گروه ادب و هنر: لوریس چکناواریان پس از اجرای موفق و کم و بیش غافلگیرکننده سوئیت سمفونی رسول عشق و امید در جشنواره موسیقی فجر سال گذشته، این بار قصد دارد این سمفونی_نمایش مذهبی را از 19 مرداد به مدت 10 شب در تالار وحدت اجرا کند.

«رسول عشق و امید» نوشته سیدمهدی شجاعی است و رویدادهای مهمی از تاریخ مذهبی انسان، به ویژه زندگی حضرت رسول ص، حضرت مسیح ع و امامان را در ترکیب زیبایی از موسیقی، حرکات موزون، نور و تصویر روایت می‌کند.

چکناواریان محتوای سمفونی‌اش را این طور شرح می‌دهد: «داستان از زندگی مسیح ع آغاز شده و فلاش‌بکی به آغاز خلقت بشر دارد و سپس به اوج داستان که تولد پیامبر اکرم‌ص است، می‌رسیم و سپس به زندگی امام علی ع و دیگر امامان می‌پردازیم تا به امام زمان ع برسیم.»

رسول عشق و امید در جشنواره فجر تنها 8 قطعه بود اما چکناواریان 12 قطعه جدید نیز به آن اضافه کرده است و حالا قرار است این 20 قطعه را همراه با حرکات موزون 160 نفر از اعضای گروه نادر رجب‌پور اجرا کند: «مقاطعی از زندگی پیامبران و امامان را در این سمفونی در نظر گرفته‌ایم که می‌توان به تولد مسیح، تولد، وفات و مبعث پیامبر اکرم، عید غدیر خم، ازدواج و شهادت حضرت علی ع، قبل از واقعه کربلا و بعد از این واقعه بزرگ اشاره کرد.»

نخستین گام‌ها برای ساخت این سمفونی، حدود یک سال پیش و به عنوان یکی از اقدامات بزرگداشت سال پیامبر اعظم در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته شده است، با این حال داستان از تولد حضرت مسیح ع آغاز می‌شود.

سیدمهدی شجاعی که او هم در نشست خبری روز گذشته حضور داشت، علت را این طور توضیح می‌دهد: « در این سمفونی رمزی در داستان خلقت انسان است که با حضور پیامبر اکرم رمزگشایی می‌شود، اما برای احترام به آقای چکناواریان که با نیت زلال این سمفونی را ساختند، شروع کار را حضرت مسیح ع ‌قرار دادیم.»

علاوه بر این، نام‌گذاری اثری که تنها به زندگی حضرت محمد ص خلاصه نمی‌شود و ترکیبی از چند هنر است، یکی از دشواری‌های کار است: «یکی از مشکلات این کار نامگذاری بود، چرا که در آن از هنرهایی چون نمایش، نور و موسیقی استفاده شده است، اما در نهایت نام آن را سوئیت سمفونی رسول عشق و امید قرار دادند.»

در اجرای گذشته این اثر، چکناواریان قطعات مختلفی از آهنگسازان برجسته دنیا را با ساخته‌هایی از خود به رهبری علیرضا شفقی‌نژاد، رهبر گروه کر نوری ترکیب کرده بود.

قطعاتی چون هاله لویا ساخته هندل، آوه ماریا ساخته باخ - گونو، لاکریموزا ساخته‌ موتزارت و سه قطعه محمد رسول‌الله ص از موریس ژار که در کنار ساخته‌های خود او به نام‌های تولد حضرت محمد ص، پیوند حضرت علی‌ع و حضرت زهراس، عید غدیر، رحلت پیامبرص، محمد رسول‌الله، جنگ‌ها، عاشورا، پس از عاشورا با اسیران، دعا به درگاه خدا، در انتظار فرج قرار گرفته بودند. تنها قطعه ایرانی اجرای گذشته، قطعه امام علی فرهاد فخرالدینی بود که آن را نیز با ساخته تازه‌ای از خودش جایگزین کرده است.

قطعات با دکلمه راویان که داریوش کاردان و ژاله صادقیان بودند، اجرا می‌شد که در اجرای جدید دوباره به همین صورت اجرا می‌شود، بدون آن که پرده‌ای عوض شود. جالب آن که اجرای بخش موسیقی سمفونی مثل اجرای 14 دی 85 برعهده ارکستر ارمنستان است.

چکناواریان در این باره می‌گوید: «ساخت این سمفونی توسط افراد اقلیت یا ایرانی فرق ندارد و مهم این است که فرهنگ ایران را در جهان عرضه کنیم. هنر ملیت ندارد، هنر زبان خداوند است.»

لوریس چکناواریان سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمده و پس از انقلاب به ارمنستان مهاجرت کرده است.

کد خبر 27293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز