مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
۰ نفر

پریسا اشرفی- البرز- خبرنگار: پوشش گیاهی یک بستر و محافظ برای زمین است که نقش مهمی در کنترل رواناب‌ها و سیل‌ها با جذب آب و جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

محیط زیست البرز

همچنین پوشش مناسبی برای جلوگیری از انتشار ریزگردهاست، زیرا چرای بی‌رویه و حضور غیرقانونی در عرصه‌های مرتعی آن را تبدیل به بیابان می‌کند. مراتع استان البرز نیز در صورتی که به‌خوبی حفظ شوند به لحاظ موقعیت سرزمینی و وجود خاک باارزشی که دارند می‌توانند خود را بازسازی کنند. از همین رو یکی از راه‌های حفظ مراتع جلوگیری از ورود دام‌های غیرمجاز و بیش از ظرفیت پروانه چرا و همچنین جلوگیری از ورود دام‌های سرگردان و عبوری است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان این‌که این استان از نظر پوشش گیاهی و نباتی در کشور اهمیت زیادی دارد، می‌گوید: عملکرد بسیار خوبی تاکنون برای مراتع استان و در زمینه مواردی از جمله مدیریت چرا، کنترل دام و ورود و خروج دام‌های غیرمجاز به اراضی ملی و دولتی استان انجام شده و البرز استانی پایلوت در این ارتباط است.

«مهدی فتحی» با بیان این‌که صدور انواع پروانه چرا در روستاها ضروری است می‌افزاید: ۲ نوع پروانه چرای شورایی و عمومی داریم، این پروانه چراها توسط هیات ممیزی اداره کل منابع طبیعی استان برای دامداران ثبت و تدوین می‌شود. وی ادامه می‌دهد: با بررسی موارد کارشناسی توسط یک تیم تعیین‌شده در ابتدا ظرفیت مراتع نقاط روستایی از لحاظ بحث غنی، متوسط و یا ضعیف بودن سطح مراتع تعیین شده و نسبت به آن برای ورود دام‌ها به مراتع تصمیم گیری می‌شود و در ادامه این آمار در اختیار هیات ممیزی برای شمارش ظرفیت مجاز دام‌ها در آن نقطه روستایی قرار داده می‌شود. فتحی در مورد وضعیت دام عشایر و اعمال کنترل‌ها برای ورود و خروج آنها به مراتع استان البرز می‌گوید: این دام‌ها نیز از قاعده شمارشی که برای ورود دام‌های مجاز به مراتع انجام‌ می‌شود مستثنی نیستند، چون عشایر هم پروانه چرا دارند و به هنگام ییلاق و قشلاق آنها به بحث چرای دامشان رسیدگی می‌شود.

کد خبر 440937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha