سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
۰ نفر

پکن - ایرنا: طرح راه ابریشم چین بزرگترین برنامه اقتصادی قرن بیست و یکم با ورود به اروپا بتدریج عصر تازه‌ای را به روی این کشور که اکنون سکان دومین اقتصاد دنیا را یدک می‌کشد، باز می‌کند.

عصر جدید چین با راه ابریشم نوین

به گزارش ایرنا بخصوص این دوره جدید برای چین از آنجا اهمیت بیشتری پیدا کرد که برای نخستین بار یک کشور توسعه یافته دنیا یعنی ایتالیا به این برنامه جاه‌طلبانه چین ملحق شد.

در جریان سفر شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به ایتالیا در این هفته نه تنها طرفین طرح های اقتصادی و توافقنامه هایی را به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو امضا کردند بلکه یادداشت تفاهمی امضا شد که رسما ورود رم به این برنامه بزرگ دنیا را اعلام کرد.

اگرچه برخی از کشورهای اروپایی نظیر انگلستان و آلمان از این بابت نگرانی هایی دارند و آمریکا صراحتا به ایتالیا هشدار داده بود ورودش به این برنامه می تواند روابط اطلاعاتی اش را با آمریکا کاهش دهد، اما باز هم این مانع تصمیم قاطع ایتالیا برای همکاری با چین و پیوستن به این برنامه نشد.

کشوری که حالا بنادر خود را به روی چین و سرمایه های این کشور باز کرده است و می خواهد خیلی زودتر از دیگر اعضای اتحادیه اروپا، پشتیبانی و حمایتش را از راه ابریشم اعلام کند و البته درمانی هم برای دردهای اقتصادی خود پیدا کند و تحرکی به اقتصاد کشور بدهد.

اما راه ابریشم فقط در ایتالیا و اروپا خلاصه نمی شود 'لی که چیانگ' نخست وزیر چین می گوید وقت آن رسیده است که ما جهانی شویم و به سوی باز کردن درهای تازه فرصت ها برویم.
همین نشان می دهد که مقام های حزب حاکم و دولت آینده نگری بسیاری روی این برنامه دارند و برای آن یک نقشه راه وسیع و قابل توجه تنظیم کرده اند که بعید است مانع تراشی های معدودی کشور اروپایی و آمریکا بتواند مسیر این جاده زمینی و راه دریایی را متوقف کند.

آمارهای وزارت بازرگانی چین نشان می دهد شرکت های این کشور در ۵۶ کشور دنیا در حوزه راه ابریشم در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده اند که نزدیک به ۹ درصد از سال قبل از آن بیشتر بوده است.
در سال گذشته میلادی همچنین شمار بیشتری از کشورهای دنیا بخصوص از قاره آفریقا نه تنها از این طرح حمایت کردند بلکه اسناد مرتبط با پیوستن به این برنامه را امضا کردند.
انتظار می رود در جریان دومین اجلاس بین المللی همکاری های اقتصادی راه ابریشم که ماه آوریل در پکن با حضور رییس جمهوری، نخست وزیر این کشور و رهبران و هیات های بلند پایه دیگر کشورها برگزار می شود، اعضای بیشتری رسما به راه ابریشم بپیوندند.

در سال ۲۰۱۳ میلادی بود که راه ابریشم جدید معرفی شد و از آن زمان تاکنون چین ۱۷۱ سند بین المللی همکاری را با ۲۹ سازمان بین المللی و ۱۲۳ کشور امضا کرده است.

چین می‌گوید: از سال ۲۰۱۳ میلادی که طرح راه ابریشم نو از سوی شی جین پینگ رییس جمهوری این کشور مطرح شد تاکنون صدها کشور و سازمان بین المللی به این برنامه ملحق شده اند.
وانگ گوا چینگ از مسئولان کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین بر این تاکید داشت که در اجلاس های مختلف این کنفرانس و کنگره و دیگر نهادها، بر پیشرفت در این مسیر و ارتباط قوی تر با کشورهای دیگر تاکید شده است.
وی گفت: تجارت با چین موجب شده است تا در ۲۰ کشور حاشیه راه ابریشم نزدیک به ۵۶ منطقه همکاری تجاری و اقتصادی ایجاد شود.

وی ارزش سرمایه گذاری در این زمینه را بالای ۲۰ میلیارد دلار دانست و گفت: یک میلیارد دلار درامد مالیاتی از این طرح ها بدست آمده است و با اجرای طرح های زیربنایی راه ابریشم ۱۶۰ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد شده است.
شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در پایان همایش همکاری بین المللی راه ابریشم در دو سال قبل خواستار کمک رهبران جهان به موفقیت طرح نوین یک کمربند و یک جاده موسوم به راه ابریشم جدید شد.
وی آن زمان در جمع سران کشورها در این همایش خاطر نشان کرد که همه باید راهبرد مشارکتی را در دستور کار قرار داده و اختلافات را نیز از طریق گفت و گو حل کنند.

او گفت: همه کشورها باید اصول و مقررات مربوط به این برنامه را مراعات کرده و دست به دست هم داده و در زمینه های تجاری، مالی و اجرای طرح‌های زیربنایی، مشارکتی مثبت و فعال داشته باشند.

وی افزود: باید بجای اختلاف پراکنی گفت و گو را دنبال کنیم و هر اختلافی را با مذاکره حل و فصل نماییم و همکاری را جایگزین یکجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری کنیم.

رییس جمهوری خلق چین می گوید که بحران‌های مالی در جهان به ما آموخته است که باید همکاری برد ـ برد با مذاکره دنبال شود و اختلافات با همکاری برطرف شود و حمایت گرایی تجاری یکجانبه متوقف شود.

وی گفت که ساخت بنادر، خطوط آهن، راه و جاده و دیگر طرح های زیربنایی باید سرعت داده شود و همه به اصل و اصول و برنامه های عملی پایبندی نشان دهند.
او تصریح کرد: عمل به برنامه های ذی ربط از جمله برنامه راه ابریشم و برنامه توسعه هزاره و متحد و یکپارچه بودن در چارچوب سازمان های بین المللی و اتحادیه ها باعث توسعه مشترک بشر می شود.

وی ابراز امیدواری کرد کشورها با اجرای طرح های زیربنایی و راه اندازی مناطق تجاری و کریدورهای راه ابریشم، اشتغالزایی کرده و راه توسعه خود را هموار کنند.

راه ابریشم نوین که طراح آن چین به حساب می آید طرحی بزرگ است که بر اساس آن قاره های آسیا، آفریقا و اروپا با شبکه های تجاری ریلی، زمینی و دریایی با یکدیگر مرتبط می شوند و از آن با عنوان یک کمربند، یک جاده نیز یاد می شود.

کشورهای اطراف این راه با همکاری چین در حال ساخت و اجرای طرح های زیربنایی نیروگاه سازی، جاده و پل سازی، احداث خطوط آهن و بنادر و توسعه خطوط ارتباطی و مخابراتی هستند.

کد خبر 435458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha