چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: مسابقه افزایش قیمت طلا و نفت در بازارهای جهانی تحت‌تأثیر تحولات و نوسان اقتصاد ‌آمریکا ادامه دارد و هر دو کالای مهم و راهبردی همچنان مرزهای جدید قیمت را درمی‌نوردند.

افزایش امید به بهبود اقتصاد آمریکا با کاهش پیاپی نرخ بهره و انتظار برای رشد اقتصادی این کشور، تقاضای نفت را بیشتر می‌کند که این مسئله باعث افزایش قیمت نفت خام شده است.

از هفته گذشته با کاهش 75 صدم درصدی نرخ بهره در آمریکا امید به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور افزایش یافته است. همچنین انتشار گزارش‌هایی جدید در مورد احتمال کاهش مجدد نرخ بهره به میزان 50 صدم درصد، موجب افزایش قیمت نفت شد.

به گزارش رویترز، دیروز و در آستانه اجلاس اوپک هر ‌بشکه نفت خام سبک آمریکا 92.38‌ دلار و هر‌ بشکه نفت خام برنت 92.80‌ دلار معامله شد.

افزایش قیمت نفت خام در آستانه اجلاس اوپک فشار بر اعضای این سازمان را به‌عنوان تنها تولید‌کننده متشکل نفت خام بالا برده است.

نوسان قیمت طلا

هر‌اونس طلا نیز با بیش از 3 دلار کاهش حدود 928.70 دلار معامله شد ولی باردیگر با افزایش تقاضای ناشی از تداوم تعطیلی تولید در آفریقای جنوبی از 930 ‌دلار فراتر رفت.

قیمت دلار نیز با وجود انتظار کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و بهبود اوضاع اقتصادی در مقابل سبد ارزهای معتبر بین‌المللی کاهش یافت.

اگرچه برخی تولید‌کنندگان طلا در آفریقا از عادی شدن تدریجی تأمین برق در معادن تا شب گذشته خبر داده‌اند ولی برخی از دست‌اندرکاران تولید در این کشور  تأکید کرده‌اند که احتمال ادامه مشکلات تا 3 هفته دیگر نیز وجود دارد.

در همین حال برخی تولید‌کنندگان طلا در استرالیا و زیمبابوه از کاهش تولید سالانه خود خبر داده‌اند. اگر‌شرایط تولید در آفریقای جنوبی عادی شود، انتظار می‌رود قیمت هر‌اونس طلا در بازار به شدت سقوط کند.

علت بروز مشکلات در تأمین برق معادن طلای آفریقای جنوبی ناشی از خرابی برخی نیروگاه‌ها و ضرورت تعطیلی برای بازسازی سالانه اعلام شده است.

اما افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی در بازار داخلی تأثیر نداشت و قیمت هر گرم طلا در بازار ثابت ماند.

ولی به‌دلیل التهاب ناشی از تحولات بین‌المللی خرید سکه در بازار با تقاضای بیشتر مواجه شده و قیمت آن بیش از نرخ‌های بین‌المللی افزایش داشت و قیمت برخی انواع سکه با توجه به میزان طلای آن 2 تا 5 هزار تومان گران‌تر عرضه می‌شد.

کد خبر 43104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز