شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۵:۵۲
۰ نفر

رها یزدان: تا مدتی دیگر فضای کشور تحت تأثیر جشن‌های پیروزی انقلاب قرار می‌گیرد و سینما هم در این مراسم سهم عمده‌ای دارد.

در جشنواره بیست و ششم فجر امسال، نام‌های بزرگی نظیر مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، رخشان بنی‌اعتماد و... حضور ندارند اما فیلم‌های متنوع فراوانی قرار است نمایش داده شوند؛ به‌خصوص آثاری مناسب خانواده‌ها که چندتایی از آنها جزو بحث‌انگیزترین فیلم‌های امسال هستند؛ با نمونه‌هایی از آنها آشنا شوید.

همیشه پای یک زن در میان است

می‌شود از همین حالا حدس زد که آخرین ساخته کمال تبریزی، جزو پرسروصداترین فیلم‌های جشنواره بیست وششم است.

او این فیلم را براساس داستان‌هایی از سیدمهدی شجاعی ساخته و قصه‌اش درباره مردی است که مدام به او می‌گویند در هر دردسر و مشکلی یک زن وجود دارد! مرد ابتدا قبول نمی‌کند اما وقتی سر و کله وکیل سمجی پیدا می‌شود و به او نشان می‌دهد که چطور آدم‌ها به مخمصه می‌افتند، قصه فیلم شکل می‌گیرد.

در «همیشه پای یک زن درمیان است»، حبیب رضایی و گلشیفته فراهانی نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. مهران مدیری هم بعد از مدت‌ها دوری از سینما یکی از نقش‌های اصلی را برعهده گرفته. 

سوژه اصلی فیلم درباره خانواده‌هاست و کمال تبریزی با این اثر، بازگشتی دوباره به سینمای خانوادگی دارد. با اینکه قصه پر شک و تردید فیلم در نگاه اول چندان مناسب همسران به‌نظر نمی‌رسد، اما آنچه در پایان مطرح می‌شود همه ماجرا را تغییر می‌دهد و داستان را به نفع خانواده‌ها تمام می‌کند. از همین حالا می‌توانید منتظر «همیشه پای یک زن در میان است» باشید.

شب و تنهایی

رسول صدر عاملی بعد از ساخت فیلم‌های «من ترانه پانزده سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا»، از ماجراهای نوجوانی‌ دست کشید و سراغ زندگی خانوادگی آمد؛ همان‌طور که در دهه 60 فیلم‌هایی نظیر «گل‌های داوودی» را ساخت و همه را با ملودرام اشک‌‌آورش تحت تاثیر قرار داد. این‌بار اما ماجرا به گونه‌ای دیگر است.

او از سال گذشته درگیر ساخت فیلم‌هایی با عنوان کلی «شهری که دوستش می‌دارم» شده که ماجرای همه آنها در مشهد می‌گذرد و مضمون آنها در نهایت به امام رضا(ع) می‌رسد. او 2 فیلم از این مجموعه 13 قسمتی را تهیه کرده اما تنها یکی از آنها را به جشنواره ارائه می‌دهد. «شب» فیلمی است که برای این دوره از جشنواره آماده می‌شود.

قصه فیلم درباره گوینده‌ای است که بعد از اینکه از تومور مغزی‌اش مطلع می‌شود، همراه شوهرش به مشهد می‌رود. در این شهر است که او یک روز تمام را با پسربچه‌ای که گم شده، می‌گذراند و در این مدت معنی زندگی را می‌فهمد. در «شب»، لیلا حاتمی نقش گوینده را بازی می‌کند و حامد بهداد هم در نقش همسر اوست.

کنعان

سازندگان فیلم «کنعان» هیچ عکسی از فیلم منتشر نکرده‌اند و درباره آن حرف نمی‌زنند. بسیاری دلیل آن را قصه فیلم می‌دانند و برخی هم معتقدند این راه، روشی برای افزایش جذابیت تماشای فیلم است. مانی حقیقی بعد از ساخت 2 فیلم «آبادان» و «کارگران مشغول کارند»، سراغ «کنعان» آمده و براساس فیلمنامه‌ای از اصغر فرهادی آن را کارگردانی کرده است.

قصه «کنعان» درباره استاد دانشگاهی است که دل به شاگردش می‌بازد؛ ماجرایی عاشقانه که البته پایانی تلخ و گزنده دارد. مخفی‌کاری‌های گروه سازنده باعث شده کسی بیش از این، از ماجراها و جزئیات قصه سردرنیاورد. بهرام رادان و ترانه علیدوستی بازیگران نقش‌های اصلی فیلم هستند و اتفاقا کنعان، تنها اثر این دو بازیگر در جشنواره به حساب می‌آید.

به همین سادگی

رضا میرکریمی با فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» همه را امیدوار کرد و حالا بعد از 2 سال و نیم، اثر تازه‌اش را برای جشنواره فجر آماده نمایش کرده است.

فیلم تازه او قصه‌ای خانوادگی دارد؛ ماجرای مردی که می‌خواهد در آزمون مهمی درباره نقشه‌کشی شرکت کند و همسرش به دنبال آرام‌کردن فضای خانه است اما هربار اتفاقی می‌افتد و آرامش آنها به هم می‌ریزد و مشکلات خانوادگی این زوج نمایان می‌شود.

«به همین سادگی» بازیگر سرشناسی ندارد و میرکریمی از تعداد زیادی بازیگر تست گرفت تا در نهایت این گروه را آماده کرد.

دایره زنگی

«دایره زنگی»، رئال مادرید سینمایی‌ها به حساب می‌آید؛ فیلمی پر از بازیگر و ستاره مشهور که هرکدام نقشی کوتاه بازی می‌کنند. این فیلم را پریسا بخت‌آور- کارگردان مجموعه «من یک مستاجرم» - ساخته و قصه آن درباره پسر و دختری است که با ماشین پدرشان تصادف می‌کنند و تنها یک روز وقت دارند تا آن را تعمیر کنند.

بی‌پولی سبب می‌شود که هردو به عنوان کارگر به خانه‌ای در شمال شهر تهران بیایند؛ جایی که زن و شوهری عصبی در آن زندگی می‌کنند. مهران مدیری، امین حیایی، حامد بهداد، نیلوفر خوش‌خلق، بهاره رهنما، بهرام رادان و... بازیگران «دایره زنگی» هستند.

از همان شروع فیلم‌برداری، همه معتقد بودند که این فیلم ورسیون دیگری از «چهارشنبه‌سوری» ساخته اصغر فرهادی – همسر پریسا بخت‌آور- است؛ کسی که فیلمنامه این فیلم را هم نوشته. اما تا فیلم نمایش داده نشود نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد.

آواز گنجشک‌ها

مجید مجیدی بعد از مدت‌ها دست به کار ساخت فیلم شده است. بعد از فیلم «بید مجنون»، او سرگرم ساخت اثری برای المپیک پکن شد و از 7-6 ماه پیش فرصت کرد تا فیلم جدیدش را جلوی دوربین ببرد.

«آواز گنجشک‌ها» بازگشت مجیدی به قصه‌های کودکان است. با اینکه خبری از قصه فیلم منتشر نشده اما مرحله انتخاب بازیگران کودک، آن‌قدر طولانی شد که همه متوجه شدند بازهم مجیدی می‌خواهد با فیلمش جادو کند.

جداافتاده‌ها

به فهرست فیلم‌هایی که به آنها اشاره شد، می‌توان تعدادی دیگر هم اضافه کرد؛ آثاری مثل «دیوار» ساخته محمدعلی‌طالبی که قصه‌اش درباره تلاش دختری است که می‌خواهد از پس مخارج برآید و ناچار می‌شود به عنوان موتورسوار بر دیوار مرگ هنرنمایی کند یا «خاک آشنا» ساخته بهمن فرمان‌آرا که ماجرای نویسنده‌ای جدا افتاده و در آستانه مرگ را روایت می‌کند.

با این حال، این تمام قصه جشنواره بیست‌وششم نیست؛ محمدرضا اصلانی -مستندساز و کارگردان فیلم «شطرنج‌باز» - هم بعد از 3 سال، فیلم دیگری با عنوان‌ «آتش سبز» ساخته که البته شهرتش بیش از هر چیز به خاطر آسیب‌دیدگی پگاه آهنگرانی در زمان کار در این فیلم است.

فرزاد مؤتمن هم «جعبه موسیقی» را کارگردانی کرده که به رابطه پسری با فرشته مرگ می‌پردازد. با وجود این آثار، 10 روز شگفت‌انگیز منتظر شماست. اگر فیلم‌های روی پرده را هم نمی‌پسندید، در این 10 روز، حتما چیزهای دندان‌گیری پیدا می‌کنید؛ مطمئن باشید.

کد خبر 41505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز