همشهری آنلاین: آیین نکوداشت استاد علی‌اکبر قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار پیشکسوت که همزمان با بازنشستگی وی در محل موسسه همشهری برگزار شد، یک پیام داشت که روزنامه‌نگار بازنشستگی ندارد و تحریریه اداره نیست.

آیین بزرگداشت استاد علی‌اکبر قاضی‌زاده

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، ۵۰ سال از نخستین روزی که علی‌اکبر قاضی‌زاده به عنوان یک روزنامه‌نگار مجبور بود برای ایفای نقش روزنامه‌نگاری در یک موسسه مطبوعاتی، تابع قوانین اداری شود، می‌گذرد. قاضی‌زاده در آیین نکوداشت خود با بیان خاطره‌ها و اظهاراتی طنزآمیز و بدون گلایه، آنچه که مضمونش به قوانین اداری حاکم بر حرفه روزنامه‌نگاری اشاره داشت اشاره کرد و آنها را مانع ماندن و حیات در تحریریه ندانست.

همین نگاه است که قاضی‌زاده را با بیش ۵۰ سال سابقه تنفس در تحریریه‌ها، وامی‌دارد تا در پایان سخنانش در آیین نکوداشت خود خطاب به همکاران و شاگردانش بگوید: «امیدوارم یا اینجا یا تحریریه‌های دیگر؛ افتخار این را داشته باشم که باز هم بگویم همکار شما هستم».

جلال خوش‌چهره در آیین بزرگداشت استاد علی‌اکبر قاضی‌زاده، نقش این استاد روزنامه‌نگاری را در ایجاد روزنامه‌های استانی، تجربه‌ای ماندگار دانست و گفت: استاد قاضی‌زاده هرگز از بالا به پایین به هیچ نیرویی نگاه نمی‌کرد. استاد هم تجربیات خود را با نیروهای جوان تحریریه در میان می‌گذاشت و هم از همکاران جوان می‌آموخت. بازنشستگی در کار قاضی‌زاده‌ها معنا ندارد.

دکتر ابوالحسن ریاضی مدیرعامل موسسه همشهری نیز در این آیین که به مناسبت بازنشستگی علی‌اکبر قاضی‌زاده و عادل جهان‌آرای برگزار شد، اظهار داشت: بزرگترین سرمایه هر مجموعه‌ای نیروی انسانی آن است. بخصوص جایگاه تولیدکنندگان محتوا همواره رفیع است. حسب قوانین و مقررات دوره کاری نیروهای انسانی، روزی پایان پیدا می‌کند اما احترام و بزرگداشت یکایک همکاران وظیفه است و اگر این وظیفه را به خوبی انجام ندهیم سازمان خود را دچار مشکل می‌کنیم.

وی افزود: همشهری خانه استاد قاضی‌زاده و همه کسانی است که به هر دلیلی ممکن است ارتباط کاری‌شان با این مجموعه قطع شود. آنها صاحب خانه هستند. اما دشواری‌ها و شرایط نامناسب اقتصادی نباید ما را درگیر مسائل جاری کند و از احترام به بزرگان و حفظ شأن و منزلت آنها غافل شویم.  

مدیرعامل موسسه همشهری با تاکید بر تلاش خالصانه و بکارگیری تمام توان برای عبور از شرایط دشوار اقتصادی خاطرنشان کرد: دشواری‌های پیش رو را با کمک همدیگر از سر راه برداریم.

مهران کرمی، مدیر مسئول روزنامه همشهری در ادامه این آیین با اذعان به اینکه «در فضای عسرت‌آلود مطبوعات، در حق این استاد و استادان دیگر حق شاگردی را ادا نکردیم و قدردان نبودیم.» خطاب به قاضی‌زاده گفت: استاد قاضی‌زاده به عنوان رمز استادی به ما بیاموزید که چگونه با وجود اینکه در کار سختگیر هستید، کار می‌کشید و می‌آموزید اما همه شما را دوست دارند و کسی از شما ناراحت نیست.  

خاتمه آیین نکوداشت استاد قاضی‌زاده با سخنرانی ایشان در جمع همکاران و شاگردان‌شان همراه شد. قاضی‌زاده گفت: اولین باری که کارت زدم و همیشه دستم می‌لرزید که قرمز نخورد (کسری کار) سال ١٣٤٧ بود و آقایی به نام حجتی در امور اداری بود که با ذره‌بین، قرمزها را نه تنها بر حسب دقیقه بلکه بر اساس ثانیه می‌شمرد تا از حقوق کسر کند. چند سال قبل آقایی به نام سین‌جور رئیس من بود که گفت اگر من از دنیا رفتم، بر سر قبرم بنویسید از دست اداری مالی مرد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: من به همشهری به عنوان روزنامه درجه اول نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه اعتقاد پیدا کرده بودم اما این روزهایی که بر روزنامه ما می‌گذرد برایم قابل دیدن نیست. امیدوارم دوباره صاحب همان همشهری همیشگی و قدرتمند شویم.

قاضی‌زاده خطاب به همکارانش اظهار کرد: من بیشتر از شما آموختم،  بیش از آنکه شما از من بیاموزید. ایجاد این باور که اگر سختگیری و تندی می‌شود بر سر خصومت شخصی نیست بلکه برای این است که کار بهتر شود، می‌تواند به عنوان عامل رابطه خوب با همکارانم باشد.

وی در پایان خطاب به مسئولان موسسه همشهری گفت: توصیه‌ام به مسئولان همشهری این است که اگر می‌خواهید آبروی موسسه حفظ شود، روزنامه را تقویت کنید؛ این برند را باید تقویت کرد؛ روزنامه را بزرگ کردن و اعتبار بخشیدن خیلی کار دشواری است. توصیه عاجزانه و خاکسارانه می‌کنم، این محصولی که روی دکه قرار می‌گیرد باید تقویت شود واگرنه بقیه مسائل که طول زمان می‌خواهد.

استاد علی‌اکبر قاضی‌زاده در پایان به همه دوستانش گفت: امیدوارم اینجا یا تحریریه‌های دیگر؛ افتخار این را داشته باشم که باز هم بگویم همکار شما هستم.

به گزارش همشهری آنلاین، قرائت پیام احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران و همچنین پخش کلیپی از روزنامه‌نگاران موسسه همشهری بخش‌های دیگر این آیین بود. لوح یادبود و هدایایی با حضور ابوالحسن ریاضی، مهران کرمی، یونس شکرخواه، جلال خوش چهره و افشاری به قاضی‌زاده اعطا شد.         

مدیرعامل موسسه همشهری، در پایان حضور خود در آیین تجلیل از پیشکسوت روزنامه‌نگاری، «روز کارگر» را به حاضران تبریک گفت.

کد خبر 438880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha