سیدمهدی شجاعی، چهره آشنایی در ادبیات کشورمان است و از این حیث نیازی به معرفی ندارد.

او چندی پیش رمان «طوفان دیگری در راه است» را به بازار نشر ارائه کرد که اکنون با گذشت چند ماه به چاپ  چهارم رسیده است؛ اتفاقی که برای آشنایان با حوزه کتاب پدیده‌ای شگفت‌انگیز محسوب می‌شود.

اگر چه این رخداد برای نویسنده‌ای چون شجاعی چندان عجیب نیست،چون کتاب های قبلی اش به چاپ پنجاهم نیز رسیده اند.

اما در هفته گذشته و در آغاز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نام او به عنوان یکی از داوران این جشنواره معرفی شد که البته در همان ابتدا از سوی او به دلیل کسالت رد شد.

با این نویسنده محبوب درباره کتاب، جشنواره و فعالیت این روزهایش گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

اما برای آن دسته از خوانندگانی که به طور مداوم از ما خواستار اطلاعاتی درباره پخش‌کننده این کتاب سیدمهدی شجاعی هستند، اعلام می‌کنیم که می‌توانند با شماره تلفن  5-22612443 تماس بگیرند.

  • به چاپ چهارم رسیدن یک رمان در فاصله چند ماه، اتفاق بزرگ و خوشایندی است، خودتان این موفقیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این ارزیابی را در اصل از مخاطب باید طلب کرد، من فقط می‌توانم شاکر و خوشحال باشم از این که در این فاصله، ارتباطم با این تعداد از مخاطبین ارجمند برقرار شده و به عبارتی، نامه‌ام به دستشان رسیده است.

البته این تیراژ در مقایسه با آن تعداد از اهالی کتاب و مطالعه در ایران که با هم پیوند برقرار کرده‌اند و به تعامل معنوی رسیده‌اند تیراژ قابل ملاحظه‌ای نیست. ما متاسفانه در 2 بخش یعنی اطلاع‌رسانی گسترده و توزیع فراگیر، بسیار فقیریم.

پس از تحقق این 2 مرحله است که تازه می‌توان به مسائل جدی‌تری از قبیل پیوستن مخاطبان جدید به جماعت پیشین یا نظرسنجی دقیق از خوانندگان فهیم فکر کرد.

  • تا همین جا دریافت شما از نظر و دیدگاه خوانندگان،‌ چگونه بود؟

به لطف خدا اکثریت قریب به اتفاق کسانی که رمان طوفان را خوانده‌اند، ارزیابی مثبتی نسبت به آن داشته‌اند. بعد از چاپ و انتشار برشی از رمان در کتاب همراه همشهری، آقای سجاد محمدی، مدیر تولید کتاب‌ها می‌گفتند که کتاب طوفان با اقبال  خوب  خوانندگان مواجه شده است.

  • با توجه به گستره فعالیت شما در عرصه‌های تئاتر و سینما، اخبار متناقضی از حضورتان به عنوان داور در 2 جشنواره تئاتر و فیلم فجر شنیدیم.

مبنای پدید آمدن این اخبار متناقض، چیزی جز لطف و بزرگواری و حسن ظن عزیزانمان نبوده است.

دبیر جشنواره تئاتر، دوست هنرور و فرزانه‌ام دکتر مجید سرسنگی برای داوری در بخش بین‌الملل تئاتر فجر و برادر عزیز و بزرگوارم آقای جعفری جلوه برای داوری بخش مسابقه سینمایی آسیا در جشنواره فیلم فجر با حسن ظنشان این بنده را قابل به دعوت دانستند و من از هر دو بزرگوار تقاضا کردم که عذر مرا- به دلیل سردردهای مزمن و غیرقابل پیش‌بینی – بپذیرند.

هر دو عزیز، عذرم را پذیرفتند و موضوع در همان زمان منتفی شد اما نفس پیشنهاد اسباب انتشار اخبار متفاوت و متناقض به خصوص در فضای سینما شد.

  • آیا بعد از این رمان، طوفان دیگری هم در راه است؟

همزمان 2 کتاب در دست چاپ یا به عبارتی در آستانه انتشار قرار گرفته که هردویشان اتفاقا 2 اسمی هستند.

عنوان اولی « آیین زندگی» است یا «نامه‌ای به فرزندم» که مراحل مقدماتی و آماده‌سازی‌اش برای چاپ سپری شده و دومی نمایشنامه‌ای است با عنوان «کرشمه خسروانی»‌که نام دیگرش «مخالف بیداد به طرز همایون»‌ است.

این نمایشنامه اگر چه به لحاظ محتوا  هیچ ارتباطی با موسیقی ندارد ولی در ساختار و عناوین پرده‌ها و صحنه‌ها، از دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی سنتی ایران وام گرفته است.

کتاب اول یعنی «آیین زندگی» انشاءالله حداکثر تا یک ماه دیگر روانه بازار نشر خواهد شد.

«کرشمه خسروانی» هم در صورتی که زمان بررسی و صدور مجوزش به طول نینجامد، بعید نیست که در نمایشگاه کتاب اردیبهشت ماه توفیق دست‌بوسی مخاطبان را پیدا کند.

کد خبر 43771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز