چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده‌اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه‌ها خواهیم بود.

جنگل

هادی کیادلیری در گفت‌وگو با ایسنا، اکوسیستم را مجموعه‌ای از اجزای به هم پیوسته زیستی دانست و اظهارکرد: جنگل‌های هیرکانی شمال کشور یک اکوسیستم ارزشمند با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است که هر کدام از این گونه‌ها نقش مهمی در این چرخه ایفا می کند.

وی نگاه به جنگل‌های شمال کشور را نگاه اقتصادی دانست و افزود: متاسفانه به جنگل به چشم بنگاه تولید چوب نگاه شده و لذا بسیاری از گونه‌های جنگلی که تولید چوب نمی‌کنند، به نفع گونه‌های تولیدکننده چوب از بین برده می‌شوند.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه گونه‌های مثمر اکوسیستم جنگل را کنترل و تعادل حیات وحش و گونه‌های حیوانی مانند گرگ و پلنگ را حفظ می‌کنند، گفت: استان‌های شمالی به دلیل آب و هوای خوب و طبیعت زیبا مهاجرپذیر بوده که با توجه به عدم وجود برنامه‌ریزی مناسب، تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب جنگل‌ها و مراتع و قطعه قطعه کردن این اکوسیستم ویژه و بی‌نظیر را به دنبال داشته است.

کیادلیری، با اشاره به پر باران بودن جنگل‌های گیلان، یادآور شد: بارش سالانه حدود دو هزار میلیمتر باران در گیلان موجب انبوهی جنگل‌ها و رویش گونه‌های خاص این منطقه مانند شاه بلوط و شمشاد، راش و سرخدار و… شده است، اما جنگل‌های هیرکانی با دو میلیون هکتار مساحت تنها یک درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهد که بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی با مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم شمال کشور گره خورده است، خاطرنشان کرد: مردم این خطه از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند و به خاطر نبود برنامه ریزی درست در بحث گردشگری، درآمدی از گردشگران عاید آنان نمی شود لذا باید مشخص کنیم که کشاورزی اولویت ماست یا صنعت، گردشگری و...

رئیس انجمن جنگلبانان ایران، برنامه ریزی های کوتاه مدت و بدون آینده نگری توسط مسئولان در مدت زمان تصدی را یکی از عوامل دست اندازی به منابع طبیعی دانست و عنوان کرد: متاسفانه برخی از مسئولان فقط به اثرات کوتاه مدت و بر طرف کردن نیاز امروز توجه دارند که در تناقض با توسعه پایدار است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سال‌های کم بارش پیش رو، کشاورزی را به صرفه ندانست و گفت: علاوه بر مشکلاتی از جمله قاچاق و تخریب و ویلاسازی که جنگل‌های ما با آن مواجه هستند، خطر آفات و بیماری‌ها نیز گونه های جنگلی را تهدید می‌کند. در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه‌ها خواهیم بود.

کیادلیری، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، اظهارکرد: جنگل فقط درخت نیست، بلکه یک مجموعه حیاتی است، اما متاسفانه خشکسالی موجب آب شدن یخچال‌ها در بالادست و فصلی شدن رودخانه‌ها شده است که در نهایت نابودی تالاب‌ها را به دنبال دارد.

وی گسترش آفات و بیماری‌های جنگلی را نشان دهنده ضعف اکوسیستم هیرکانی دانست و اضافه کرد: مدیریت جنگل‌های هیرکانی سنتی و ناکارآمد است و از کارشناسان متخصص برای مدیریت جنگل‌ها کمک گرفته نمی‌شود؛ این در حالی است که به خاطر محدودیت‌های زیست محیطی تنها با مدیریت درست و کار کارشناسی می‌توانیم از جنگل‌ها نگهداری کنیم.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران، شمشاد را از جمله گونه‌های بسیار با ارزش جنگل‌های هیرکانی دانست که جزو ذخایر جنگلی محسوب می‌شود و گفت: محققان معتقدند که می‌توان از شمشاد داروهای ضد سرطان و متوقف کننده بیماری ایدز ساخت، اما چون شمشاد تولید چوب نمی‌کند، مسئولان ارزشی برای آن قائل نیستند.

وی با بیان اینکه بیماری شمشاد (بلایت) از سال ۸۹ از شمال غربی جنگل‌های هیرکانی در گیلان آغاز شد و اکنون به مازندران رسیده است، خاطرنشان کرد: علیرغم هشدارهایی که نسبت به مرگ و میر دسته جمعی شمشادها دادیم، با تعلل مسئولان به واسطه کمبود بودجه، بی برنامگی و مدیریت ضعیف مواجه شدیم.

کیادلیری، با اشاره به فروکش کردن بلایت بعد از یک دوره هشت ساله، متذکر شد: متاسفانه از سال ۹۵ آفت خارجی پروانه برگ خوار (شب پره) از منطقه نمک آبرود آغاز شد و طغیان کرد و موجب نابودی تمام شمشادهای منطقه سی سنگان نوشهر شد لذا این خطر شمشادهای گیلان را نیز تهدید می‌کند.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران، از شناسایی ۷۰ نوع آفت در جنگل های کشور از سال ۷۵ تاکنون خبر داد و اضافه کرد: از سال ۷۵ تاکنون در ۳۰۰ هزار هکتار جنگل طغیان آفات داشتیم که ۱۳۰ هزار هکتار آن مربوط به پنج سال اخیر بوده است.

وی طرح تنفس را یکی از راهکارهای حفظ، احیا و تقویت جنگل‌ها دانست و متذکر شد: طرح تنفس به جلوگیری از قاچاق چوب کمک می کند، زیرا زمانی که مجوز قطع درختان صادر نمی شود، شناسایی محموله های چوب آلات قاچاق آسان می شود.

کیادلیری، با بیان اینکه متخصیص منابع طبیعی هیچ اهرمی برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها ندارند، گفت: تنها با آگاهی دادن به مردم درباره منابع طبیعی می توانیم به حفظ جنگل ها کمک کنیم و مردم باید بدانند که این سرزمین متعلق به همه ماست و برنده و بازنده نداریم. در گام بعدی باید مسئولان برنامه محور تولیت مدیریت منابع طبیعی را عهده دار شوند.

وی از دولت نیز خواست تامین منابع لازم را برای نگهداری از جنگل‌ها انجام دهد و خاطرنشان کرد: انتظار نداریم ارزش منابع طبیعی کشور از یک تیم فوتبال کمتر باشد.

رئیس انجمن جنگلبانان ایران، جنگل های شمال را به مثابه سدهای طبیعی دانست که بهترین ذخیره گاه آب هستند و تاکید کرد: ابتدا باید الگوی مصرف آب را اصلاح و سپس برای مناطق مختلف با توجه به پتانسیل‌های موجود منابع تامین آب را تعریف کنیم. به عنوان مثال مادامی که کشاورزی در گیلان به روش سنتی و غرقابی صورت می‌گیرد، خود به خود مصرف آب بالا رفته و در زمان کمبود بارش کشاورزان را دچار کمبود آب می کند.

وی هویت، فرهنگ، زیبایی، معماری، لباس و حتی موسیقی گیلان را متاثر از جنگل دانست و افزود: طبیعت و منابع طبیعی گیلان عامل محرکی برای جذب گردشگر به این منطقه است و اگر جنگل‌ها را نابود کنیم، این فرهنگ از بین خواهد رفت. کسانی که عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی باغی و زراعی را برای ویلاسازی به فروش می رسانند، علاوه بر زمین، فرهنگ خود را فروخته‌اند.

کد خبر 432357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha