برایند یک هفته پرنوسان ارزی در ایران، پایان دادن به حصر ارزی صراف‌ها و اجازه دادن به آنها برای خرید و فروش ارز بود و تضمین به بانک مرکزی که نگران نباشد و با اختیار تام در نقش یک بازارساز وارد بازار ارز شود.

ارز

نتیجه این تصمیم‌های مهم را باید در هفته آینده دید.قیمت انواع ارز دیروز در بازار آزاد کمی رشد کرد و نرخ دلار تا 14هزار تومان بالا رفت، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد معاملات ارزی در عمل متوقف شده و فعالان بازار چشم‌انتظار اجرای تصمیم‌های جدید ارزی و مشاهده نتایج آن در هفته آینده هستند.

در این شرایط تأخیر و انفعال بانک مرکزی به‌عنوان نهاد سیاستگذار و بازارساز می‌تواند انتظار بازار را برای برقراری ثبات ارزی طولانی‌تر سازد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور گفته تمام اختیارات لازم به بانک مرکزی برای ایجاد آرامش در بازار ارز داده شده است. به گفته رئیس‌جمهور اختیارات کامل به بانک مرکزی برای تنظیم بازار داده شده و مردم شاهد نخستین آثار آن در روزهای اخیر بودند.

البته همزمان با اجرای برنامه‌های جدید بانک مرکزی در بازار ارز، اقدام‌های موازی و بعضا ناهماهنگ برخی دستگاه‌ها همچنین به ایجاد نوسان در بازار ارز دامن می‌زند؛ چنانکه دیروز انتشار برخی خبرها مبنی بر ممنوع شدن معاملات خیابانی ارز، با تصویب مجلس، باعث ابهام در بازار شد؛ هرچند محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خبر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها را تکذیب کرد.

او توضیح داد: خبر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها تکذیب می‌شود زیرا این موضوع در قالب تبصره‌ای از بندی در لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده بود که این لایحه از دستور کار خارج شده است.بازار ارز هفته‌ای سرنوشت‌ساز را پیش‌رو خواهد داشت و تحقق هدف بازگرداندن آرامش به بازار ارز فقط با هماهنگی همه دستگاه‌های حکومتی امکان‌پذیر است. آیا بازار ارز در هفته آینده آرام خواهد بود؟

  • افزایش مشروط اختیارات صرافان

نهاد ناظر بازار، دیروز در نخستین گام برای ایجاد زیرساخت یک بازار رسمی، در حاشیه بازار آزاد ارز اختیارات و حوزه عمل صرافی‌ها را افزایش داد. بانک مرکزی پس از 2روز تزریق ارز در بازار، در تصمیم تازه خود به صرافی‌های مجاز اجازه داد به فروش ارز به‌صورت اسکناس تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بر مبنای نرخ بازار اقدام کنند. طبق اعلام بانک مرکزی، فروش اسکناس در صرافی‌ها‌ بر مبنای نرخ بازار و صرفاً با ثبت در سامانه نظارت ارز موسوم به سنا با رعایت مقررات ارزی بلامانع است. در این بخشنامه تأکید شده بازرسان بانک مرکزی عملیات صرافی‌ها را بررسی و درصورت ثبت نشدن مشخصات معامله، مطابق مقررات برخورد خواهند کرد.

  • اختیارات تازه بانک مرکزی

بانک مرکزی این هفته اختیارات لازم را از شورای هماهنگی اقتصادی برای مداخله در بازار ارز دریافت کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز در نشست هیأت دولت از برخی اختیارات تازه بانک مرکزی رونمایی کرد و توضیح داد: بانک مرکزی، اختیارات لازم را دارد که ارز صادراتی را فوری خریداری کند؛ یعنی به محض آنکه یک صادرکننده اعلام کند که ارزی را به‌دست آورده، اگر بتواند آن را در سامانه نیما می‌فروشد اما اگر نتوانست، بانک مرکزی ارز او را می‌خرد.

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم دیروز در پایان نشست هیأت دولت جزئیات دقیق‌تری از اختیارات جدید بانک مرکزی را برای ساماندهی بازار ارز بیان کرد و گفت: اعطای اختیارات تازه به بانک مرکزی برای انتشار اوراق ارزی-ریالی و همچنین مجوز شورای هماهنگی اقتصادی برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی می‌تواند به جذب سرمایه‌های خرد کمک کند. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور وعده داد در هفته‌های آینده گزینه‌های اطمینان‌بخش تازه‌ای برای جذب اندوخته‌های ارزی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان ایران با اشاره به همین اختیارات گفت: مجوزی که سران قوا به بانک مرکزی برای ورود به بازار داد، اصلاح و تسهیل مقررات ورود ارز و حل مشکلات در بازار هرات برای انتقال از سیستم‌های بانکی، مجموعه عواملی بود که باعث شد نرخ‌ها در بازار متعادل شود.

  • پالس ارزی دولت به بازار

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز گفت: بانک مرکزی برای تنظیم بازار همانطور که در 2روز اخیر اقدام کرده قادر است تا سال آینده به همین نحو عمل کند. رئیس‌جمهور درباره استراتژی ارزی دولت هم توضیح داد: دولت هیچ‌وقت نمی‌خواهد که نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصیه من به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سایر مسئولان این بوده که باید قیمت ارز را متعادل نگه داریم. او با اشاره به اینکه ارز هنوز قیمت واقعی خود را ندارد و باید به قیمت واقعی خود بازگردد، گفت:

دولت از هیچ تلاشی برای این هدف فروگذار نخواهد کرد. در این میان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، پا را از این هم فراتر گذاشت و برای ارز قیمت تعیین کرد و با تأکید بر اینکه قیمت ارز به‌هیچ‌وجه ارقام کنونی نیست، گفت: حتی اعتقاد داریم اینکه امروز قیمت ارز در سامانه نیما 7500تومان عرضه می‌شود از این هم پایین‌تر است لذا توصیه ما به مردم عزیز این است که سرمایه‌گذاری خود را روی بخش‌هایی انجام دهند که ماندگار است یا ضرر آن بسیار کم است.

کد خبر 418351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha