همشهری آنلاین: وزارت مسکن و شهرسازی در اجرای طرح‌های نوسازی و افزایش ایمنی بافت‌های فرسوده در 172 شهر، به ازای نوسازی هر واحد مسکونی 14 میلیون تومان وام یارانه‌دار پرداخت می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد آیینی - معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری، از شناسایی 43 هزار هکتار بافت فرسوده در 172 شهر کشور خبر داد و گفت: وزارت مسکن متقاضیان واجد شرایط این تسهیلات را به بانک‌های عامل معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت مسکن با 6 بانک مسکن، ملی، تجارت، ملت، صادرات و رفاه کارگران در این زمینه تفاهم‌نامه‌ منعقد کرده است، گفت: این بانک‌ها ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده را به شعب خود در استان‌ها ابلاغ کرده‌اند و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

آئینی گفت: دولت اجازه دارد تا 50 درصد و در بافت‌های فرسوده تا 60 درصد سود تسهیلات اعطایی به سازندگان غیردولتی (خصوصی، تعاونی و موسسه‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی) واحدهای مسکونی اجاره‌ای را متناسب با سطح زیربنا، تامین و پرداخت کند.

وی با اشاره به تسهیلات حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده در تبصره 6 قانون بودجه سال 86 گفت: بیشتر این تسهیلات در جهت حمایت از کسانی است که قصد نوسازی واحد مسکونی یا تجاری خود را در بافت‌های فرسوده دارند.

آئینی تاکید کرد: وزارت مسکن و شهرسازی نیز موظف است تا 35 درصد از منابع درآمدی خود را به مبلغ 200 میلیارد ریال به صورت کمک یارانه سود بانکی یا وجوه اداره شده از طریق بانک‌های عامل در زمینه‌های تشویق سازندگان واحدهای استیجاری و سایر سازندگان و کمک به ساخت مسکن گروه‌های کم درآمد در بافت‌های فرسوده هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: برای تشویق سازندگان واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی قرار است شهرداری و شورای شهر نیزحداقل 50 درصد هزینه پروانه و تراکم پایه و مازاد را متناسب با میزان تجمیع واحدهای مسکونی پراکنده و کوچک، کاهش دهند.

وی همچنین افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظف است در این بافت‌ها، تراکم پایه را حداقل 60 درصد افزایش دهد.
آئینی با اشاره به اینکه حق‌الامتیاز خدمات زیربنایی موجود در بافت‌های فرسوده پس از نوسازی بدون دریافت حق‌الامتیاز جدید، محفوظ خواهد ماند، گفت: وزارت مسکن و شهرسازی اجازه دارد به منظور ترویج بیمه ساختمان‌های مسکونی در طرح‌های مصوب بافت‌های فرسوده شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی، بخشی از هزینه‌های مربوطه را بازپرداخت کند.

آئینی یادآور شد: وزارت کشور از طریق شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی اجازه دارد امسال حداکثر 445 میلیارد تومان از طریق فاینانس برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری تامین کند. 
وی درباره چگونگی توزیع تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده گفت: مردم باید مطمئن شوند که ملک آنها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد.
آئینی افزود: متقاضیان باید به شهرداری منطقه یا سازمان مسکن و شهرسازی یا شرکت عمران و بهسازی مراجعه و کسب اطلاع کنند که آیا واحد مربوطه در بافت فرسوده قرار دارد و شامل دریافت تسهیلات می‌شود یا نه.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری گفت: اگر مالکان بافت‌های فرسوده تجمیع شوند و به شکل تعاونی برای نوسازی واحد مسکونی خود در بافت‌های فرسوده اقدام کنند تا 2درصد از تخفیف سود تسهیلات بانکی برخوردار می‌شوند.

آئینی افزود: متقاضیان پس از اینکه پروانه نوسازی بافت فرسوده خود را دریافت و ساخت و ساز را اغاز کردند بعد از 5 درصد پیشرفت فیزیکی کار باید به سازمان مسکن و شهرسازی استان مراجعه و فرم‌های لازم را پرکنند.

وی تصریح کرد: متقاضیان پس از این مرحله، به بانک عامل معرفی می‌شوند و بانک نیز موظف است به محض پایان یافتن مرحله پی‌ریزی (فوندانسیون)، 30 درصد وام تسهیلات را پرداخت کند، 30 درصد آن پس از پایان ساخت فیزیکی و بقیه آن نیز پس از پایان کلی ساخت و ساز پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه 10 درصد بافت شهری کشور دچار معضل فرسودگی، ناپایداری و در معرض خطر است، افزود: اگر 50 درصد از بنای شهری از مقاومت لازم برخوردار نباشد و بیش از 50 درصد معابر و شبکه‌های دسترسی شهری، کمتر از 6 متر عرض داشته باشد، شهر دچار بافت فرسوده است.

این مقام مسئول در وزارت مسکن همچنین دولت، شهرداری، سیستم بانکی و مردم را 4 حلقه نوسازی و بهسازی بافت‌‌های فرسوده برشمرد و تصریح کرد: دفاتر خدمات نوسازی محلات، هم اکنون حلقه مفقوده نوسازی بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند و این دفاتر در صورت تاسیس به همت بخش خصوصی و تعاونی در محلات می‌توانند به عنوان یک مدعی رسمی از سوی مردم، پیگیر نوسازی بافت فرسوده محلات در شهرها باشند.

آئینی گفت: این دفاتر می‌توانند 4 حلقه مردم، دولت، شهرداری و سیستم بانکی را به یکدیگر متصل کنند و تحول عظیمی در نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور ایجاد کنند. 
وی تصریح کرد: وزارت مسکن نیز مجاز است به میزان 600 میلیارد تومان و شهرداری‌ها نیز میزان 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر و برای اجرای طرح ‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده هزینه کنند.

بر اساس قانون بودجه، برای مرمت بناهای با ارزش معماری و فرهنگی پرداخت وام تا سقف 10 میلیون تومان نیز در نظر گرفته شده بود که با 4 میلیون تومان افزایش به 14 میلیون تومان رسیده است.

کد خبر 40728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز