همشهری آنلاین: یک عضو هیئت نمایندگی اوپک اعلام کرد که اعضای اوپک در نشست فوق العاده روز جمعه 12 بهمن در وین درمورد حفظ میزان تولید کنونی این سازمان به توافق رسیدند

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز از وین، 13 کشور عضو اوپک درخواست کشورهای مصرف کننده را برای افزایش تولید نادیده گرفته و تصمیم گرفتند میزان تولید خود را بدون تغییر حفظ کنند.

کشورهای مصرف کننده نگران آنند که قیمت های بالای نفت فشارها را برای سوق دادن اقتصاد این کشورها به سوی رکود تشدید کند.
 
پیش از برگزاری نشست امروز اوپک، وزرای نفت کشورهای عضو اعلام کرده بودند که آنان برای تامین نفت مورد نیاز بازار، به اندازه کافی نفت تولید می کنند.

کشورهای مصرف کننده در غرب از اوپک خواسته بودند برای کاهش قیمت ها تولید نفت را در نشست امروز(جمعه) افزایش دهد. به نظر این گروه از کشورها افزایش تولید اوپک می تواند قیمت ها را کاهش و به تخفیف تاثیر کاهش رشد اقتصادی کمک کند. مصرف کنندگان نگران آنند که کاهش رشد اقتصادی در این کشورها به رکود بیانجامد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که مقام های 9 کشور از 13 کشور عضو اوپک پیش از این اعلام کرده بودند: از آن جا که کاهش رشد اقتصادی آمریکا تقاضا برای انرژی را تهدید می کند، اوپک قصد دارد در نشست امروز (12 بهمن) در وین، سقف تولید خود را بدون تغییر حفظ کند.

وزاری نفت کشورهای ونزوئلا، لیبی و قطرگفتند که سازمان کشورهای صادر کننده نفت، در خواست رئیس جمهوری آمریکا را برای تولید نفت بیشتر نادیده خواهد گرفت.

رافائل رامیرز، وزیرنفت ونزوئلا، روز گذشته (11 بهمن) در وین گفت: اگر روند کاهش قیمت ها، آن گونه که ما در ونزوئلا شاهد بوده ایم،ادامه یابد؛  احتمالا ما در نشست آینده در ماه مارس (اسفند) پیشنهاد خواهیم کرد تولید نفت اوپک کاهش یابد.

نمایندگان آنگولا، اکوادر، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی و ونزوئلا در دو روز گذشته اعلام کرده بودند که نیازی به تغییر تولید اوپک نیست. عراق نیز اوایل هفته جاری اظهارنظر مشابهی داشت.

وزیر نفت عربستان سعودی، بزرگ ترین صادر کننده نفت جهان، روز 10 بهمن(30 ژانویه) بدون این که در مورد سیاست تولیدی اظهار نظر بکند، اعلام کرده بود که بنیادهای بازار بسیار متوازن اند.

جورج بوش در دیدار 25 دی (15 ژانویه) از عربستان سعودی، خواستار افزایش تولید نفت اوپک و کاهش هزینه های روبه افزایش انرژی شده بود.

شکیب خلیل، وزیرنفت الجزایر و رئیس اوپک روز گذشته در وین به خبرنگاران گفت: من درک نمی کنم که افزایش عرضه نفت چه کمکی به اقتصاد آمریکا خواهد کرد؟ وی همچنین گفت که کاهش تولید در دستور کار نشست اوپک نیست.

از ژانویه سال 2003 که اعضای اوپک به منظور جبران کاهش تولید نفت ونزوئلا تولید نفت خود را افزایش دادند، این سازمان در نشست های ژانویه و فوریه اقدام به افزایش تولید نکرده است.

سرپرست وزارت نفت کویت نیز در مورد وضعیت بازار جهانی نفت گفت: این نگرانی وجود دارد که رکود و یا کاهش رشد اقتصادی در آمریکا بر تقاضا تاثیر بگذارد.

محمد العالم گفت که قیمت ها طی روزهای گذشته 10 دلار هر بشکه کاهش یافته است و ما باید دلایل آن را دریابیم. به گفته وی اوپک در نشست اسفند (مارس) تصویر روشن تری از تحولات خواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که با پایان زمستان و کاهش تقاضا برای نفت حرارتی در نیمکره شمالی، تقاضای نفت جهانی در سه ماهه دوم سال در مقایسه با سه ماهه نخست به میزان 1 میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

کد خبر 43183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز