همشهری آنلاین: کتاب بازپس‌گیری فلسفه: یک مانیفست چند فرهنگی، اثر بریان دبلیو وان نوردن توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا منتشر شده است.

بازپس‌گیری فلسفه

به گزارش خبرگزاري مهر، در کتاب بازپس‌گیری فلسفه: یک مانیفست چند فرهنگی مطرح می شود که آیا دانشگاه‌های آمریکا با عدم آموزش مفاهیم فلسفی چین، آفریقا یا دیگر فرهنگ‌های غیر غربی به دانشجویانشان صدمه می‌زنند؟ این انتقاد گزنده و آشکار از آموزش عالی آمریکایی می‌گوید بله. حتی با وجودی که ما در یک جهان به طرزی فزاینده چند فرهنگی زندگی می‌کنیم، بیشتر دانشکده‌های فلسفه به قطعیت تأکید می‌کنند که تنها فلسفه‌ غربی فلسفه‌ واقعی است و هر آنچه از کانون اروپایی خارج باشد به کناری می‌گذارند. بریان دبلیو. وان نوردن در بازپس‌گیری فلسفه، فلسفه‌ دانشگاهی را به خاطر اروپا محوری، انزوا، و پیچیدگی آن از منظر ملی‌گرایی شدیداً موردانتقاد قرار می‌دهد و هشداری به نهادهای آموزشی ما می‌دهد که ایدئال‌های جهان‌وطنی خودشان را زنده کنند.

وان نوردن به‌عنوان متخصصی از فلسفه‌ چینی، به سبکی طنازانه و بحث‌برانگیز یک رویکرد کامل و چند فرهنگی را برای جستار فلسفی پیشنهاد می‌کند. او مثال‌های قابل‌دسترس چندی را از این امر مطرح می‌کند که اندیشمندان غربی و آسیایی چگونه می‌توانند گفتمانی مولد داشته باشند و نشان می‌دهد که فلسفه هنگامی‌که به طرزی فزاینده متنوع و تکثرگرا باشد عمیق‌تر خواهد شد.

بازپس‌گیری فلسفه زماني به‌صورت ما نیفستی برای آموزش چند فرهنگی است،كه مقدمه‌ای باشد قابل‌دسترس برای فلسفه‌ کنفوسیوسی و بودائی، انتقادی از ماهیت نژاد محور و ضد فکری بیشتر سیاست‌های معاصر آمریکایی، دفاعی از ارزش فلسفه و یک آموزش هنرهای آزاد و فراخوانی برای بازگشت به جستجوی زندگی بهتر که فلسفه را برای کنفوسیوس، سقراط و بودا ساخته است. این کتاب بر پایه‌ یک نظرخواهی مشهور از نیویورک‌تایمز که به هر دانشکده‌ای که نمی‌توانست فلسفه‌ غیر غربی را تدریس کند پیشنهاد می‌کرد که نامش را به «بخش فلسفه‌ اروپایی و آمریکایی» تغییر دهد، هر دانشجو یا استاد فلسفه را برای بازبینی آنچه حاوی عشق به تعقل است به چالش می‌کشد.

این کتاب در۲۱۶ صفحه توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است.

کد خبر 418379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha