همشهری آنلاین: دادستانی برانشوایگ آلمان خواستار پرداخت غرامتی یک میلیارد یورویی توسط فولکس واگن به دلیل تقلب در موتورهای دیزلی شده است.

فولکس ‌واگن گفته که با این جریمه مخالفتی ندارد و هیچ اقدام قانونی علیه آن انجام نخواهد داد.

دادستانی برانشوایگ (۱۳ ژوئن /۲۳ خرداد) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نتایج تحقیقات دفتر دادستانی نشا‌ن‌دهنده "نقض نظارت در بخش توسعه کل [فولکس واگن] در رابطه با بازرسی خودرو" بوده است و به همین دلیل دادستانی خواستار پرداخت غرامتی به مبلغ یک میلیارد یورو از سوی این کمپانی خودروسازی است.

به گفته دادستانی نقض نظارت "یکی از عوامل" راه‌یابی ده میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی فولکس‌واگن با موتور دیزلی تیپ EA 288 در کانادا و آمریکا و تیپ EA 189 در سراسر جهان بوده که روی آنها نرم‌افزار غیرقانونی با هدف فریب تست آلودگی نصب شده بوده است.

خبرگزاری آلمان گزارش داد که کمپانی فولکس واگن اعلام کرده که با درخواست دادستانی برای پرداخت جریمه یک میلیارد یورویی قصد مقابله قانونی ندارد. این کمپانی در بیانیه‌ای گفته است: «فولکس واگن به این ترتیب مسئولیت خود را در جریان بحران خودروهای دیزلی قبول می‌کند و آن را یک گام مهم دیگر در راستای پشت سر گذاشتن این بحران می‌بیند.»

قبول پرداخت جریمه از سوی فولکس واگن به این معناست که پرونده قضایی تخلف این کمپانی بسته خواهد شد. به این ترتیب به گفته مسئولان فولکس واگن این کمپانی احتمال می‌دهد مختومه شدن این پرونده "بر دیگر پرونده‌های قضایی که علیه فولکس واگن و شرکت‌های متبوعه آن در اروپا جریان دارد، تأثیرات بسیار مثبتی داشته باشد".

شرکت حقوقی "مای‌رایت" (MyRight) که وکالت ۱۵ هزار مالک خودروی دیزلی فولکس واگن را برای دریافت خسارت بر عهده دارد، با استقبال از تصمیم دادستانی اعلام کرده، از این پس "دادگاه‌ها به ندرت قادر به رد کردن شکایت مصرف‌کنندگان هستند".

به گفته دادستانی، این جریمه "یکی از بالاترین" جریمه‌هایی است که تا کنون علیه یک شرکت آلمانی اعمال شده است.

  • تخریب وجهه صنعت خودروسازی آلمان

فولکس واگن سال گذشته اعتراف کرده بود که در سال ۲۰۱۵ در یازده میلیون دستگاه خودروی دیزلی خود در سراسر جهان نرم‌افزاری غیرقانونی را برای فریب تست میزان آلایندگی کار گذاشته است. در این خودروها میزان تولیدی ذرات ریز مضر و اکسید نیتروژن که می‌تواند بیماری‌های تنفسی و قلبی را ایجاد کند، بسیار بیشتر از استاندارد‌های مجاز بوده است.

این رسوایی تا کنون بیش از ۲۵ میلیارد یورو برای فولکس واگن هزینه داشته و صدمات جبران ناپذیری را به وجهه این شرکت چه در آلمان و چه در جهان وارد کرده است.

با افشای این رسوایی مارتین وینترکورن، مدیرعامل فولکس واگن، از سمت خود کناره‌گیری کرد. ماتیاس مولر، جانشین او، نیز اوایل سال ۲۰۱۸ از مقامش کنار گذاشته شد.

وینترکورن و مولر هر دو در مظان اتهام قرار دارند و گفته می‌شود آنها از مدتها پیش از آنکه اعتراف کنند، از نصب این نرم‌افزار روی خودروهای دیزلی اطلاع داشته‌اند و به این ترتیب در انجام وظیفه خود برای مطلع کردن سرمایه‌گذاران در مورد ریسک‌های مالی کوتاهی کرده‌اند.

دادستان‌های آمریکایی نیز ماه گذشته وینترکورن را متهم کردند که در ماه مه ۲۰۱۴ از این تقلب مطلع شده اما با این حال تصمیم به ادامه اجرای آن گرفته است.

رسوایی فولکس واگن که از آن در رسانه‌ها با نام "دیزل گیت" (اشاره به رسوایی سیاسی مشهور "واترگیت" در دهه ۱۹۷۰ در آمریکا) هم یاد می‌شود، همچنین به وجهه صنعت خودروسازی آلمان ضربه زد. دفاتر کمپانی مرسدس (زیرمجموعه شرکت چند ملیتی دایملر) و ب‌ام‌و نیز برای یافتن شواهدی دال بر تقلب احتمالی مورد بازرسی قرار گرفتند.

دولت آلمان روز دوشنبه (۱۱ ژوئن) ۷۷۴ هزار دستگاه خودروی دایملر را از سراسر اروپا برای تعمیر فراخواند. اداره فدرال امور خودرو اعلام کرده است که علت فراخواندن این خودروها یک سیستم غیرمجاز خاموش کردن موتور به هنگام تصفیه‌ی گازهای زاید خروجی است. این نهاد نظارتی در حال بررسی دیگر مدل‌های خودروی بنز است.

کد خبر 408050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =