دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

قیمت نفت با ادامه نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی آمریکا کاهش یافت و اما قیمت طلا با ادامه بحران انرژی در آفریقای جنوبی و تعطیلی مراکز تولید طلای این کشور افزایش یافت.

به گزارش آسوشیتد پرس قیمت نفت‌خام بیش از یک دلار کاهش یافت و هربشکه نفت خام سبک آمریکا 53/89 دلار و نفت خام برنت دریای شمال 71/89 دلار معامله شد.

نزدیک بودن اجلاس اوپک و پیش‌بینی افزایش تولید اوپک در روند کاهش قیمت نفت مؤثر بوده است.

باوجود این پیش‌بینی‌ها برخی اعضای اوپک بر ضروری نبودن افزایش تولید اوپک تأکید کرده‌اند.

در این زمینه غلامحسین نوذری وزیرنفت کشورمان نیز در اظهاراتی در ‌آستانه عزیمت به وین برای شرکت در اجلاس اوپک که روز جمعه برگزار می‌شود، تأکید کرد: نیازی به عرضه بیشتر نفت نیست.

وی خاطر‌نشان کرد شرایط بازار نفت باثبات است و نفت کافی در بازار وجود دارد.

نوذری در مورد موضع ایران در اجلاس آینده اوپک تصریح کرد: فکر می‌کنیم ایران نیز تا تشکیل جلسه بعدی اوپک وضعیت موجود خود را در ارتباط با تولید نفت حفظ کند. یکصد و چهل و هفتمین اجلاس فوق‌‌العاده سازمان کشور‌‌های صادرکننده نفت( اوپک) روز 12 بهمن در محل دبیرخانه این سازمان در وین پایتخت اتریش برگزار‌‌‌‌ می‌شود.

آنگولا، الجزایر، اکوادور، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، عربستان و ونزوئلا 13 عضو اوپک هستند.

افزایش قیمت طلا

برخلاف کاهش رونق بازار نفت، بازار طلا با ادامه تعطیلی مراکز عمده تولید طلا در آفریقای جنوبی به‌دلیل قطع برق در این کشور با تقاضای بالا مواجه بود.

انتشار گزارش‌هایی که از ادامه مشکل تأمین انرژی مورد نیاز معادن تولید طلای آفریقای جنوبی تا پایان هفته جاری حکایت داشت، موجب شد انتظار کاهش عرضه در بازار به افزایش خرید طلا منجر شود و هر‌اونس طلا بیش از 917 دلار معامله شود.

برخلاف اهمیت تعطیلی مراکز تولید طلا در آفریقا، کاهش قیمت دلار و پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در آمریکا به رشد تقاضا در بازار طلا دامن زد.

روز جمعه قیمت طلا با فراتر رفتن از 924 دلار رکورد قیمت را شکست ولی در نخستین روز معاملات پس از تعطیلات آخر هفته در غرب قیمت‌ها اندکی کاهش یافت. هر اونس طلا در بازار نیویورک 20/917دلار معامله شد.

کد خبر 42900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز