چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
۰ نفر

چند روز پس از قتل جوان ایلامی بر سر کری‌خوانی فوتبالی، این‌بار در اردبیل و در حادثه‌ای مشابه، درگیری بین ۲ دوست بر سر طرفداری از تیم‌های استقلال و پرسپولیس، جنایتی هولناک را رقم زد.

دادگاه

به گزارش همشهری، هفته گذشته بود که مأموران پلیس اردبیل در جریان تصادفی مرگبار در یکی از خیابان‌های این شهر قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌داد که جوانی حدودا ۳۰ساله بر اثر تصادف شدید با یک خودروی پاترول جانش را از دست داده و راننده خاطی نیز متواری شده است. از همان ابتدا نحوه این تصادف مشکوک به‌نظر می‌رسید و مأموران در ادامه متوجه شدند که ماجرا نه حادثه، بلکه یک جنایت است. تحقیقات نشان می‌داد که تصادف عمدی بوده و جوان جانباخته پیش از تصادف با ضربات چاقو مجروح شده بود.

با این اطلاعات بررسی‌ها برای کشف راز جنایت آغاز و طولی نکشید که معلوم شد جنایت بر سر کری‌خوانی‌های فوتبالی رخ داده است. ناصر عتباتی، دادستان اردبیل به همشهری گفت: مقتول طرفدار تیم پرسپولیس و با قاتل که طرفدار استقلال بود، از دوستانی صمیمی بودند، اما مدتی قبل در صفحه اینستاگرام قاتل شروع به کل‌کل و کری‌خوانی فوتبالی می‌کند و همین باعث ناراحتی قاتل می‌شود. تا جایی که آنها یک‌بار در خیابان با هم درگیر شده و با ضربات چاقو یکدیگر را مجروح می‌کنند. اما با این حال ماجرا خاتمه نیافته و این بار قاتل با گرفتن خودروی پاترول دوستش سراغ مقتول رفته و او را زیر گرفته و پا به فرار می‌گذارد.

به گفته دادستان اردبیل، قاتل و مقتول هر ۲مجرد و در یک رنج سنی هستند و پس از این حادثه قاتل به استان آذربایجان غربی گریخته و در خانه‌ای مخفی می‌شود که پس از تحقیقات تخصصی، مخفیگاه او شناسایی و وی از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر می‌شود.

براساس این گزارش، مرگ جوان اردبیلی بر سر کری‌خوانی فوتبالی در حالی رخ داده که چند روز قبل‌تر از آن نیز جوان ۳۴ساله‌ای به نام جواد محمدی، در روستای زرنه ایوان در استان ایلام، پس از دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا و در جریان درگیری و کری‌خوانی بین هواداران استقلال و پرسپولیس بر اثر شلیک گلوله به قتل رسید.

  • هیجان چطور به خشونت تبدیل می شود
  •  مریم رامشت
  • روانشناس و مدرس دانشگاه

هیجانات در بازی‌های ورزشی همه کشورهای دنیا وجود دارد. در اغلب موارد طرفداری از تیم‌ها موجب گرم‌شدن رقابت و تشویق ورزشکاران می‌شود. هواداری به‌نوعی هیجان مثبت است که باید در مسیر درستش هدایت شود. ما هم باید در افراد جامعه هیجان مثبت ایجاد کنیم و کاری کنیم تا افراد جامعه در حدی متعارف و معقول که آسیبی به دیگران وارد نکنند و از نظر جسمی و روحی متعرض به کسی نشوند، شاد باشند. در این میان اما برخی هواداری‌ها گاهی از حد و حدود خود خارج می‌شود. مثلا بعد از باخت تیمی، هواداران آن دست به تخریب صندلی‌های ورزشگاه می‌زنند. یا اینکه هواداران تیمی با قصد تخریب روحیه تیم حریف در محل اقامت آنها سر و صدا ایجاد می‌کنند. این برخوردها از بازی جوانمردانه و ابراز هیجانات مثبت و درست به‌دور است.

فراتر از این موضوع گاهی مثل آنچه در اردبیل اتفاق افتاد، هیجانات به یک نوع بزه تبدیل می‌شود و افراد تحت‌تأثیر جوی که در آن قرار می‌گیرند، به خشونت رو می‌آورند و حتی دست به قتل می‌زنند. هرچند تعداد هوادارانی که هیجان را به خشونت و ارتکاب جرم تبدیل می‌کنند خیلی ناچیز است اما همین تعداد نیز وقتی به چشم می‌آیند که جنایتی اتفاق می‌افتد. شاید اگر قتل در یک درگیری ساده خیابانی اتفاق بیفتد این درجه از اهمیت را برای آن قائل نباشیم؛ چراکه رفتار مجرمانه تحت‌تأثیر یک رقابت ورزشی انعکاس وسیعی دارد.

اما در میان میلیون‌ها طرفدار تیم‌های ورزشی چه افرادی معمولا دست به رفتار خشونت‌آمیز می‌زنند؟ افرادی که قبلا تجربه کرده‌اند، افرادی که در زندگی رفتار پرخاشجویانه دارند، افرادی که اختلال شخصیت دارند و حاضر می‌شوند فرد دیگری را به‌خاطر فوتبال به قتل برسانند. چنین افرادی احساس می‌کنند از همه طلبکار هستند و باید همه‌چیز باب میل‌شان باشد. زمانی که تیم‌شان در میدان ورزشی نتیجه دلخواه آنان را نمی‌گیرد، خشم درونی‌شان نمود بیرونی پیدا می‌کند. فردی که رفتارهای توهین‌آمیز دارد، قطعا از نوعی اختلال شخصیت رنج می‌برد.

اما در چنین شرایطی پرسش اصلی این است که برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث تلخی چه باید کرد؟ در این ماجرا آموزش مدیریت هیجان، حرف اول را می‌زند و باید همانطور که در ابعاد ورزشی برای قوی‌تر شدن تیم‌ها تلاش می‌شود، برای قوی‌ترشدن هواداران به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز سرمایه‌گذاری و تلاش کرد. باید از طریق رسانه‌ها به هواداران آموزش داده شود که یک سر  بازی برد و سر دیگرش باخت است و اگر تیمی نتیجه نگرفت، هوادار آن چطور از خودش واکنش نشان دهد.

مثلا می‌شود برای تیمی که برنده شده بعد از بازی در ورزشگاه جشن گرفت تا کار به خیابان کشیده نشود. یا مثلا هواداران تیمی که می‌بازد، بعد از بازی در مکان دیگری جمع شوند و درباره باخت‌شان صحبت کنند تا به نوعی هیجان‌شان تخلیه شود. چنین اقداماتی می‌تواند جلوی اقدامات تخریبی را بگیرد. هیجانات مثبت نوعی سرمایه ملی هستند و ‌ما باید از آنها مراقبت کنیم.

کد خبر 423379

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha