چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
۰ نفر

یاسمن مجیدی: چایم را می‌ریزم توی فنجان و فکر می‌کنم این بار، این چای با چه چیز می‌چسبد! باز هم با قند؟ خرما؟ توت خشک؟ ...نه ! این بار می‌خواهم چایم را با آبنبات هل‌دار بنوشم.

روایت تاریخ با طعم آب‌نبات

آبنبات هل‌دار را باز می‌کنم. صدای محسن، شخصیت اصلی داستان، از کتاب می‌خزد بیرون و می‌پیچد در بخار برآمده از فنجان. و سرم گرم می‌شود به بخار چای داغ و شنیدن روایت‌گری محسن و خواندن کتاب.

بی‌آن‌که از جایم تکان بخورم، می‌بینم که افتاده‌ام در خانه و خانواده‌ای در مرکز استان خراسان شمالی؛ بجنورد. تاریخ، تاریخ روزهای جنگ است اما محسن قرار نیست از سختی سال‌های جنگ برایمان بگوید، از تلخی‌های آن. که این‌جا، در پشت صحنه‌ی سال‌های جنگ، زندگی، نشاط‌آور است و پر از سرزندگی. از زاویه دید محسن؛ پسر شر و شیطانی که کوچک‌ترین فرزند این خانواده‌ی پنج نفره است و مادربزرگشان نیز همراه با آن‌ها در یک خانه زندگی می‌کند، همه چیز کاملاً عادی است.

محسن از روزهایی می‌گوید که برادر دانشجویش محمد، کم‌کم تصمیم به رفتنِ به جبهه می‌گیرد و با رفتن او به جنگ، حالا دیگر همه از او انتظارات بیش‌تری دارند. همه او را به چشم محمد، برادرش می‌بینند. آن هم همین «او» ی کله‌شق دردسرسازِ درس‌نخوانِ دروغگوی صد البته بامزه.

آبنبات هل‌دار، شیرین است و محسن با روایت‌گری ماجراهای زندگی‌شان یعنی خواستگاری رفتن برای برادرش محمد، آمدن یک خانواده‌ی جدید به محله و دوستی او با امین، رفتن به سینما برای اولین بار و... شما را می‌خنداند. حتی اگر آدم زیادی خشک و عبوسی هم باشید ماجراهای او، حتماً لبخندی بر لبتان می‌آورد.

در طول کتاب بارها با نام کارتون‌ها، سریال‌ها یا نام بازیکنان فوتبالی مواجه می‌شویم که حس نوستالژی دهه‌ی شصتی‌ها را برمی‌انگیزد و یادآور خاطرات شیرین نوجوانان دیروز است.

گفت‌وگوهای میان شخصیت‌های کتاب با گویش بجنوردی است و به کمک پانویس لغات یا توضیح اصطلاحات رایج محلی، نه‌فقط از خواندن آن کلافه نمی‌شوید، بلکه شاید بدتان نیاید گاهی در خلوتتان برخی جملات را با همان گویش تمرین کنید!

کتاب بالغ بر ۴۰۰ صفحه است، اما نثر شیرین آبنبات هل‌دار و ماجراهای خنده‌دار آن، باعث می‌شود خواندن این کتاب سخت نباشد و زمان به تندی بگذرد. به قول نویسنده‌ی کتاب، مهرداد صدقی: «این کتاب مشکلات شما را حل نمی‌کند اما باعث می‌شود در آن چند روزی که این کتاب را می‌خوانید اصلاً به مشکلاتتان فکر نکنید!»

اگر از خواندن آبنبات هل‌دار لذت بردید شاید بد نباشد بدانید که این کتاب جلدهای دیگری هم دارد و در هر آبنبات، محسن کمی بزرگ‌تر شده است و با بخش دیگری از تاریخ مواجه می‌شویم.

راستی حواستان باشد آن‌قدر گرم خواندن کتاب نشوید که یادتان برود قرار بود چایتان را با آبنبات هل‌دار بنوشید، به‌هرحال از ما گفتن بود! بفرمایید آبنبات هل‌دار!

آبنبات هل‌دار

نویسنده: مهرداد صدقی

ناشر: سوره‌مهر

قیمت ۲۹۰۰۰تومان

کد خبر 426968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha