همشهری آنلاین: سلطان سوشی ژاپن برای خریدن یک تن باله‌آبی غول‌پیکر در بازار ماهی توکیو بیش از سه میلیون دلار هزینه کرد و رکورد شکست.

ماهي تن باله آبي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکای‌نیوز، این ماهی تن باله‌آبی که از گونه‌های بسیار نادر و در معرض خطر است، ۲۷۸ کیلوگرم وزن دارد و ماهیگیران آن را در آب‌های شمالی سرزمین ژاپن به تور انداختند. بازار تازه ماهی توکیو که اواخر سال ۲۰۱۸ جایگزین بازار معروف تسوکیجی شده، در روزهای ابتدایی سال پیش از سرزدن خورشید میزبان برنامه حراج ماهی بود و گران‌ترین رکورد آن به نام تن باله‌آبی ثبت شد.

درست شش سال پیش در چنین روزهایی یک تن باله‌آبی به قیمت حدود ۱.۵ میلیون دلار فروخته شده بود اما امسال سلطان سوشی ژاپن برای به دست آوردن این ماهی ۳.۱ میلیون دلار هزینه کرد. کیوشی کیمورا، مالک رستوران زنحیره‌ای سوشی زانمای و شرکت کیومورا در سال‌های گذشته برنده حراج ماهی تن باله‌آبی بود و امسال از قیمت بالای آن شگفتزده شد. کیمورا به شبکه تلویزیونی NHK ژاپن گفت: «البته کیفیت ماهی تن ما در ژاپن بهترین است.»

ماهی تن باله‌آبی در حراجی‌های بازار ماهی ژاپن بالاتر از حد معمول است و در روزهای عادی سال حدود ۴۰ دلار در ۴۵۰ گرم خرید و فروش می‌شود اما در روزهای پایانی سال و آغاز سال تازه قیمت آن تا ۲۰۰ دلار در ۴۵۰ گرم بالا می‌رود؛ به ویژه برای ماهی‌هایی که در آب‌های شهر ساحلی اوما در شمال ژاپن به تور می‌افتند.

ژاپنی‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ماهی تن باله‌آبی در دنیا هستند و افزایش شکار این گونه نسل آن را در آب‌های ژاپن و دریاهای آزاد به خطر انداخته است. هر چند چشم‌بادامی‌ها و دیگر نهادهای بین‌المللی تلاش می‌کنند تا سال ۲۰۳۴ تعداد آن را در آب‌های آزاد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

بازار تاریخی تسوکیجی که در دنیا شناخته‌شده است، تا همین اواخر میزان حراج‌های بامدادی ماهی در توکیو بود. پس از تعطیلی بازار، ماهی‌فروشان پس از چند بار تاخیر و تعویق به یک بازار تازه در حاشیه خلیج توکیو منتقل شدند که پیش‌تر جایگاه عرضه بنزین بود و گروهی نگران آلودگی زمین آن بودند.

کد خبر 427456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha