دانشجویان پذیرش شدند. در این سال‌ها به دلیل بودجه ناکافی و نقل مکان‌های متعدد این دانشگاه امکان توسعه فیزیکی آن وجود نداشت. بالاخره مکان فعلی برای این دانشگاه در نظر گرفته شد که زمین آن برای برنامه‌های توسعه‌ای و آینده دانشگاه مناسب است. گرچه بودجه این دانشگاه همچنان در مقایسه با دانشگاه‌های شهرهای مجاور پایین است است  اکنون هم حدود ۴۶ درصد دانشجویان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، بیمه شده و به مشغول هستند. ‌

  • عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی در میان دانشمندان برتر دنیا

بر اساس آخرین نتایج منتشر شده در تاریخ نهم ماه می‌ سال ۲۰۱۹ توسط پایگاه ESI، نام دکتر «رضا همتی» عضو هیأت علمی جوان گروه مهندسی برق دانشگاه صنعتی کرمانشاه در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان در دسته موضوعی مهندسی قرار گرفت. به گزارش روابط عمومی دانشگاه، پایگاه استنادی کلاریویت آنالیتیکس (Clarivate Analytics) هر ۲ ماه یک‌بار به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر می‌پردازد که این اطلاعات در پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) منتشر می‌شود. این فهرست بر اساس فعالیت ۱۰ سال اخیر پژوهشگران تنظیم و هر ۲ ماه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود. معیار انتخاب دانشمندان برتر، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها در رشته و دسته‌های موضوعی بیست‌ودوگانه مورد ارزیابی توسط پایگاه ESI است.

پژوهشگران بر اساس تعداد استناد مرتب‌سازی و یک درصد برتر در هر دسته موضوعی معرفی می‌شوند. بر اساس این گزارش زمینه اصلی تحقیقاتی دکتر «رضا همتی» انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت انرژی در سیستم‌های قدرت است که بر اساس اطلاعات پایگاه Web of Science تاکنون ۹۸۵ استناد به نتایج این تحقیقات صورت گرفته است.  قابل ذکر است که امروزه استناد به عنوان مهم‌ترین شاخص تعیین میزان اثرگذاری پژوهش در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است؛ بنابراین قرار گرفتن در جمع پژوهشگران یک درصد برتر دنیا، نیازمند به‌کارگیری راهبردهای مناسب توأم با تلاش و پشتکار مضاعف است.

تعداد محدود اساتید راه یافته به این فهرست که عموماً عضو هیأت علمی دانشگاه‌های مطرح کشور هستند مؤید این ادعاست. نام دکتر رضا همتی در حالی در این فهرست قرار گرفته است که فقط ۴ سال از آغاز فعالیت وی در کسوت عضو هیأت علمی می‌گذرد. این امر نشان‌دهنده کیفیت و تأثیرگذاری بالای نتایج پژوهش‌های انجام شده است.

کد خبر 441683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha