همشهری آنلاین: جی‌اف -۱۷ تاندر هواپیمای جنگنده چندمنظوره سبک تک‌موتوره محصول مشترک پاکستان و چین است.

جی‌اف- ۱۷ (JF-17)  برای ماموریت‌های رهگیری هوایی، حمله به زمین و شناسایی هواپیماها به کار می‌رود. این هواپیما به طور مشترک بوسیله سازمان هوافضای پاکستان و شرکت هواپیماسازی چنگدوی چین ساخته شده  و نام چینی آن «اف‌سی یک شیائولونگ» است.

نیروی هوایی پاکستان برای نخستین اسکادران این هواپیما را در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد. هواپیماهای جی‌اف-۱۷ برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ بوسیله نیروی هوایی پاکستان برای بمباران مواضع نظامی شورشیان در شمال غرب پاکستان، با بمب‌های معمولی و موشک‌های هدایت‌شونده، به کار رفتند.

در منازعه اخیر میان هند و پاکستان که پس از بمباران پایگاهی درون کشمیر تحت تسلط پاکستان بوسیله میراژهای ۲۰۰۰ نیروی هوایی هند شروع شد، برخی از گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن بود که پاکستان با استفاده از جنگنده‌های جی‌اف- ۱۷ دو هواپیمای هندی از جمله یک میگ- ۲۱ را سرنگون کرده است. هند نیز مدعی شد که یک هواپیمای اف‌-۱۶ نیروی هوایی پاکستان را سرنگون کرده است، اما پاکستان این ادعا را تکذیب کرد.

پاکستان با هواپیماهای چینی جنگنده‌های هندی را ساقط کرد

در این فیلم مانورهای هوایی یک فروند هواپیمای جی‌اف-۱۷ نیروی هوایی پاکستان را در نمایشگاه هوایی رادوم ۲۰۱۸ در شهر رادوم لهستان می‌بینید.

کد خبر 433684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha