مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
۰ نفر

پریسا اشرفی- البرز- خبرنگار: پوشش گیاهی یک بستر و محافظ برای زمین است که نقش مهمی در کنترل رواناب‌ها و سیل‌ها با جذب آب و جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

محیط زیست البرز

همچنین پوشش مناسبی برای جلوگیری از انتشار ریزگردهاست، زیرا چرای بی‌رویه و حضور غیرقانونی در عرصه‌های مرتعی آن را تبدیل به بیابان می‌کند. مراتع استان البرز نیز در صورتی که به‌خوبی حفظ شوند به لحاظ موقعیت سرزمینی و وجود خاک باارزشی که دارند می‌توانند خود را بازسازی کنند. از همین رو یکی از راه‌های حفظ مراتع جلوگیری از ورود دام‌های غیرمجاز و بیش از ظرفیت پروانه چرا و همچنین جلوگیری از ورود دام‌های سرگردان و عبوری است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان این‌که این استان از نظر پوشش گیاهی و نباتی در کشور اهمیت زیادی دارد، می‌گوید: عملکرد بسیار خوبی تاکنون برای مراتع استان و در زمینه مواردی از جمله مدیریت چرا، کنترل دام و ورود و خروج دام‌های غیرمجاز به اراضی ملی و دولتی استان انجام شده و البرز استانی پایلوت در این ارتباط است.

«مهدی فتحی» با بیان این‌که صدور انواع پروانه چرا در روستاها ضروری است می‌افزاید: ۲ نوع پروانه چرای شورایی و عمومی داریم، این پروانه چراها توسط هیات ممیزی اداره کل منابع طبیعی استان برای دامداران ثبت و تدوین می‌شود. وی ادامه می‌دهد: با بررسی موارد کارشناسی توسط یک تیم تعیین‌شده در ابتدا ظرفیت مراتع نقاط روستایی از لحاظ بحث غنی، متوسط و یا ضعیف بودن سطح مراتع تعیین شده و نسبت به آن برای ورود دام‌ها به مراتع تصمیم گیری می‌شود و در ادامه این آمار در اختیار هیات ممیزی برای شمارش ظرفیت مجاز دام‌ها در آن نقطه روستایی قرار داده می‌شود. فتحی در مورد وضعیت دام عشایر و اعمال کنترل‌ها برای ورود و خروج آنها به مراتع استان البرز می‌گوید: این دام‌ها نیز از قاعده شمارشی که برای ورود دام‌های مجاز به مراتع انجام‌ می‌شود مستثنی نیستند، چون عشایر هم پروانه چرا دارند و به هنگام ییلاق و قشلاق آنها به بحث چرای دامشان رسیدگی می‌شود.

کد خبر 440937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha