گروه اقتصادی: با وجود اعلام رفع مشکل تامین گاز خانگی در مناطق مختلف کشور، نگرانی نسبت به تکرار قطعی و کاهش فشار گاز در روزهای آینده با بالارفتن سردی هوا و افزایش مصرف همچنان بالاست

و پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت نکردن صرفه‌جویی شهروندان، مشکل تامین گاز برخی از مناطق -که به‌صورت موقت رفع شده- بار دیگر تکرار شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در گفت‌‌وگو با همشهری  از حل مشکل گاز رسانی به مناطق مسکونی کشور خبر داد ولی تاکید کرد: رفع این مشکل با قطع گاز صنایع و کاهش صادرات گاز کشور عملی شده‌است.

سید رضا کسایی‌زاده در عین حال نگرانی خود را از روزهای آینده به‌ویژه هفته جاری پنهان نکرد.

وی با تشکر از همکاری مردم در صرفه جویی مصرف خواستار ادامه این همکاری شد.

وی تاکید کرد، شرکت ملی گاز  همه امکانات موجود کشور را به‌کار گرفته  و امروز همه مناطق مسکونی کشور که مشترک گاز هستند امکان مصرف آن را دارند. حتی بسیاری از مناطق کشور مانند شهرهای غربی کشور امسال مشکل ندارند ولی مشکل همچنان باقی است و نباید تصور کنیم که این شرایط مطلوب است.

کسایی‌زاده با تاکید براینکه این شرایط با قطع گاز صنایع و کاهش صادرات گاز ترکیه عملی شده است گفت: باید برای روند مصرف انرژی در کشور برنامه اساسی ارائه کرد.

وی تاکید کرد، امیدواریم که این مشکل تا پایان هفته جاری و کاهش شدت سرما حل شود و گاز مورد نیاز صنایع که برخی قطع و برخی کاهش یافته است به حالت عادی بازگردد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرد مصرف  465 میلیون متر مکعب گاز در روز بسیار زیاد است و باید سیاست های انرژی کشور بازنگری شود. گاز‌رسانی بدون توجه به صرفه اقتصادی بسیار غلط است. به بسیاری از مناطق نباید گاز رسانی شود  و باید  دیگر انواع انرژی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از برق و حتی ذغال سنگ باید جایگزین گاز شود تا امکان برنامه ریزی تقاضا در کشور به‌وجود آید.

ضرورت بازنگری در انرژی

به گفته برخی صاحبان صنایع در حال حاضر گاز اغلب صنایع کشور به طور کامل قطع شده و ادامه این شرایط بر تولید کشور تاثیر خواهد گذاشت.

این روند اگر با شدت گرفتن سرما چند هفته یا حتی یک ماه ادامه یابد، تاثیر خود را در  افزایش قیمت برخی کالاها و حتی بیکاری نشان خواهد داد.

این رویداد بر این نکته تاکید دارد که استراتژی بخش انرژی در کشور باید بازنگری و اصلاح شود. در غیر این‌صورت مشکل تامین انرژی کشور ادامه خواهد یافت.

کد خبر 40897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز