همشهری آنلاین: گرچه تعداد میکروب‌ها و باکتری‌های دارای نقش حیاتی در حفظ سلامتی روده‌ها اندک است اما می‌توان با روش‌های بی‌شمار این میکروب‌ها را خوشحال کرد.

روده انسان

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، كارها و توصيه‌هايي كه مي‌توان با انجام دادن و در پيش گرفتن آنها همواره يك روده سالم داشت، شامل مجموعه‌اي از بايدها و نبايدها در حوزه خوردن و نخوردن مي‌شود. اين توصيه‌ها و كارها كاربردي و در دسترس هستند و بيشتر ارزان و كم‌هزينه.

  • 1. خوردن بيشتر پري‌بيوتيك‌ها

(با پروبيوتيك اشتباه نشود) دانشمندان از ميان ميلياردها ميكروب و باكتري كه در اندام‌هاي داخلي انسان زندگي مي‌كنند، به چند مورد محدود برخورده‌اند كه نمي‌توان از نقش اساسي آنها در سلامت روده و حفظ تعادل سيستم ايمني بدن ساده گذشت. مصرف پري‌بيوتيك مواد غذايي مورد نياز را در اختيار اين ميكروب‌ها و باكتري‌ها قرار مي‌دهد تا آنها آسوده‌تر به وظايف حياتي خود بپردازند؛ به ويژه براي افراد چاق كه همزمان با كاهش انسولين و كلسترول، خطر حمله قلبي و ابتلا به ديابت را به كمينه مي‌رسانند. پري‌بيوتيك را هم مي‌توان در قالب مكمل‌ها از بازار خريد هم با خوردن سبزي‌ها و ميوه‌هايي چون تره‌فرنگي، سيب‌زميني ترش، سير، موز و مارچوبه تامين كرد.

  • 2. تمركز بر فيبر و غله‌هاي سبوس‌دار

رژيم غذايي غربي معمولا سرشار از چربي و شكر است. در حالي كه تمام نيازهاي غذايي انسان فقط از 12 گونه گياهي و پنج گونه جانوري تامين مي‌شود. در هر حال، پيروي كردن از يك رژيم سرشار از فيبر در ميوه‌ها و غذاهايي چون سيب، نخود، عدس، نخودفرنگي، بلوبري، لوبيا و كنگر مي‌تواند رشد باكتري‌هاي مضر را محدود كند و در برانگيختن باكتري‌هاي مفيد موسوم به باكتروئيدها موثر باشد.

  • 3. افزايش استفاده از محصولات تخميري

كفير، كامبوچا، ماست‌هاي طبيعي و شير سويا در افزايش تعداد باكتري‌هاي مفيد در روده تاثير مثبت دارند و سطح باكتري‌هاي مربوط به بيماري‌هاي مزمن را كاهش مي‌دهند. ماست‌هايي كه با بيفيدوباكترها يا باكتري‌هاي توليدكننده اسيد لاكتيك غني شده باشند، در كاهش بي‌تابي بدن كودكان و بزرگسالان نسبت به لاكتوز موثرند و مبتلايان به التهاب روده بهتر است از ماست پروبيوتيك مصرف كنند. مصرف ماست‌هاي طعم‌دار به دليل داشتن حجم زياد قند توصيه نمي‌شود.

  • 4. اولويت دادن به پلي‌فنل‌ها

پلي‌فنل‌ها تركيب‌هاي گياهي هستند كه در باكتري‌هاي روده هضم مي‌شوند و فايده آنها در كاهش سطح فشار خون و كلسترول ثابت شده است. غذاها و موادي چون بادام، بلوبري، كلم بروكلي و البته چاي سبز و كاهو داراي انبوه پلي‌فنل هستند و يكي از بهترين نوع آنها را مي‌توان در كاكائو يافت كه در كاهش التهاب و تري‌گليسريد بسيار موثر است.

  • 5. پرهيز از مصرف طعم‌دهنده‌هاي غيرطبيعي

شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي مثل آسپارتام كه به جاي شكر در شيرين كردن غذاها به كار مي‌روند، در تغيير شكل و عملكرد باكتري‌هاي روده در انسان و حيوان نقش دارند. اين دگرگوني‌ها به افزايش سطح قند خون و استعداد ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي مي‌انجامد.

  • 6. جدي گرفتن تغذيه با شير مادر

شيوه عملكرد اندام‌هاي داخلي انسان عمدتا در دو سال اول پس از تولد شكل مي‌گيرد و كامل مي‌شود. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كودكاني كه دست‌كم شش ماه با شير مادر تغذيه شده باشند، روده‌هايي سالم‌تر از ديگر كودكان دارند. ضمن اينكه اين گروه كمتر در معرض ابتلا به آلرژي، چاقي، سرطان خون و ديابت هستند.

  • 7. پيشه كردن گياهخواري

علاوه بر فايده‌هايي كه در گياهخواري براي كاهش باكتري‌هاي مضر شمرده شده، اين رژيم غذايي مي‌تواند براي افراد چاق مبتلا به ديابت نوع دوم و فشار خون بالا هم مفيد باشد. چاق‌هايي كه به گياهخواري روي مي‌آورند، پس از يك ماه نتايج آن را در كاهش سطح باكتري‌هاي مضر و پايين آمدن كلسترول و التهاب به چشم مي‌بينند.

کد خبر 416117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =