همشهری آنلاین: کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی‌تبار متولد شهر مریوان استان کردستان موفق شد به عنوان دومین ایرانی در تاریخ مهمترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند. اما جایزه او را دزدیدند.

Fields

به گزارش ایسنا کوچر بیرکار ریاضیدان کرد ایرانی زاده ۱۹۷۸ که اکنون مقیم بریتانیا است برنده مدال فیلدز معتبرترین جایزه ریاضی دنیا شد.

بسیاری جایزه فیلدز در رشته ریاضی را همتراز با جایزه نوبل می‌دانند.

بیرکار اکنون در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است.

وی تحصیلاتش را تا پایان مقطع دبیرستان در مریوان گذراند و در سال ۲۰۰۰ در رشته کارشناسی ریاضی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. سپس برای ادامه تحصیل به بریتانیا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ناتینگهام دکتری گرفت.

عمده کارهای تحقیقاتی وی در زمینه هندسه جبری است.

وی تاکنون به خاطر پژوهش‌هایش برنده جوایز بنیاد ریاضی پاریس، جایزه لورهولم در سال ۲۰۱۰، جایزه مور در سال ۲۰۱۶ و اکنون مدال فیلدز در سال ۲۰۱۸ شده است.

برندگان جایزه فیلدز که به عنوان نوبل ریاضی شناخته می‌شود، امروز طی مراسمی در شهر ریودوژانیرو برزیل معرفی شدند.

جایزه فیلدز هر چهار سال یک بار به دو تا چهار ریاضیدان برجسته زیر ۴۰ سال اعطا می‌شود که در دوره قبل نیز مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد موفق به کسب این جایزه شد تا به اولین زن تاریخ و اولین ایرانی تبدیل شود که نوبل ریاضی را دریافت می‌کند.

  • جایزه را دزدیدند

مدال فیلدز ریاضی که روز چهارشنبه در ریودوژانیرو به کوچر بیرکاراهدا شده بود دقایقی پس از اهدا در سالن برگزاری کنگره بین المللی ریاضی دزدیده شد. برگزار کنندگان این مراسم با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز تاسف از ناپدید شدن پاکت حاوی مدال که ریاضی دان کرد ایرانی در حاشیه مراسم بر روی یک میز جا گذاشته بود، اعلام کردند: «تصاویر ضبط شده از مراسم در حال آنالیز و بررسی است و مسئولان برگزاری این رویداد به همراه پلیس در حال تحقیق بر روی این ماجرا هستند.»

کد خبر 412477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha