همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پرداخت خسارت سیل زدگان در بخش های مختلف در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

لاریجانی
علی لاریجانی عصر سه شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان مرکزی در اراک، افزود: خسارت دیدگان ناشی از سیل در کشور نگران نباشند، تمام منازل شهری و روستایی، مغازه ها، مزارع کشاورزی، باغات، مرغداری ها و گاوداری ها که در جریان سیلاب آسیب دیده اند فهرست برداری می شود.

وی بیان کرد: خسارت ها باید بر اساس ارزیابی از سوی مسئولان و استانداران به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش خسارت های ناشی از سیلاب در روزهای اخیر خدمت رهبر معظم انقلاب ارایه شده است.

دکتر لاریجانی اظهار داشت: مسئولان باید نسبت به ارایه آسیب های ناشی از سیل اصل امانتداری را رعایت کنند چرا که مجلس شورای اسلامی زمانی برای ارزیابی دوباره ندارد.

وی گفت: اعتبارات مورد نیاز برای لایروبی رودخانه ها و جبران خسارت های وارده به مردم باید به مجلس شورای اسلامی ارایه شود تا در اسرع وقت اعتبارات پرداخت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شرایط کنونی باید از نزولات آسمانی به بهترین شکل ممکن بهره گیری شود و هم اکنون تمام آب بندها و بندهای خاکی در اغلب استان های کشور شرایط سرریز دارند در صورتیکه تعداد قابل توجهی از سدهای کشور هنوز خالی از آب است.

دکتر لاریجانی عنوان کرد: باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوان آب سرریز سدهای استان های پر آب به مناطق خشک مرکزی منتقل شود.

وی گفت: حجم زیادی از آب سدهای کرخه، دز و کارون سرریز می شود که نباید اجازه داد این آب بلااستفاده بماند و یا به دریا برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می توان آب های موجود را به دشت های مختلف هدایت کرد تا از این رهگذر نسبت به غنی سازی آبهای زیرزمینی استفاده کرد.

دکتر لاریجانی عنوان کرد: در 2 ماه اول بهار امسال میزان بارش های کشور پرحجم پیش بینی شده است.

وی گفت: مقابله با کسانی که به حریم رودخانه ها تجاوز کرده اند امری ضروری است که باید در دستور کار مدیران قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در جریان سیلاب اخیر مردم و مسئولان نهایت همکاری را با یکدیگر داشتند و در بسیاری از روستاها که امدادرسانی امکان نداشت مردم توانستند با همیاری بالا سیلاب را مدیریت کنند.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مشارکت آحاد مردم و کمک به سیل زدگان کشور یک عزم ملی و بی سابقه در کشور ایجاد کرد و گروه های مختلف مردمی نسبت به این مهم احساس مسئولیت کردند.

وی یادآور شد: در سال های گذشته اعتبارات قابل توجهی برای ساخت سدهای کشور هزینه شد که اگر چه هدف اصلی آن تولید برق بود اما اکنون این سدها نقش قابل توجهی در کنترل سیلاب ها ایفا کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی از زیرساخت ها اگر چه در خشکسالی کارآمد نبودند اما در تر سالی به کار آمده اند و طرح های آبخیزداری، آب بندها و سدها به نوعی عامل پیشگیری از وقوع سیل جدی در کشور شدند.

دکتر لاریجانی عنوان کرد: هر سال از صندوق توسعه ملی با اجازه رهبر معظم انقلاب اعتباراتی برای آبخیزداری هزینه می شود که امروز ضرورت وجود این زیرساخت ها در کشور بیش از پیش است.

وی بیان کرد: نقایصی در کنترل سیلاب های اخیر در کشور وجود داشت اما باید پذیرفت که حجم بارش ها زیاد بود و نمی توان نقص زیرساختی را عامل حوادث دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تدابیر مدیریت بحران استانداری مرکزی در مقابله با سیلاب عالمانه بود و هماهنگی های برون دستگاهی که کاهش خسارت ها را به دنبال داشت، قابل تقدیر است.

دکتر لاریجانی در خصوص شعار امسال نیز گفت: استان مرکزی یکی از مناطق صنعتی کشور است که سهم بیشتری از دیگر استان ها در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در راستای رونق تولید دارد.

وی بیان کرد: ستادی با هدف احیای صنایع در استان های مختلف زیرنظر استاندارن تشکیل شده که آحاد مسئولان وظیفه دارند نسبت به پایش و آسیب شناسی در راستای جلوگیری از رکود صنایع در این ستاد همکاری کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صنایع مادر بسیاری در استان مرکزی وجود دارد که می توان با تقویت زنجیره های تولید این صنایع نسبت به اشتغالزایی پایدار اقدام کرد.

دکتر لاریجانی عنوان کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در راستای اصلاحات بودجه، باید اولویت ها و نظرات استان ها در این خصوص جمع آوری و به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی نمی تواند نسبت به افزایش اختیارات استانداران اقدامی انجام دهد اما وزرا می توانند با مسئولیت خود این مهم را عملیاتی کنند و باید دولت این مهم را پشتیبانی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پایان سال گذشته مجلس شورای اسلامی تصمیمی در خصوص بخشش جرایم معوقات بر اساس سطح و زمان آن ها گرفت که با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد.

دکتر لاریجانی عنوان کرد: این اقدام ضروری است و زمینه برای سرمایه گذاری را تسهیل تر می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر خود به استان مرکزی از برخی مناطق سیل زده و گرفتار آبگرفتگی این استان بازدید کرد.

استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.

ایرنا

کد خبر 436138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha