دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

ندا انتظامی: نشست علمی تئاتر و رسانه از سلسله نشست‌های جشنواره تئاتر فجر که در پی درگذشت استاد اکبر رادی به تعویق افتاده بود، روز دوشنبه 24 دی ماه با حضور صاحبنظران و کارشناسان حوزۀ تئاترو رسانه برگزار شد.

در بخش اول این نشست که از ساعت 9الی13 با عنوان نمایش رادیویی برگزار شد، دکتر حسن خجسته درباره نمایش رادیویی، مدیریت رسانه، دکتر شهرام گیل آبادی درباره معنا در نمایش رادیویی، محمد مهاجر درباره فضاسازی در نمایش‌های رادیویی، جهانشاه آل محمود درباره زمان سیال، مکان جاری: جادوی نمایش رادیویی و ایوب آقاخانی درباره روایت و زاویه شنود در نمایش رادیویی سخنرانی کردند.

در پایان این بخش، میزگردی درباره نمایش رادیویی در ایران باحضور نادر برهانی مرند، دکتر صدرالدین شجره، محمدامیر یاراحمدی، جهانشاه آل محمود و محمد مهاجر برگزار شد.

همچنین در بخش دوم این نشست که باعنوان نمایش تلویزیونی از ساعت 15 الی 19 برگزار شد، دکتر رضا پورحسین درباره تله تئاتر، مدیریت رسانه، دکتر مهرداد حجتی درباره نقش مطبوعات بر صحنه ، دکتر جواد ظهیری درباره تئاتر، تلویزیون، تله تئاتر، داریوش مؤدبیان درباره اصول نگارش تئاتر تلویزیونی و حسن فتحی درباره تئاتر تلویزیونی به مثابه یک گونه مستقل نمایشی سخنرانی کردند.

در پایان این برنامه میزگردی با موضوع تئاتر تلویزیونی در ایران با حضور ساسان امیرپور، محمد رحمانیان، مسعود فروتن، رحمان سیفی آزاد، بیژن صمصامی و غلامرضا حامدی خواه برگزار شد.

ارتباط دوسویه

نادر برهانی مرند که دبیری این نشست را بر عهده داشت درباره این نشست گفت:محور سخنان مطرح شده درباره تئاتر رسانه ورسانه صدا وسیما ونحوه ارتباط دو سویه این دو رسانه بود.

وی دلیل برگزاری این جشنواره را متفاوت بودن نحوه برگزاری بیست وششمین تئاتر فجر دانست: تئاتر فجر همواره به دنبال این بوده که ارتباط تنگاتنگی با تلویزیون و رادیو داشته باشد، تعاملی که باعث ارتباط پویا در این رسانه ها بشود.

او در بین سخنان خود به تاثیر رسانه تلویزیون اشاره کرد و تعامل بین مدیران تئاتر و تلویزیون را باعث رشد و شکوفایی تئاتر دانست و گفت: شخصاً معتقدم که مدیریت در تئاتر ما نابسامان است و صداو سیما نشان داده است که با برنامه ریزی که دارد،کمتر دچار مشکلات است. امیدواریم که از دل این تعامل اتفاقات خوبی برای تئاتر وتله تئاتر تلویزیونی بیفتد.

از آنجایی که همواره نشست‌هایی در باره موضوعات مختلف در جشنواره‌های متفاوت برگزار شده اما در نهایت هیچ تاثیری در وضعیت هنری کشور نمی‌افتد این موضوع یکی از پرسش‌هایی است که در گفت وگو با برهانی مرند مطرح شد‌.

وی در این باره گفت: سعی کردیم که مباحث مطرح شده با چشم انداز و موثر باشد و از طرف دیگر 4 سخنران بخش میزگرد از مدیران صدا و سیما هستند که برای اولین بار در نشست‌های تئاتر فجر شرکت کردند که در شکل کلان به مشکلات فرهنگی جامعه تئاتر پرداختند. قرار نیست که این مباحث در خلأ رها شود و دلیل این حرف این است که پرونده این مباحث در سالن بسته نشد و به گوش مسئولانی که در سالن بودند هم رسیده است.

در هیاهوی جشنواره

9 دی ماه، زمان برگزاری اولیه این نشست بود که به دلیل همزمانی با یادبود اکبررادی به این روز موکول شد.تاریخی که از زمان برگزاری جشنواره تئاترفجر دور است.

برهانی مرند دراین رابطه گفت: به احترام ایشان نشست در 9 دی برگزار نشد. چه درآن زمان وچه در این زمان تصمیم بر این شد که در هیاهو و در تب کاذب جشنواره نشست را برگزار نکنیم و با احترام به بخش علمی و آکادمی درزمان مقتضی و شرایط مناسب و دور از جشنواره آن را برگزار کردیم.

تا سال آینده

نشست امسال به صداوسیما و تئاتر اختصاص داشت و در سال‌های آتی قرار است که این نشست‌ها تداوم داشته باشد،البته موضوعات متفاوت خواهد بود.

یکی از نکات مثبت این نشست چاپ کتابی است که سخنان این نشست را در بر می‌گیرد: البته این کتاب به فجر امسال نخواهد رسید،شاید اگرنشست در 9 دی ماه برگزار می‌شد به  فجر امسال می‌رسید ولی کتاب این نشست در اردیبهشت ماه به چاپ خواهد رسید.

کد خبر 41770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز