به گزارش شهرنوشت، علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی با بیان اینکه ۲۷ هزار تاکسی در تهران عمر بالای ۱۰ سال داشته و فرسوده محسوب میشوند، گفت: همچنین، ۷ هزار خودروی ون بالای ۱۰ سال سن دارند و جز حدود ۲۰۰ خودروی ون جدید هیچ گونه نوسازی انجام نشدهاست.
او خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای نوسازی ۱۰ هزار تاکسی برنامهریزی کرده بودیم که متاسفانه تعداد تاکسیهای نوسازی شده به هزار عدد نیز نرسید. دلیل عدم نوسازی، عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان بود و در این زمینه با چالش جدی مواجه هستیم.
قنادان با اشاره به برنامهریزیهای انجام شده در مورد نوسازی تاکسیها گفت: براساس این برنامه تاکسیهای زیر ۳ تا ۵ سال جایگزین تاکسیهای فرسوده میشوند. این طرح در دولت در حال بررسی است و از شرکت های سرمایه گذاری در تامین ناوگان تاکسیرانی استفاده می کنیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در نشست خبری «جشنواره تاکسیرانی تهران» اظهار کرد: این جشنواره از ۷ تا ۱۳ اردیبهشت به بهانه معرفی دستاوردهای یک سال گذشته در حوزه تاکسیرانی برگزار میشود و در طول هفته برگزاری جشنواره برنامه های متنوعی برای ذینفعان درنظر گرفته شده است.
قنادان گفت: ناوگان تاکسیرانی شهر تهران با ۸۰ هزار تاکسی بزرگترین ناوگان حمل و نقل ایران و خاورمیانه است. این جشنواره با هدف ارائه برنامههای جدید و حرکت رو به جلو برگزار میشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به محورهای مختلف جشنواره عنوان کرد: رونمایی از پروژههای نظارتی تاکسیرانی یکی از برنامههای مهم جشنواره است، چنانچه هوشمندسازی نظارت بر تاکسیها به شناسایی و تنظیم عرضه و تقاضا در سطح شهر تهران کمک خواهد کرد. به این ترتیب، تمام تاکسیها تحت پوشش نظارت هوشمند قرار میگیرند.
به گفته قنادان افتتاح میز خدمت برای تسهیل در ارائه خدمات نیز یکی از برنامه های مهم جشنواره تاکسیرانی تهران است.
او اظهار کرد: محورهای «تاکسی، فرهنگ و ترافیک»، «تاکسی، علم فناوری و کارآفرینی» و «تاکسی، سلامت و حفظ محیط زیست» نیز از دیگر برنامههای جشنواره است. همچنین اتوبوسهای سلامت با استقرار در پایانه های تاکسیرانی تست سلامت تاکسیرانان را انجام داده و نتایج آن در پرونده تاکسیرانان درج می شود.
مدیرعامل تاکسیرانی با اشاره به گزارش عملکرد این سازمان در سال ۹۷ گفت: مدرنسازی از حیث خدمات، تاکسیران و ناوگان سه محوری بود که برنامههای تاکسیرانی روی آن متمرکز شد.
او افزود: برای سال ۹۸-۹۷ سرویس مدارس ساماندهی شد و بیش از ۲۰ هزار سرویس تحت پوشش نظارت سازمان تاکسیرانی قرار گرفت. در حال حاضر، رانندگان سرویس مدارس دارای پروفایل الکترونیکی هستند و استعلام سوابق راننده تاکسی از طریق اپلیکیشن «روبیکا« و سایت سازمان تاکسیرانی امکان پذیر است.
به گفته قنادان ۴۴۰ پیمانکار سرویس مدرسه نیز ساماندهی شده و پروانه تخصصی اخذ کرده اند. در سال آینده نیز برای ارتقای کیفیت خدمات برنامه های ویژه ای در دستور کار قرار دارد.
او با اشاره به استقبال سازمان تاکسیرانی از فضای استارت آپی قانونمند گفت: پس از «کارپینو» استارت آپ «کابین» وارد شد و براساس دستورالعمل سازمان تاکسیرانی فعالیت قانونمند خود را آغاز کرد. همچنین، با شرکت «الوپیک» در مورد سرویس الکترونیکی با اولویت تاکسی ها به توافق رسیدیم و در صورتی که ناوگان غیرتاکسی باشد باید در سامانه سازمان تاکسیرانی ثبت شود.
قنادان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جدی تاخیر در اعمال نرخ های جدید تاکسیرانی در آغاز سال جدید بود، گفت: خوشبختانه با اقدامهای انجام شده توسط شورای شهر تهران و موافقت فرمانداری امسال افزایش نرخ کرایه تاکسی ها زودتر اعمال می شود.
او با بیان اینکه توسعه پرداخت الکترونیکی به عنوان یکی از اقدامات ویژه در سال ۹۸ توسعه می یابد، تصریح کرد: پوششدهی پرداخت الکترونیکی در خطوط تاکسیرانی به ۶۰ درصد رسیده است و بیش از ۲۴ هزار تاکسی زیرنظر نرخ مرکزی به این سیستم تجهیز شده اند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به دریافت مبالغ غیرقانونی از تاکسیرانان توسط برخی از شرکت های تاکسیرانی گفت: برای نظارت بیشتر در این حوزه دفاتر هماهنگی امور اداری که برمبنای سامانه الکترونیکی یکپارچه است در سال گذشته افتتاح شد.
قنادان با بیان اینکه مدرن سازی تاکسیها از جمله اقداماتی بود که در سال گذشته دنبال شد، عنوان کرد: سامانه آموزش تخصصی راننده تاکسیها راه اندازی شده و تمام تاکسیران ها در بدو ورود آموزشی تخصصی را به صورت اجباری پشت سر میگذارند. ۶ هزار تاکسیران در حال حاضر دوره های تخصصی را گذراندهاند.
او با اشاره به خدمات رفاهی تاکسیرانی به جامعه تاکسیرانان عنوان کرد: سال گذشته با توجه به افزایش نرخ لاستیک موفق شدیم ۶۰ هزار حلقه لاستیک را با نرخ دولتی بین تاکسیرانان توزیع کنیم. همچنین، بیمه تکمیلی رانندگان تاکسی نیز به صورت رایگان انجام شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی از افتتاح باشگاه رفاه تاکسیرانان تهران خبر داد و گفت: تاکسیرانان بر مبنای امتیازی که از مردم میگیرند میتوانند از خدمات باشگاه رفاه تاکسیرانان بهرهمند شوند.
او با تاکید بر اینکه بیمه تامین اجتماعی رانندگان یکی از مشکلات سازمان تاکسیرانی بود، عنوان کرد: تمام تاکسیها براساس مصوبه ای تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که ۵۰ درصد حق بیمه توسط خود تاکسیران و ۵۰ درصد از طریق منابع دولتی تامین می شد که از ردیف بودجه عمومی حذف شده است؛ با پیگیریهایی که از طریق مجلس صورت گرفت بودجه مربوطه بازگشت و در حال پیگیری دریافت دستورالعمل اجرایی هستیم.
نظر شما