همشهری آنلاین: یک مقام ارشد پاکستان از علاقمندی شرکت بریتیش پترولیوم (بی.پی) برای ساخت بخش پاکستانی خط لوله ایران-پاکستان-هند خبرداد.

به گزارش شانا به نقل از روزنامه دیلی تایمز، این مقام دولتی پاکستان گفت: پاکستان قرار است بخش خط لوله سه جانبه را در داخل مرزهای خود  بسازد و  قرار است برای احداث این خط لوله با شرکت‌های خارجی قرارداد منعقد کند.

این مقام با اشاره به اینکه با پایان کار مطالعات امکان سنجی این پروژه، پاکستان مناقصه‌ای برای حضور شرکت‌های خارجی برگزاری می‌کند، گفت: همه شرکت‌های نفت و گاز بین‌المللی برای ساخت این خط لوله دعوت خواهند شد.

وی ادامه داد: پاکستان از شرکت‌های نفت و گاز خواسته تا برای ساخت این خط لوله در مرزهای این کشور حضور یابند اما این شرکت‌‌ها نیز به دنبال ضمانت امنیتی دولت پاکستان برای کار در این پروژه هستند.

این مقام دولتی با اشاره به سفر هفته گذشته رییس شرکت "بی.پی" و دیدار وی با احسان الله خان، سرپرست وزرات نفت پاکستان خاطر نشان کرد: در این دیدار دو طرف درباره ارتقای همکاری‌های شرکت "بی.پی" و پاکستان در حوزه نفت و گاز بحث و تبادل نظر کردند.

براساس برآوردهای دولت پاکستان، هزینه ساخت بخش پاکستانی خط لوله گاز ایران -پاکستان - هند 3 میلیارد دلارخواهد بود و دولت پاکستان نیز به دنبال انعقاد قراردادهایی به این منظور است.

این مقام رسمی همچنین ابراز داشت که ممکن است کنسرسیومی از شرکت‌های نفت و گاز دنیا در ساخت این خط لوله شرکت کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دخالت‌های آمریکا باعث شده تا هر کشوری بخش خط لوله را در داخل کشور خود بسازد، خاطر نشان کرد: با این وجود دولت پاکستان، آمریکا را در این موضوع متقاعد ساخته است.

او همچنین از وجود دو گزینه برای ساخت بخش پاکستانی این خط لوله خبر داد و گفت: اگر هند به این پروژه بپیوندد، خط لوله‌ای به قطر 56 اینچ ساخته خواهد شد، در غیر این صورت قطر این خط لوله 36 اینچ خواهد بود.

کد خبر 42233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز