همشهری آنلاین: جمال خاشقجی متولد سیزدهم اکتبر ۱۹۵۸ در شهر مدینه در عربستان سعودی است. او در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در ترکیه در کنسولگری عربستان به قتل رسید.

جمال خاشقجی

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسندهٔ اهل کشور عربستان سعودی بود. وی همچنین نویسندگی در الشرق‌الاوسط، المجله، المسلمون و المدینه  ومدیریت و سردبیری ارشد شبکهٔ خبری العرب را در کارنامه روزنامه‌نگاری خود داشت.  وی از منتقدان جدی نحوه حکمرانی در عربستان بود.

وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی خود را در عربستان به پایان برد و لیسانس خود را در رشته بازرگانی درسال ۱۹۸۲ از دانشگاه دولتی ایندیانا در آمریکا گرفت.

او به عنوان خبرنگار در کشورهایی چون افغانستان، الجزایر، کویت، سودان و منطقه غرب آسیا کار کرده بود. وی به مدت دو ماه (پنجاه و دو روز) نیز سردبیر الوطن بود که با مداخله وزارت اطلاع رسانی عربستان برکنار شد. اما در پی دومین همکاری او با الوطن و سپس قطع این همکاری؛   الوطن اعلام کرد او برای تمرکز بر پروژه‌های شخصی خود از این رسانه جدا شده است.

او همچنین تجربه کار در بحرین به عنوان مدیر کانال العرب نیوز و کار خبری در ام‌بی‌سی، الجزیره، بی‌بی‌سی و تلویزیون دبی را دارد بود.

ایندیپندنت در سال ۲۰۱۶ خبر از منع کار او توسط مقامات سعودی داد و این ممانعت به خاطر انتقادات خاشقجی از انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور امریکا و همچنین سیاست‌های عربستان در ماجرای قطر اعلام شد.

خاشقجی که سابقه گفتگو با بن لادن را نیز در کارنامه خود دارد و پیش‌تر هم مشاور دولت عربستان بوده و رابطه بسیار خوبی با شاهزادگان سعودی علی‌الخصوص محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده سعودی داشته است در سال ۲۰۱۷ در پی طرح انتقادهایی نسبت به سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و نیز زیر سوال بردن مداخله نظامی عربستان در یمن، از بیم دستگیری عربستان را ترک کرد و به آمریکا رفت.

خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ پس از حضور در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. جمال خاشقجی در حالی وارد ساختمان کنسولگری عربستان شد که نامزد وی می‌گوید هرگز پس از آن از این ساختمان خارج نشد. حکومت عربستان مدعی است که جمال خاشقجی ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول را ترک کرده است.

یاسین آکتای، معاون حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) دلیل مراجعه روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به کنسولگری عربستان در استانبول را دریافت اسناد رسمی مورد نیاز برای ازدواج عنوان کرده است.

پلیس ترکیه بر این باور است که جمال خاشقجی از طرف گروهی از نیروهای امنیتی عربستان به قتل رسیده است. به گفته پلیس ترکیه این نیروهای امنیتی برای انجام عملیات قتل جمال خاشقجی به ترکیه آمده بودند و روز سه شنبه گذشته نیز خاک ترکیه را ترک کردند.  شواهد نشان می‌داد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌است.  

پس از گذشت حدود یک سال از حادثه، در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا پی‌بی‌اس با قبول کردن مسئولیت قتل خاشقچی گفت که این قتل توسط مجموعه زیر نظر وی انجام گرفته و تمامی مسئولیت این کار را می‌پذیرد اما در عین حال ادعا کرده که قتل وی با اطلاع قبلی او انجام نشده‌است.

کد خبر 418968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha